Loop Lunatic
Loop Lunatic
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

ضد الگوها یا Anti-Patterns چه هستند و چرا باید آن‌ها را بشناسیم و چگونه از آن‌ها اجتناب کنیم

ضد الگوها در توسعه نرم‌افزار به شیوه‌های ترکیبی از شیوه‌های غیر مؤثر و ناموفق اشاره دارد که توسعه اشتباهات در پروژه‌های نرم‌افزاری را تشدید می‌کنند. با ایجاد بیشترین اشتباهات ممکن در این پروژه‌ها، ضد الگوهای نرم‌افزاری به حرکت بقیه تیم نرم‌افزاری کمک کرده و نه‌تنها زمان و منابع را تلف می‌کنند، بلکه کیفیت محصول را نیز تخریب می‌کنند و به‌طورکلی باعث تولید یک محصول باکیفیت پایین می‌شوند. ازآنجایی‌که اقدامات بد به‌ظاهر کوچک می‌توانند به‌سرعت به افزایش هزینه و زمان تبدیل شوند، آگاهی از این ضد الگوها و مهم‌تر از آن نحوه اجتناب و مدیریت آن‌ها بسیار مهم است.

  • ضد الگوی Big Ball of Mud: یکی از رایج‌ترین ضد الگوها در توسعه نرم‌افزار بانام «توپ بزرگ گل» شناخته می‌شود. این ضد الگو عموماً شامل یک‌پایه کد کاملاً جفت شده و فاقد هرگونه ساختار واقعی است، جایی که وابستگی‌ها و وابستگی‌های متقابل آن‌قدر پیچیده هستند که ایجاد تغییرات قابل‌توجه در کد بدون ایجاد یک سری مسائل دشوار می‌شود. Big Ball of Mud درنهایت می‌تواند به خطری برای طول عمر محصول تبدیل شود، زیرا توسعه آینده به‌طور فزاینده‌ای دشوارتر می‌شود.
  • ضد الگوی Golden Hammer: این ضد الگو با استفاده بیش‌ازحد از یک ‌راه¬حل یا فناوری شناخته می‌شود، درحالی‌که سایر گزینه‌های قابل‌دوام را نادیده می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، این می‌تواند شامل یک توسعه‌دهنده باشد که از یک‌زبان برنامه‌نویسی خاص برای همه جنبه‌های نرم‌افزار استفاده می‌کند، نه اینکه بهترین زبان برنامه‌نویسی را برای هر جنبه انتخاب کند. چکش طلایی می‌تواند منجر به محدودیت‌های قابل‌توجه و فرصت‌های ازدست‌رفته برای رشد و بهبود شود.
  • ضد الگوی Spaghetti Code: ضد الگوی «کد اسپاگتی» یکی دیگر از متخلفان مکرر در توسعه نرم‌افزار است. همان‌طور که از نام آن پیداست، این الگو شامل کدهای محکم درهم‌تنیده است که اشکال‌زدایی، به‌روزرسانی یا اصلاح آن تقریباً غیرممکن است. کد اسپاگتی محصول شیوه‌های طراحی ضعیف است، جایی که تمرکز بر خروج کد در اسرع وقت به‌جای در نظر گرفتن طول عمر کد بیشتر است.
  • ضد الگوی Over-Engineering: یک ضد الگوی معروف در توسعه نرم‌افزار، «مهندسی بیش‌ازحد» است. این الگو شامل ساختارهای داده و سیستم‌هایی است که بیش‌ازحد پیچیده، فراتر ازآنچه برای دستیابی به نتیجه مطلوب ضروری است، طراحی‌شده‌اند. مهندسی بیش‌ازحد اغلب با تمایل به طراحی یک سیستم عالی تضمین می‌شود، اما می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به زمان طولانی توسعه، کد پیچیده و محصول بسیار پیچیده شود.

برای جلوگیری از این ضد الگوها، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باید بر روی ساخت محصولات از ابتدا با در نظر گرفتن استراتژی‌های بلندمدت تمرکز کنند. این به معنای اولویت‌بندی طراحی، برنامه‌ریزی و ترکیب بهترین شیوه‌ها از ابتدای فرآیند توسعه نرم‌افزار است.

یکی دیگر از راه‌های ضروری برای پرداختن به ضد الگوها از طریق توسعه نرم‌افزار چابک است. بهترین شیوه‌های چابک بر توسعه مکرر، تمرکز بر بهبود تدریجی نرم‌افزار و همکاری منظم تیمی تأکیددارند. توسعه مکرر به این معنی است که تیم‌های توسعه نرم‌افزار می‌توانند سریع‌تر هر ضد الگوی بالقوه‌ای را که به وجود می‌آیند شناسایی و رسیدگی کنند، نه اینکه بعداً در فرآیند توسعه که پرداختن به آن‌ها پرهزینه‌تر و مخاطره‌آمیز است، آن‌ها را کشف کنند.

درنتیجه، اجتناب از ضد الگوها می‌تواند عامل مهمی در ایجاد محصولات نرم‌افزاری باکیفیت و کارآمد باشد. تیم‌های توسعه نرم‌افزار با آگاهی از ضد الگوهای رایج مانند توپ بزرگ گل، چکش طلایی، کد اسپاگتی و مهندسی بیش‌ازحد، می‌توانند کدها و محصولات بهتر و کارآمدتری را برای درازمدت طراحی کنند. تمرکز بر بهترین شیوه‌های چابک می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا هرگونه ضد الگوی در حال ظهور را قبل از اینکه از کنترل خارج شوند، شناسایی و حل کنند.

درنهایت، اصلی‌ترین راه مقابله با ضد الگوها در توسعه نرم‌افزار، آگاهی و تسلط کامل بر الگوهای طراحی موجود است. الگوهای طراحی موجود برای یافتن راه فرایندهای نرم‌افزارهای مرکزی استفاده می‌شوند. در پایان توسعه نرم‌افزار، هدف اصلی استفاده از الگوهای مؤثرترین و بهینه‌ترین راهکار برای توسعه نرم‌افزار است.

توسعهٔ نرم‌افزارضد الگوهاanti patternanti patternsجلوگیری
از طریق این وبلاگ، قصد دارم دانش و بینش خود را در مورد دنیای کامپیوتر و توسعه نرم افزار با شما به اشتراک بگذارم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید