سلام
امروز میخوم انیمیشن دیرین دیرین رو به شما عزیزان معرفی کنم.
نام: دیرین دیرین
انیمیشن سریالی
ژانر: کمدی(طنز)، سیاسی و ...
ساخت: ایران از 1394
ساخت شرکت: NAS
نویسنده: علی درخشی
زبان: فارسی
رتبه خاص: دارای رتبه اول در انیمیشن های ایرانی از نظر MMK
امتیاز MMK:9
امتیاز IMDB:9
برای سنین: 16+
کیفیت ساخت: عالی
کیفیت صداها(دوبله، زیرنویس و ...): کیفیت دوبله عالی است!
دارای فصل نمیباشد، بدلیل اینکه قسمت ها بهم مربوط نیست! اما در سینمایی چرا یک فصل دارد!
دارای محتوای 18+ : هست!
سانسور: دارد.
دیرین دیرین نام یک مجموعه پویانمایی ایرانی در ژانر طنز به کارگردانی و تصویرگری علی درخشی است که به مشکلات اجتماعی و اقتصادی و زیستمحیطی میپردازد. این مجموعه نخستین بار در نوروز ۹۴ منتشر شد. همچنین مجموعه فیلمهای بلند ۲۰ دقیقهای آن از سال ۹۹ روی فیلیمو قرار گرفت. این انیمیشن به مطالب و چالشهای جدید جامعه ایرانی میپردازد و سعی میکند با پوشاندن لباس طنز به آن، مخاطب را سرگرم کند. همچنین متاسفانه این مجموعه دیگر از تلویزیون پخش نمی شود.
این انیمیشن جزو پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ ایران است.
محمدرضا علیمردانی گویندگی تمام قسمت ها و شخصیت های این انیمیشن را تا کنون بر عهده داشته است فقط در قسمت های رپچه لیدا مومنی همراه محمدرضا علیمردانی گویندگی می کند.
آفتاب یزد- گروه جامعه: کارتون محبوب دیرین دیرین را تقریباً همه میشناسند، کاراکتر «پیرهن قهوهای» و دیگر «کله تهیان» همراهش در فضای مجازی بسیار آشنا هستند آیتمهای با میلیونها بیننده در فضای مجازی این کارتون را بیش از پیش میان کاربران شبکههای اجتماعی محبوب کرده است. دیدار سورنا ستاری معاون علمی و فناروی رئیسجمهور از دفتر کوچک این شرکت اما همگان را متعجب کرد، او عنوان کرد که این کارتون متعلق به یک استارت آپ است و در این دیدار نکتهای عجیب مطرح شد، اینکه این برند 350 میلیارد تومان میارزد، با توجه به اینکه هر یک میلیارد برابر با هزار میلیون تومان است! این عدد تعجب همگان را بر انگیخت، آیا دیرین دیرین واقعاً 350 میلیارد تومان میارزد؟ این سوالی بود که از تهیهکننده و صاحب این برند محمد ابوالحسنی پرسیدم، علت قطع همکاری آنها با صدا و سیما و عدم بازگشتشان به تلویزیون از دیگر مسائلی بود که مطرح شد. این گفتوگو شامل صحبت با دو فرد موثر این مجموعه، علی درخشی کاگردان و نویسنده و محمد ابوالحسنی تهیهکننده اثر است.
ابتدا از علی درخشی نویسنده و کارگردان پرسیدم که چه شد که با صدا و سیما قطع همکاری کردید؟
ما ابتدا پخش تولیدات خودمان را از شبکههای مجازی شروع کردیم، اما از همان ابتدا تولیداتمان از صداوسیما هم پخش میشد. ما به این همکاری پایان ندادیم، اما توقعات و خواستهها و چارچوبهایی که صدا و سیما برای ما تعیین کرد بسیار بسیار سخت بود.
یعنی به خاطر محتوا اختلاف داشتید؟
نه، موضوع محتوا مطرح نبود، ما همین الان هم در چارچوب کار میکنیم و بیشتر از 90 درصد کارهای ما در صداوسیما قابل پخش است، منتهی چون کار ما شامل تبلیغات نیز میشود، صدا و سیما شرایط و معیارهای سختی را برای کار با ما تعیین کرده است.
یعنی چطور؟
رُک اگر بخواهم بگویم، این است که تلویزیون درخواست مالی سنگینی را مطرح کرد و گفته چون دیرین دیرین یک برند مطرح است، باید این مبلغ را بپردازد، در مقابل مجموعه دیرین دیرین عنوان کرده که ما یک تولیدکننده کالای فرهنگی ایران هستیم و نیاز به حمایت داریم و برای بنده جای سوال است که انیمیشینهای خارجی که همه آنها هم برند هستند را صدا و سیما میخرد و به طبع آن بچهها علاقهمند میشود و میروند محصولات آنها را شامل لوازمالتحریر و اسباببازی میخرند، ولی ما که داخلی هستیم از ما حمایتی نمیشود که این برای بنده خیلی عجیب است.
یعنی گفتند اگر بخواهیم پخش شود، باید یک پولی هم بدهید؟
متاسفانه همین طور است.
برداشت اولیه بنده این بود که چون در مسئله محتوا اختلاف نظر داشتید قادر به ادامه همکاری نبودید؟
خیر، ما همین الان هم اکثر آیتمهای تولیدیمان بدون کم و کاست از صدا و سیما قابل پخش است، اما بحث این است که صدا و سیما حمایتی از ما بهعنوان یک تولیدکننده نمیکند و میرود محصولات انیمیشنی خارجی را خریداری میکند تا شرکتهای خارجی منتفع شوند و لوازم جانبی همچون اسباببازی را به کودکان ما بفروشند و صدا و سیما با این قضیه هیچ مشکلی ندارد، اما میگوید چون شما از کنار این انیمیشن ممکن است مثلا لوازمالتحریر بفروشید اما و اگر میآورد اینکه یک استارتآپ ایرانی منتفع شود، این موضوع ظاهرا از نظر آقایان محل اشکال است، آیا این عملکرد با شعار حمایت از تولید و کارآفرینی ایرانی در تعارض نیست. این مسئله خدمت به بازار چین است، زیرا باعث گرمتر شدن بازار واردات میشود. چون کارتونی مثل باب اسفنجی که صدا و سیما میخرد و یک برند جهانی است باعث میشود علاقه بچهها به خرید لوازم جانبی تحت نام این برند افزایش یابد و این یعنی خدمت به کارگران چینی کارخانجات اسباببازی و لوازمالتحریر و داغ کردن بازار واردات و احیانا قاچاق آنها.
از محمد ابوالحسنی تهیهکننده و مالک این برند پرسیدم آیا واقعاً کارتون شما 350میلیارد تومان میارزد؟ اصلاً معیار شما برای این قیمتگذاری چه بوده؟
پ: نکته اول آنکه این رقم را آقای ستاری اعلام نکردند، بلکه در حاشیه آن دیدار ما اعلام کردیم که این مجموعه 350 میلیارد تومان ارزش دارد، انیمیشن دیرین دیرین یک مجموعه پربیننده و شناخته شدهای است، آیتمهای کوتاه ما گاهاً تا 8میلیون بازدید در فضای مجازی دارد که رقم بالا و کمسابقهای است، دیگر آنکه دیرین دیرین از بازار انیمیشن که محدود هست ارتزاق نمیکند، بلکه در حوزهای تبلیغات فعال است، با توجه به آنکه رشد مخاطب بسیار خوبی داشته و معتقدیم بیش از 80درصد مردم و مخاطبان ایرانی آن را میشناسند. در واقع بازار چند هزار میلیاردی تبلیغات کانون اصلی فعالیت دیرین دیرین است، میدانید که روز به روز تبلیغات کلاسیک در رسانههایی چون تلویزیون کاهش مییابد و تبلیغات بیشتر به این سمت حرکت میکند. دولت هم سرمایهگذاری خیلی زیادی برای توسعه زیرساختهای اینترنت انجام داده است، الان شما در دورافتادهترین روستاها هم بروید مردم گوشی هوشمند در دست دارند، خود مردم هم الان سرمایهگذاری زیادی انجام دادهاند، حداقلقریب 40میلیون گوشی هوشمند در دست مردم است که اگر قیمت فرضی و غیرکارشناسی هر گوشی را یک میلیون تومان در نظر بگیرید، یعنی خود مردم 40 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری انجام دادهاند تا ما بتوانیم در آن بستر فعالیت کنیم، یعنی همه چیز برای ما فراهم است تا ما تلاش کنیم و محتوا تولید کنیم، ما هم بهعنوان دیرین دیرین سعی داریم تا محتوای موردپسند تولید کنیم الان در دنیا بسیاری اوقات درآمد انیمیشنهای مثل تولیدات والت دیزنی از نمایش آثار گاهاً 10 درصد کل درآمد را تشکیل میدهد و درآمد اصلی از واگذاری تولیدات جانبی است که واگذار میکند تا بقیه بیایند لوازمالتحریر یا اسباببازی تولید کنند، ما هم با همین الگو در داخل میتوانیم فعال باشیم، برای مثال ما در داخل قصد داریم مکانهای برای بازیدرست کنیم با تم دیرین دیرین به نام «دیرین لند» که مشابههای کوچک تر دیزنی لند هستند و «تم پارک» محسوب میشوند.
الان در این زمینه کاری کردید؟
بله ما درحال رایزنی با سرمایهگذار هستیم و به نظر پروژهای سودآوری محسوب میشود. همچنین ما یک مجموعه رستورانهای درحال تدارک داریم با تم دیرین به نام «دیرین برگر» که در آنها برگرهای خاص تولید میشود و از بابت آن درحال رایزنی با شهرداری هستیم، این مجموعه میتواند شعب بسیار زیادی داشته باشد. از سویی ورود ما به بازار آموزشی است، الان بچهها خیلی دیرین دیرین را میبینند، در حالی که محتوای این انیمیشن در حال حاضر لزوما محتوای کودکان است که برخلاف برخی موسسات آموزشی میتوانیم محتوای جذاب برای کودکان تولید کنیم و درحال حاضر مشغول رایزنی با آموزش و پرورش هستیم، در واقع این موارد و حواشی بسیار است که قیمت این برند را تعیین میکند و نه فقط درآمد آن از تبلیغات، اخیرا یکی از دوستان ارزیابی کرده بود که دیرین دیرین با توجه به محتوا و درآمد تبلیغاتیاش تنها 60 میلیارد میارزد نه 350میلیارد، بله اگر درآمد ما فقط از محتوا بود این حرف درست است، اما زمینههای بسیاری وجود دارد که این برند پرمخاطب امکان فعالیت در آن را دارد.
یعنی با توجه به این موارد شما قیمت را اینگونه تعیین کردهاید؟
ببینید، دیرین دیرین برندی محدود شده در بازار چهل میلیاردی انیمیشن ایران نیست. دیرین دیرین در حال حاضر در بازار چهار هزار میلیارد تومانی تبلیغات ایران فعالیت میکند و میتواند با طراحی و توسعه محصولات جدید برای مشتریان مختلف، بخش قابل ملاحظهای از این بازار را تصاحب کند. همچنین باتوجه به مزیت رقابتی ایران در هزینههای تولید، دیرین دیرین قابلیت صادرات انیمیشن را هم دارد. براساس مدل ساده شده روش ضرایب درآمدی ارزش استارتآپهای حوزه آیتی در ایران تقریبا معادل دو نیم برابر درآمد سالانه آنهاست. حاشیه سود این شرکتها در ایران تقریبا مشخص است. اما باتوجه به قیمت دقیقهای تولید انیمیشن در ایران و درآمد ۲۰ میلیون تومانی هر انیمیشن، حاشیه سود دیرین دیرین عددی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است. پس درمورد دیرین دیرین باید ضریبی بالاتر از دو نیم را درنظر گرفت. همچنین مسئلهای دیگر این است که کپیکاری در حوزه تولید محتوا بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. دیرین دیرین یک زیرساخت فنی نیست که بتوان با صرف سرمایهگذاری آن را کپی کرد. جایی که منابع انسانی نقش اصلی را بازی میکند، شاید مهمترین فاکتوری که در ارزشگذاری دیرین دیرین باعث میشود ضرایب بالایی را برای آن درنظر گرفت همین نکته باشد. معمولا تولید محتوا و خلق کاراکترهای محبوب فرایندی است که در صورت موفقیت، جریانهای درآمدی خوبی را برای تولیدکننده در پی خواهد داشت.
یکی از سوالات بنده این است که قبلا دیرین دیرین فقط برای لذت بردن مخاطب محتوا میساخت و خب وسطش چند تا آیتم تبلیغات هم کار میکرد، اما الان شما کلاً کارهایتان تبلیغی است، آیا این تاثیر منفی بر کار شما و مخاطبتان نمیگذارد؟
متوجه هستم، اتفاقا اگر ملاحظه بفرمایید، میبینید که نیمی از محتوای ما آیتمهای غیرتبلیغاتی و بسیار مفرح و شاد هستند. ما مثلا طبق حواشی جام جهانی درحال ساخت آیتمهای شاد هستیم، یا به مناسبت ماه رمضان درحال ساخت آیتمهای اخلاقی هستیم که اتفاقا بسیار مورد استقبال قرار گرفت، یا دیرین دیرینهای موزیکال ما که بسیار مورد استقبال قرار گرفت مثلا در مورد دلار که پخش شد و البته در کنار این آیتمها تبلیغات هم قبول میکنیم تا درآمد داشته باشیم.
چه شد که همکاری شما و صدا و سیما ادامه پیدا نکرد؟
همانگونه که همکار خوب ما علی درخشی عزیز گفت ما از لحاظ محتوا آیتمها را رعایت میکنیم، اما صدا و سیما ظاهراًٌ به خرید کارتونهای خارجی علاقهای بیشتری دارد و پای انیمیشن داخلی که به میان میآید مباحث سنگین مالی را پیش میکشند، صدا و سیما میگوید که اگر ما اینها را پخش کنیم، اینها بیشتر مطرح میشوند و از قبال این مطرح شدن بیشتر ممکن است درآمد کسب کنند، چنین دیدی در سازمان بازرگانی صدا و سیما هست و نمیتوان منکر آن شد. ما گفتیم آقا ما را هم مثل انیمیشن خارجی ببینید و چه طور از آنها خرید میکنید به همان شکل ما را هم ببینید، البته ما صحبتهای با رئیسصدا و سیما آقای عسگری انجام دادیم و ایشان دستور صریح به زیرمجموعه دادند که این انیمیشن پخش شود اما فعلا این دستور اجرایی نشده است.
چه زمانی این دستور را دادند؟ یعنی زیرمجموعه حاضر به اجرای دستور رئیس نیست؟
خیر، اینگونه نیست، ایشان در جشنواره انیمیشن دو سه هفته پیش این مسئله را عنوان کردند و دستور صریح دادند که باید دیرین دیرین در صدا و سیما پخش شود و باید دید که نتیجه چه میشود.
این مطلب درحال بروزرسانی است!