ویرگول
ورودثبت نام
M2.
M2.
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

اولین کار مثبت سال: کتاب سرچشمه از دن براون

تصویر جلد کتاب سرچشمه (خاستگاه، پیدایش، منشاء) از دن براون
تصویر جلد کتاب سرچشمه (خاستگاه، پیدایش، منشاء) از دن براون

تقریبا یه ماه از شروع سال می‌گذره و به خاطر شرایط کرونا، خیلیامون وقت آزاد زیاد داریم. تو این موقعیت چی بهتر از این که بشینیم و یه کتاب بخونیم؟!

من قبل از شرایط قرنطینه به دلیل شیوع کرونا، یعنی سال قبل، یه سری به نمایشگاه کتاب بندرعباس زدم. هدفم از رفتن به نمایشگاه، پیدا کردن دوتا کتاب بود که هیچ‌کدومو نتونستم پیدا کنم! یکی رمان تونل از ارنستو ساباتو و یکی دیگه دژ دیجیتال یا قلعه دیجیتال از دن براون. همین نیک‌نیم الان بنده یعنی انسی تانکادو هم در واقع یکی از کاراکترهای رمان دژ دیجیتال هستش. توی نمایشگاه من تقریبا به نصف غرفه‌ها سر زدم و اسم این دوتا کتاب رو میاوردم و هیچ‌کدوم از ناشرا این دوتارو نداشتن! آخر سر رسیدم به یه غرفه که مسئولش یه جوون بود که از قیافش میشد فهمید خودش کتاب خونه. گفت رمان تونل رو فقط نشر چشمه داره که اونم از بس وضعش خوبه حتی تو نمایشگاه کتاب تهران هم غرفه نمی‌گیره دیگه بندرعباس که جای خود داره! از اون موقع تا حالا واسم سواله که با این وضع سرانه مطالعه تو کشور، چطور ممکنه که یه ناشر فقط به توزیع کتاباش به کتاب‌فروشیا اکتفا کنه و وضعشم توپ باشه! خلاصه وقتی از نمایشگاه میومدم بیرون، درسته که اون دوتا کتاب رو نتونسته بودم پیدا کنم، ولی یه پلاستیک دستم بود که توش 7 تا کتاب بود!

حدود 6 سال پیش، یه دوست و فامیل کتابخون ما که از علاقه من به کامپیوتر و این‌جور داستانا باخبر بود، پیشنهاد داد که کتاب دژ دیجیتال رو بخونم ولی نسخه کاغذیش رو که نتونستم پیدا کنم هیچ، نسخه پی‌دی‌اف کامل کتاب هم تو اینترنت پیدا نکردم. از همون موقع بود که من با نویسندش یعنی دن براون آشنا شدم.

تو سایت دن براون دات کام دربارش این‌طور نوشته شده:

دن براون نویسنده رمان‌های پرفروش #1 متعددی، از جمله رمز داوینچی است که به یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های تمام تاریخ بدل شده و همواره بین خوانندگان و محققان آن بحث و جدل وجود دارد. رمان‌های براون به 56 زبان دنیا ترجمه شده‌اند و بیش از 200 میلیون نسخه از آن‌ها منتشر شده‌اند.
در سال 2005، براون به عنوان یکی از 100 شخص تاثیرگذار در جهان توسط مجله تایمز انتخاب شد. همچنین نویسندگان این مجله، از وی با عناوین "دلیل ادامه حرکت صنعت چاپ؛ کسی که دوباره علایق را به سمت داوینچی و تاریخ اولیه مسیحیت جلب کرد؛ دلیل رشد توریسم در پاریس و رم؛ دلیل افزایش عضویت در جوامع سری؛ دلیل عصبانیت و خشم کاردینال‌ها در رم؛ دلیل رشد سیلی از فیلم‌های تاریخی" و چند عنوان دیگر نام بردند. ادعا شده است که تاکنون هشت کتاب در رد نظریه‌های موجود در رمان‌های وی و هفت کتاب راهنما برای خواندن رمان‌های براون به چاپ رسیده‌اند.
دن براون فرزند یک معلم ریاضی و ارگ‌نوار کلیسا است که در یک محیط آموزشی رشد یافته است و همین موضوع توانسته وی را به مسائلی که بین علم و دین وجود دارند، علاقه‌مند کند. این مضامین سرانجام پیش‌زمینه کتاب‌های او را شکل دادند. او فارغ‌التحصیل کالج امهرست و آکادمی فیلیپس اکستر است؛ جایی که قبل از آن که تمام وقتش را برای نوشتن صرف کند، برای تدریس انگلیسی به آن‌جا بازگشت.
آخرین رمان او به نام سرچشمه به دوتا از اساسی‌ترین سوال‌های بشر می‌پردازد: از کجا آمده‌ایم؟ به کجا می‌رویم؟

در رمان سرچشمه هم مثل رمان رمز داوینچی، کاراکتر محبوب رمان‌های براون یعنی رابرت لنگدون که یه پروفسور و استاد دانشگاه هاروارده حضور داره. داستان کتاب ماجراجویانست و در اکثر اوقات به گونه‌ای پیش میره که خواننده و کاراکترهای موجود توی رمان، هم‌زمان به واقعیت‌ها و چیزهای جدید پی میبرن (میدونم که این یه اسم خاص داره ولی یادم نمیاد).

اول کتاب نوشته شده که تمامی آثار هنری، معماری مکان‌ها اعم از علمی و مذهبی که تو کتاب اومده واقعیه! من وقتی می‌خواستم بقیه رو به خوندن این رمان دعوت کنم بهشون می‌گفتم قبل از خوندن رمان سرچشمه از اتصال خودتون به اینترنت اطمینان حاصل کنید :) منظورم اینه که اگه می‌خواین از خوندنش چند برابر لذت ببرین، وقتی به یه اثر هنری رسیدین یا از یه شخصیت اسم برده شد یا حتی اگه از یکی از مکاتب هنری اسمی دیدین حتما دربارش سرچ بزنین و کمی دربارش بخونین و بعد برین سراغ ادامه داستان.

این رمان رو به همه اونایی که عاشق هنرن و سرشون درد میکنه واسه بحث درباره هنر مدرن و کلاسیک، همه گیک‌ها، نردها و خوره‌های کامپیوتر، هرکی که به فیزیک علاقه داره، متعصبین مذهبی، دانشجوهای معماری، علاقه‌مندان به داستان‌های جنایی، بادین، بی‌دین، سینه چاکان وینستون چرچیل و ویلیام بلیک و خلاصه همه اقشار پیشنهاد می‌کنم.

تا اون‌جایی که من فهمیدم، ناشرای مختلفی این کتاب رو چاپ کردن و هرکدوم ترجمه یه نفره. من ترجمه علی مجتهدزاده که ناشرش نارمکه رو خوندم و به شدت راضی بودم. کتاب با اسم‌هایی غیر از سرچشمه، مثل خاستگاه، پیدایش و منشاء هم به چاپ میرسه که همه اینا ترجمه اسم انگلیسی کتاب یعنی Origin هستش.

دن براونسرچشمهکتاب سرچشمه از دن براونکتاب‌ های دن براوننویسنده کتاب رمز داوینچی
علاقه‌مند به تکنولوژی، هکینگ، وب دیزاین، برنامه‌نویسی، هیپ هاپ، ورزش، اخبار، کتابخوانی، زبان، تاریخ و نوشتن.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید