در بازی تخته نرد، حرکت مهرهها بر اساس عدد روی تاس و مکان مهرهها در تخته تعیین میشود. برای هر بازیکن، هدف اصلی این است که مهرههای خود را از مکان ابتدایی به مکان پایانی حرکت دهد. این حرکتها بر اساس عدد روی تاس مشخص میشود.
هنگامی که یک بازیکن دست به نوبت میشود، ابتدا تاس میاندازد و عددی که بین 1 تا 6 میآید، نشاندهنده تعداد خانههایی است که میتواند یکی از مهرههای خود را حرکت دهد. برای مثال، اگر بازیکن عدد 3 میانه تاس میآورد، او میتواند یکی از مهرههای خود را به تعداد 3 خانه حرکت دهد.
1. ابتدا باید تعداد مهرهها را که در خانه شروع به حرکت میکنند تعیین کنیم، سپس با توجه به عدد روی تاس، مهرهها را حرکت میدهیم.
2. هر چه عدد روی تاس بزرگتر باشد، مهرهها بیشتر حرکت خواهند کرد. برای مثال، اگر عدد روی تاس 6 باشد، مهرهها به تعداد 6 خانه حرکت میکنند.
3. اگر عدد روی تاس 6 باشد و مهرههای ما در خانه 6 قرار دارند، میتوانیم یک مهره اضافی را حرکت دهیم یا یک مهره دیگر را از خانه 1 به خانه شش منتقل کنیم.
حالا دو بحرانیت داریم:
1. اگر تمام مهرههای یک بازیکن در خانههایی باز باشند، وقتی عدد تاس بیشتر از تعداد خانههایی که بیشتر مهره در آنها دارد باشد، او میتواند هر کدام از مهرههای خود را حرکت دهد و اگر ۶ بیاید، پنج مهره خود را از خونهی یک حریف به خونهی دیگری میبرد.
2. اگر یک یا چند مهره در خانههای بسته باشند، بازیکن نمیتواند آنها را در صورتی که شرایط بقیه مهرهها برای حرکت فراهم شده باشد حرکت دهد. تا زمانی که امکان حرکت مهرههای بسته نباشد.
برای تشخیص خانههای باز و بسته نیز میتوانیم به قوانین زیر توجه کنیم:
- خانههایی که همه مهرههای ما در آنها قرار گرفتهاند، خانههای باز هستند و میتوانیم مهرهها را از آنجا حرکت دهیم.
- خانههایی که حداقل یک مهرهی حریف در آنها قرار دارد، خانههای بسته هستند و نمیتوانیم مهرهها را از آنجا حرکت دهیم.
نحوه حرکت دادن مهره ها
مهره با توجه به عدد روی تاس به خانهٔ باز (خانهای که از دو مهره یا تعداد بیشتری از مهرههای حریف پر نشده باشد) میتواند جابجا شود.
عددهای روی دو تاس تشکیل حرکتهای جداگانه میدهد. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن عدد تاسش ۵ و ۳ باشد، او میتواند یک مهره را پنج خانه و مهره دیگری را سه خانه جلوتر در خانه باز قرار دهد. یا میتواند یک مهره را هشت خانه به جلو ببرد و در یک خانه باز قرار دهد (تنها در صورتی که نقطه میانی سه و پنج همزمان بسته نباشند). خانه بسته خانهای است که دو مهره یا مهرههای بیشتری از حریف آن خانه را پر کرده باشد.
• بازیکنی که تاسش دو عدد برابر میاورد، اصطلاحاً جفت آورده و معادل آوردن چهار تا از آن عدد است. مثلاً اگر تاس ۶ و ۶ بیاورد، بازیکن دارای چهار «شش» برای استفادهاست، و میتواند هر ترکیبی از مهرهها را حرکت دهد.
• بازیکن باید تا زمانی که حرکت قانونی با عدد روی تاسها دارد، حرکت کند و نمیتواند از عددی که آورده صرف نظر کند. مثلاً اگر جفت ۳ آورده و فقط سه تای آنها را میتواند بازی کند، باید آن سه را بازی کند.
•بازیکن همواره باید بیشترین تعداد حرکت را که میتواند بازی کند، به این معنی که اگر فرضاً بازیکن تاسش ۴ و ۵ بیاید به این صورت که اگر مهرهای خاص را ۴ خانه حرکت دهد دیگر امکانی برای بازی کردن تاس ۵ نداشته باشد اما اگر مهرهای دیگر را ۴ خانه حرکت دهد امکان بازی کردن تاس ۵ نیز برایش مهیا شود اجباراً باید حالتی را که امکان بازی کردن هر دو تاس را به او میدهد بازی کند حتی اگر آشکارا به ضررش باشد.
در پایان شما این مقاله رو از ویرگول کامران رسولیان میخونید ممنون که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید.