ویرگول
ورودثبت نام
لایت هَاوس || مرجع نقد فیلم
لایت هَاوس || مرجع نقد فیلم
خواندن ۳ دقیقه·۵ روز پیش

نقد فیلم سون || جنایی تمام عیار

سِوِن || یاس مصلحین اجتماعی
سِوِن || یاس مصلحین اجتماعی


سون(seven) بعد از اکران به یکی از فیلمهای مرجع در ژانرجنایی تبدیل شد.

اثری دلهره آور و معمایی که در فرم نوآوری ها و زیبایی های خاص خودش را آفرید.داستان از قتلی مشکوک که در شهری نامعلوم رخ میدهد آغاز میشود و سامرست، کارآگاه دایره جنایی پلیس، مسئول کشف قاتل این جنایت است.


از آغاز فیلم، بوق ممتد و آژیرهای پلیس تقریبا تا آخرین سکانسها تاکید بر خشونت عریان کلانشهر دارند. کارگردان خوب میتواند جنون شهر را منتقل کند!

در فضای شهر و اغلب سکانسها مخصوصا صحنه‌های جرم نور خیلی کم است. شاید سنجشِ کمّیِ حضور طیف رنگها نشان دهد، سیاه یا قهوه ای بیشترین حضورها را در این فیلم دارند!

استفاده از تاریکی برای ایجاد وحشت و ابهام
استفاده از تاریکی برای ایجاد وحشت و ابهام


کارآگاهان چندین بار نور چراغ قوه را به سمت دوربین نشانه میروند، این حالت مخاطب را به صورت کنترل شده ای کلافه میکند.

حس کلافگی و همچنین پیامی که کارگردان می دهد. شاید شما بعدی باشید!
حس کلافگی و همچنین پیامی که کارگردان می دهد. شاید شما بعدی باشید!


نماها اکثرا محدود و بسته اند، مخاطب دید کافی ندارد، سَروتهِ مناظر کات شده اند و اینها حس فشار و کمبود فضا را تشدید میکند.

هوا اغلب اوقات بجز صحنه های پایانی گرفته و ابری است، دود سیاه و لباس سیاه از مشخصه های این شهر هستند.

یکی از بزرگترین تعلیق های فیلم هویت نامشخص قاتل بود حتی در پوستر ها و اسامی، نام کوین اسپیسی نیامده بود.
یکی از بزرگترین تعلیق های فیلم هویت نامشخص قاتل بود حتی در پوستر ها و اسامی، نام کوین اسپیسی نیامده بود.


کارتن خواب ها و خلافکار ها در جای جای فیلم حضور دارند. کلانشهری مدرن که آلوده به سیاهی گناه است. اما گذشته از داستان و حفظ خوب ریتم آن، دغدغه اصلاح اجتماعیِ فیلمساز قابل توجه است.

سامرست (فریمن) انسانی منظم، فهیم، اهل مطالعه و دقیق است. او انگار دیگر امیدی به اصلاح این جامعه ندارد.او میخواهد از این شهر دور شود! اما این قتل ها انگار روزنه ای برای ماندن اوست.او قاتل را یک انسان روانی نمیپندارد بلکه با دغدغه او همزادپنداری می کند هرچند که روش او برای اصلاح جامعه اشتباه است(قتل)


بازنمایی ایمان افراطی؛ هرچند فیلمساز در دغدغه اجتماعی با قاتل هم نظر است، اما در روش اصلاح که قتل های فجیع است نه.
بازنمایی ایمان افراطی؛ هرچند فیلمساز در دغدغه اجتماعی با قاتل هم نظر است، اما در روش اصلاح که قتل های فجیع است نه.


میلز می خواهد قهرمان باشد. می خواهد با حل پرونده های جنایی هم خود را اثبات و هم جامعه را اصلاح کند.اما آخر خود نیز طعمه جاه طلبی و خشمش می شود.قاتل جامعه را خوب تحلیل کرده، از بیتفاوتی آنها غمگین است و گمان میکند تکلیفی از خدا بردوش دارد. او گناهان را به گناهکاران برمیگرداند تا جامعه را موعظه کند.

فحشا و نگاه اعتراضی فیلمساز قابل توجه است.

اعتراض فیلمساز به فقر و فحشا در فیلم قابل توجه و تقدیر است اما راهکارش برای حل موضوع نه!
اعتراض فیلمساز به فقر و فحشا در فیلم قابل توجه و تقدیر است اما راهکارش برای حل موضوع نه!
میلز در رویای قهرمان و مصلح بودن
میلز در رویای قهرمان و مصلح بودن

میلز می خواهد قهرمان باشد.می خواهد با حل پرونده های جنایی هم خود را اثبات و هم جامعه را اصلاح کند.اما آخر خود نیز طعمه جاه طلبی و خشمش می شود.قاتل جامعه را خوب تحلیل کرده، از بیتفاوتی آنها غمگین است و گمان میکند تکلیفی از خدا بردوش دارد. او گناهان را به گناهکاران برمیگرداند تا جامعه را موعظه کند.

زندگی مدرن نیویورکی چنان کثیف است که لایق نیست بچه ای معصوم در آن پا به حیات بگذارد.
زندگی مدرن نیویورکی چنان کثیف است که لایق نیست بچه ای معصوم در آن پا به حیات بگذارد.
راهکار فیلمساز کشتن: ناامیدی و کنار کشیدن و بی عاطفگی
راهکار فیلمساز کشتن: ناامیدی و کنار کشیدن و بی عاطفگی


🔦 فیلمساز عقاید نومیدانه خود،که نیهیلیستی نامیدن آن بیراه نیست، از زبان و عمل سامرست میگوید،آنقدر جامعه تباهست که او فرزندش را سقط میکند و به همسر میلز هم همین را توصیه میکند.او حیات را زیبا نمیبیند چون شهر آلودست! اما کیست که نداند در دل آلودگیها پاکی نمایانتر است و در دل تاریکیها میتوان چراغی افروخت.

لایت‌هَاوس || مرجع نقد و بررسی فیلم

فیلمزندگی مدرننقد فیلمنقد و بررسینقد بررسی
🎬 نقد تخصصی محتوا و فرم فیلم و انیمیشن و سریال. دغدغه ما بیشتر تمرکز روی محتواست تا تربیت موفق و خوبی واسه بچه ها و دانش آموز هاتون رقم بخوره!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید