? تقویم روزانه:
?امروز : پنجشنبه
? ٩ تیر ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ٣٠ ذیقعده ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ٣٠ ژوئن ۲۰٢٢ میلادی
? ١ تموز ۵۷۸٢ عبری
? مناسبتهای قمری:
???شهادت امام جواد علیهالسلام (٢٢٠ق)
? مناسبتهای میلادی:
1⃣ #هربرت_ساموئل از فعالان برجسته و نامدار صهیونیسم، بهعنوان نخستین کمیسر عالی فلسطین در این سرزمین مستقر شد (١٩٣٠م)
2⃣ مرگ #اسحاق_شامیر هفتمین نخستوزیر رژیم جعلی و غاصب اسرائیل (٢٠١٢م)
3⃣ مرگ #مئیر_عزری سفیر و اولین نمایندهٔ سیاسی اسرائیل در ایران (٢٠١۵م)
? مناسبتهای عبری:
? ولادت حضرت یوسف (٢١٩٩ عبری)
? تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
?حضرت یوسف (علیه السلام)، از بردگی تا وزارت:
1⃣ حسادت برادران یوسف و مشیّت الهی، حضرت یوسف را ابتدا در چاه محبوس و پس از آن، در سرزمین «مصر» اسکان داد تا فصل جدیدی از زندگی فرزندان یعقوب (علیه السلام) در این سرزمین رقم بخورد و پس از سالهای متمادی آوارگی، برای اولین مرتبه، مجال اسکان و سلطنت #بنیاسرائیل در سرزمین بزرگ «مصر» فراهم شود.
2⃣ تقدیر خداوند بر این قرار گرفته بود تا یوسف (علیه السلام) از بردگی به وزارت در دربار فرعون برسد. در دوران وزارت یوسف (علیه السلام) با عنوان #عزیز_مصر و حکومت #هیکسوسها بر «مصر» به اقوام سامینژاد، بهویژه «بنیاسرائیل» که از «کنعان» به مصر مهاجرت کرده بودند، بسیار خوب گذشت.
3⃣ مقام و موقعیّت حضرت یوسف و گرایش فرعون مصر و بسیاری از مردم به یکتاپرستی، موجب عزّت و احترام قابل توجّهی برای «بنیاسرائیل» بود.
4⃣ «بنیاسرائیل» هنگامیکه وارد «مصر» شدند، در اقلیّت بودند؛ اما از آنسو، چون بهواسطه مقام حضرت یوسف خانوادهٔ حکومتی به حساب میآمدند، طبیعتاً به سمت گسترش نسل رفتند تا از اقلیّت خارج شوند.
5⃣ یوسف (علیه السلام) در پایان عمر، همه را جمع کرد و پس از حمد و ثنای خداوند، از سختیای که به آنان خواهد رسید، خبر داد که مردان کشته خواهند شد، شکم زنان آبستن دریده و کودکان ذبح خواهند شد. تا اینکه خداوند حقّ را به دست قیامکنندهای که از فرزندان #لاوی بن یعقوب است، ظاهر کند. او مردی گندمگون و بلند قد است و صفات او را برایشان باز گفت.
6⃣ یوسف (علیه السلام) وفات کرد و #غیبت سختی بر بنیاسرائیل روی داد و آنان چهارصد سال در انتظار #منجی خویش بودند.
?منابع:
_استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
_کتاب «تاریخ فرهنگی قبیله لعنت»، جلد٣، بنیاسرائیل و پیامبری.
? لَقَدْ کانَ في «یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ» آیاتٌ لِلسّائِلینَ. سورهٔ ١٢/ آیهٔ ٧
1⃣ برخلاف تصوّر عمومی و رایج از داستانِ حضرت یوسف علیهالسلام، قرآن این داستان را داستانِ «یوسف و برادرانش» میداند؛ نه داستان «یوسف و زلیخا».
2⃣ [در طول تاریخ،] خواص و عوام به عمد و سهو، این روایت حقیقی و پُر عبرت را به یک رُمان عاشقانه تنزّل داده و آن را از اهداف قرآنی دور کردهاند.
? منابع:
_ رضا مصطفوی؛ کتاب «التیام» (فرجامشناسی جریانهای تاریخ)، عهد مانا، تهران، ١٣٩۵.