ویرگول
ورودثبت نام
کامیار حبیبی پور
کامیار حبیبی پور
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

وقتی شما به مهرطلبی مبتلا هستید

چگونه زیست کردن زندگی که دیگران می خواهند را متوقف و شروع به زیست کردن زندگی که خواست شما است کنید

نیاز ما به خشنود کردن عموماً در کودکی شروع می شود. ما کاری رضایت بخش انجام می دهیم، تقویت مثبت می گیریم[1]- و به این رفتار خو می کنیم. به هر حال این تمایل برای خشنود ساختن دیگران اغلب از کنترل خارج می شود و در نظر نمی گیریم که چه چیزی است که صادقانه می خواهیم.

بسیاری از مراجعین من پس از سال ها ارزش دادن به راحتی سایرین نسبت به خودشان مملو از احساس گناه، اضطراب، افسردگی، فقدان، غم، ناراحتی و کینه هستند - و این همان چیزی است که واقعاً هست درسته؟ ما می گوییم " من راحتی شما را بر خودم مقدم می دانم. من آرامش ذهن شما را بر خودم مقدم می دانم با این احساس که من دارم یک زندگی با اصالت را زیست می کنم."

خوب چگونه یک شخص می تواند این طلسم را بشکند؟ در ادامه هفت قدم ساده برای رها شدن از دیگران آمده است:

1-شناسایی کنید چه نواحی و روابط کلیدی در زندگی شما است که در آن خشنودسازی مردم از کنترل خارج شده است.

2-ارزیابی کنید که چه کاری است که اگر خشنود بودن دیگران از شما موضوعی بی اهمیت بود ممکن بود به گونه ای متفاوت انجام می دادید.

3- داشتن دیالوگ را با آن افرادی که این رویه ناسالم را با شما پیش می برند شروع کنید و بگذارید آن ها بدانند که شما می خواهید تلاش کنید تا تمایلات مهر طلبانه ی خود را کاهش دهید. اکثر مردم وقتی که بگذارید از تصمیم شما مطلع شوند نسبت به تغییر شما خیلی بیشتر از آن باز هستند و خیلی کمتر احتمال دارد که ناراحت شوند. این تغییر در مورد آن ها نیست. این تغییر در مورد شما است.

4-از الآن به بعد وقتی که کسی از شما می خواهد یک لطفی در حق او کنید یا از شما سوالی می پرسد یا چیزی می خواهد که ندای درونی شما برای خشنود سازی را فعال می کند، به راحتی بگویید "آیا می توانم در مورد آن فکر کنم؟" زمانی را اختصاص دهید تا پاسخ درخواست آن ها را بدهید. اغلب، اگر بتوانیم به خودمان مقداری فضا بدهیم، آنگاه می توانیم تامل کنیم و به واقع آن چیزی را که می خواهیم ارزیابی کنیم.

5-وقتی به خودتان به اندازه کافی زمان دادید، بررسی آن لطف احتمالی را تا آخر دنبال کنید و بگذارید از تصمیم شما مطلع شوند.

6- این می تواند مهمترین قدم باشد: به خودتان اجازه دهید که کمی از تصمیمتان احساس ناراحتی کنید.

7- نیاز به این که توسط همه دوست داشته شوید را رها کنید. اکثر افراد جالب توجه در تاریخ یا افرادی که ارزش شناخت را دارند، محبوب همه نبوده اند. این "رها کردن" را به عنوان گام بزرگی به جلو در احاطه کردن خودتان با افرادی که تنها شما را به خاطر خودتان دوست دارند به جای کاری که شما می توانید برای آن ها انجام دهید در نظر بگیرید.

متن فوق برگردان مطلبی با عنوان When You're Afflicted With the Disease to Please از سایت Psychology Today است.



[1] فرآیند تشویق کردن یا برقرار کردن الگویی از رفتار از طریق پاداش دهی وقتی که رفتار مطلوب به نمایش گذاشته می شود.

مهرطلبیخشنودسازی دیگرانمحبوب همه بودنتقویت مثبت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید