خوب خوش آمدین به قسمت ششم از سری شیء گرایی که مربوط به ارث بری شیء ها از هم دیگست
ارث بری به صورت کلی یعنی اینکه رفتار ها و ویژگی های یه کلاس (بهش می گن مادر)رو به یه کلاس دیگه
(بهش میگن فرزند) انتقال بدیم
ویژگی های ارث بری به صورت کلی چیه :
یه چند تا مثال هم میزنیم و کارو جمع می کنیم
(مثال Javascript بالا توی عکس هست ^_^)
این یه مثال برای زبان پایتون :
Person
:کلاس Person
به عنوان یک کلاس پایه (Base class) تعریف شده است که دارای دو ویژگی name
و age
است.__init__
سازنده کلاس است که این دو ویژگی را مقداردهی اولیه میکند.display
اطلاعات مربوط به نام و سن فرد را نمایش میدهد.کلاسEmployee
:کلاسEmployee
از کلاسPerson
ارثبری میکند. این یعنیEmployee
تمام ویژگیها و متدهای کلاسPerson
را به ارث میبرد.
در سازنده کلاسEmployee
(__init__
)، ازsuper().__init__(name, age)
استفاده میشود تا سازنده کلاس پایه (Person
) فراخوانی شود و ویژگیهایname
وage
مقداردهی اولیه شوند.
کلاسEmployee
دارای ویژگیهای اضافیemployee_id
وposition
است که مخصوص یک کارمند هستند.
متدdisplay
در کلاسEmployee
بازنویسی شده است تا علاوه بر اطلاعات پایه، اطلاعات مربوط بهemployee_id
وposition
را نیز نمایش دهد. در اینجا ازsuper().display()
استفاده میشود تا ابتدا متدdisplay
کلاس پایه فراخوانی شود و سپس اطلاعات اضافی نمایش داده شوند.
مثال استفاده:یک شیء از کلاسPerson
ایجاد شده و اطلاعات آن نمایش داده میشود.
یک شیء از کلاسEmployee
ایجاد شده و اطلاعات آن نمایش داده میشود که شامل اطلاعات پایه (از کلاسPerson
) و اطلاعات اضافی (از کلاسEmployee
) است.
اینم یه مثال برای زبان /p>
کلاسPerson
:کلاسPerson
به عنوان یک کلاس پایه (Base class) تعریف شده است که دارای دو ویژگیname
وage
است.
متد سازنده (constructor
) کلاسPerson
این دو ویژگی را مقداردهی اولیه میکند.
متدdisplay
اطلاعات مربوط به نام و سن فرد را به کنسول چاپ میکند.
کلاسEmployee
:کلاسEmployee
از کلاسPerson
ارثبری میکند (با استفاده از کلمه کلیدیextends
). این یعنیEmployee
تمام ویژگیها و متدهای کلاسPerson
را به ارث میبرد.
در سازنده کلاسEmployee
(constructor
)، ازsuper(name, age)
استفاده میشود تا سازنده کلاس پایه (Person
) فراخوانی شود و ویژگیهایname
وage
مقداردهی اولیه شوند.
کلاسEmployee
دارای ویژگیهای اضافیemployeeId
وposition
است که مخصوص یک کارمند هستند.
متدdisplay
در کلاسEmployee
بازنویسی شده است تا علاوه بر اطلاعات پایه، اطلاعات مربوط بهemployeeId
وposition
را نیز به کنسول چاپ کند. در اینجا ازsuper.display()
استفاده میشود تا ابتدا متدdisplay
کلاس پایه فراخوانی شود و سپس اطلاعات اضافی چاپ شوند.
مثال استفاده:یک شیء از کلاسPerson
ایجاد شده و اطلاعات آن چاپ میشود.
یک شیء از کلاسEmployee
ایجاد شده و اطلاعات آن چاپ میشود که شامل اطلاعات پایه (از کلاسPerson
) و اطلاعات اضافی (از کلاسEmployee
) است.
اینم قسمت بعدی :
اگه خواستید به کل سری اصول شیء گرایی دسترسی داشته باشید:
خوب برای این پست کافیه
اگه خودت نکته ای رو میشناسی که من اشاره نکردم توی کامنت بگو
امیدوارم این پست به دردتون خورده باشه
موفق و پیروز باشید ...
ان شاء الله راهی که میریم ختم بشه به ظهور سریعتر آقا امام زمان...