رد دد ردمپشن، GTA، جهانباز، ترور فیلیپس و خشونت همیشگی. چگونه راکاستار به یکی از پولسازترین و محبوبترین کمپانیهای بازیسازی تاریخ تبدیل شد؟
راکاستار، یکی از بزرگترین کمپانیهای بازیسازی حال حاضر، سازنده بازیهایی مانند سری GTA و رد دد ردمپشن، ثابت میکند که چطور علاوهبر درآمدزایی میتوان به مخاطب احترام گذاشت و او را عاشق بازیهای خود کرد. در سال ۱۹۹۸ بود که سم و دن هوسر، تری دونوان، جیمی کینگ و گری فورمن یک استودیو بازیسازی در نیویورک تاسیس کردند. شاید هیچکس فکرش را هم نمیکرد که با گذشت چند سال، این استودیو کوچک تبدیل به یکی از بزرگترین کمپانیهای بازیسازی تاریخ شود. برادران هوسر عاشق موسیقی بودند و دلیل نام گذاری استودیو خود به راکاستار (به معنای ستاره راک) نیز همین علاقه دیرینه به هنر موسیقی است. با انتشار نسخه اول سری GTA کار راکاستار آغاز شد. نسخه اولی که تقریبا هیچ شباهتی به نسخههای اخیر نداشت و گیم پلی متفاوتی را ارائه میداد. در نسخه اولیه شاهد گلیچ خاصی بودیم که تغییراتی را روی گیم پلی بازی ایجاد میکرد. این گلیچ سررشته بوجود آمدن یکی از محبوبترین بازیهای تاریخ بود.
با انتشار GTA 3، شوک عظیمی به مخاطبان بازیهای ویدیویی وارد شد. انتشار اثری جدید، خوش ساخت و صدالبته جذاب. اثری که با ویژگیهای جهان باز خود، استانداردهای جدیدی تعریف کرد. تفاوتهای جدی نسخه سوم با دو نسخه قبلی نشان میداد که راکاستار قصد فرمانروایی بازیهای جهان باز را دارد. با انتشار هرنسخهای از سری بازی GTA استاندارد های جدیدی تعریف و راک استار نیز از قبل ثروتمندتر و محبوبتر میشد.
با انتشار Manhunt بود که راکاستار بار دیگر ثابت کرد، با کمپانی متفاوتی طرفیم. خشونت افسار گسیخته بازی و اتفاقات خونین، باعث شد Manhunt در کشورهای زیادی ممنوع اعلام شود. اما این پایان کار نبود و راکاستار نسخه دوم Manhunt را نیز منتشر کرد. نسخهای که نه تنها در خشونت بازی تغییری ایجاد نمیکرد، بلکه خشونت آن را چند پلهای به جلو برده بود. این بار نیز Manhunt در کشورهای مختلفی ممنوع شد و حملات رسانهای مختلفی به راکاستار صورت گرفت.
با انتشار GTA San Andreas، تحول عظیمی در کل بازیهای ویدیویی اتفاق افتاد. محبوبیت بینظیر بازی تبدیل شدن آن به پرفروشترین بازی PS2 محبوبیت راکاستار را چندین و چند برابر کرد. جزئیات باورنکردنی San Andreas در زمان خود، گیم پلی جذاب، داستان متفاوت و کارل جانسون، باعث شدند تا با محبوبترین نسخه حال حاضر سری GTA طرف باشیم. انتشار بازیهای جدید از راکاستار ادامه داشت و به سرمایه و محبوبیت این کمپانی روز به روز افزوده میشد.
با انتشار GTA IV و کسب نمره متا ۹۸ بازی، طرفداران شوق وصف ناشدنی برای تجربه نسخه جدید GTA داشتند. اما تغییرات نسخه جدید طرفداران را به دو دسته عاشق و متنفر از GTA IV تبدیل کرد. اتمسفر سنگین حاکم بر بازی، تغییرات داستانی و حذف قابلیت حمل نامحدود اسلحه حسابی بعضی طرفداران را شاکی کرد.
رونمایی از رد دد ردمپشن ۱ و خبر راکاستار برای ساخت یک IP جدید حسابی طرفداران را شوکه کرد. دنیای وسترن و جان مارسون این بار مهمان گیمرها بودند. اثری که آنقدر جذاب و بینظیر بود که همه گیمرها را عاشق جان مارستون و اتفاقات مختلفی که برای او رخ داد، میکرد. استقبال طرفداران و فروش خیلی خوب بازی باعث شد تا راک استار خیلی سریع ساخت نسخه دوم را آغاز کند.
با انتشار رد دد ردمپشن ۱، محبوبیت راکاستار هرروز بیشتر از دیروز میشد. اما با انتشار مکس پین ۳، وضعیت تغییر کرد. فاصله گرفتن بازی از ریشهها، اتمسفر جدید و نسخه متفاوت مکس پین به مزاج خیلی از طرفداران خود نیامد. اما گیم پلی جذاب و فاصله گرفتن از اتمسفر سنگین و خشن قدیمی، طرفداران جدیدی را به مکس پین ۳ جذب کرد.
انتشار GTA V و فروش بی نظیر آن راکاستار را چندسالی به استراحت برد. کیفیت بالای بازی، دنیایی بزرگ و پرجزئیات، استفاده همزمان از سه شخصیت و بازگشت اتمسفر شاد سری GTA، محبوبیت بینظیری برای این نسخه رقم زد. نسخهای که برای نسل هفتم و هشتم منتشر شده و راکاستار قرار است نسخه نسل نهمی آن را نیز تقدیم مخاطبان کند.
و آخرین اثر راکاستار تا به امروز، رد دد ردمپشن ۲. اثری که در مقالهای جداگانه به جذابیتهای آن پرداختیم. عمیقترین اثر راک استار که هر گیمری می تواند تا سالها به تجربه آن بنشیند و خسته نشود. ارتباط برقرار کردن با تمام NPCهای بازی و کلی نکات مثبت دیگر، باعث میشود تا رد دد ردمپشن ۲ بهترین پایانبندی را تا انتشار بازی بعدی راکاستار برای این کمپانی رقم بزند.
نظر شما درباره راک استار و بازیهای این کمپانی چیست؟ کدام بازی این کمپانی را تجربه کردهاید؟ با من در میان بگذارید.