ویرگول
ورودثبت نام
لیلی ام
لیلی ام
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

نکات ظریف در مورد MOD و CLV بزررگ

سلام

امروز ، وقتی اومدم تجربیات کیس جدیدم تو بخش ترمیم رو بنویسم، با خودم گفتم من که دارم ثبتش میکنم ، بیام و این بار این جا و در ویرگول بنویسمش

بیمار خانم 29 ساله ای بود که بهداشت دهان چندان مناسبی نداشت و امروز میخواستم دندون 6 پایین سمت راستشو کار کنم

در معاینه ، سطح اکلوزال با شیار های گیردار و یک پوسیدگی clV مشاهده شد

عکس رادیو گرافی بیمار هم پوسیدگی های مزیال و دیستال رو نشون میداد . به اضافه اینکه یک ناحیه لوسنسی در بالای پالپ چمبر قابل مشاهده بود که در واقع ، لوسنسی همون پوسیدگی clv بود که اینجوری تو عکس افتاده بود.

اول cl I رو تراش زدم که یک پوسیدگی دیگه زیر کاسپ باکال هم خودشو نشون داد! و با برداشت کامل پوسیدگی ، حدود یک سوم کاسپ برداشته شد ولی چون دندون وایتال بود ، دکتر اسدی گفتن که cusp reduction نباید انجام بشه

*سوالی که باید جوابشو پیدا کنم > یعنی cusp reduction فقط فقط واسه دندونای نان وایتاله؟

دو تا باکسای پروگزیمالی هم رو با فرز inverted زدم و پوسیدگی هاشو برداشتم

حفره clV بیمار هم خیلی بزرگ بود و تا زیر لثه رفته بود. تو این موارد باید از همون اول کار و قبل شروع تراش نخ زیر لثه گذاشته بشه تا لثه کمتر آزرده بشه. تراش اونو هم کامل کردم و به جای cove ، شیار زدم.

از این حفره مذکور ، سایه ی پالپ هم دیده میشد و در نتیجه دایکال گلس لازم داشت . که دکتر گفتن به جای یه نخ زیر لثه ، دوتا بذار و بعد دایکال گلس بزن. و این هم انجام شد.

و سپس نوبت رسید به نوار ماتریکس و وج ، برای دوتا باکسای پروگزیمالی ، پر کردن حفره clV رو با تکنیک free hand * باید پیش میبردم.

وقتی نوار ماتریکس رو بستم ، لبه جین جیوالی تراش ، تو باکس دیستالی کمی تضرس داشت که دکتر گفتن مشکلی از لحاظ اورهنگ ایجاد نمیکنه . اما همین لبه تو باکس مزیالی ، یه حالت تقعر داشت که دکتر گفتن این ممکنه باعث ایجاد اورهنگ بشه و باید با وج اصلاحش کنی >> done >> من براش یه وج عمودی گذاشتم .

حفره MOD هم رو با آمالگام پر کردم .

و برای پر کردن حفره clV ، با حفظ همون نخای زیر لثه ، از دیستال به مزیال پرش کردم و

چک نهایی

و FINISHED



عکس و خوشگلاسیون این پست هم باشه برای بعد :))

بهداشت دهانdentalدندانپزشکیدندان
یک عدد تا به ابد دانشجو، علاقه مند به پرسش، جست و جو و یاد گرفتن چیز های جدید وبه درد بخور
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید