ویرگول
ورودثبت نام
Farzad Mohebi
Farzad Mohebi
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

لجر نانو اس چيني يا فرانسوي: داستان دو نسل!

لجر نانو اس چيني يا فرانسوي: داستان دو نسل!

قصه اينجا شروع شد: حدودا ٤ سال پيش بود كه در ديماه سال ٩٦ با بيتكوين اشنا شدم. يك دوست قديمي انچنان با هيجان در موردش صحبت كرد كه رفتم دار و ندارم را فروختم و يك بيتكوين بیست هزار دلاري خريدم. بگذريم از اينكه خريد بيتكوين چقدر داستان داشت و دستيابي بهش خودش شق القمر بود. يك سايتي بود به نام لوكال بيتكوينز و داستان های خودش ... يادم هست كه همه خانواده وبخصوص پدرم از دست من خيلي عصباني شدند. با خودشون فكر مي كردند كه من مجنون و ديوانه شدم!!

چندماه بيشتر طول نكشيد تا قيمت بيتكوين تا پنج هزار دلار كاهش پيدا كرد. ديگه اطمينان پيدا كردم كه حالاحالاها بايد بشينم و غصه بخورم و با امید الکی منتظر باشم تا بتونم بيتكوينم را بفروشم!! حداقل بدون ضرر!

مي دونستم كه نگهداري بيتكوين توي كيف پول هاي صرافي ها اصلا امن نيست. اون موقع اطلاعات تو شبكه هاي اجتماعي و سايت هاي فارسي خيلي خيلي محدود بود!! گوگل ترنسليت هم به خوبي امروز كار نميكرد. خلاصه پرسان پرسان گشتم تا به یک کیف پول سخت افزاری رسیدم. نوشته میشه لدجر ، اما خونده میشه لجر. خلاصه با کلی جستجو در بازار تونستم سفارش بدهم و بعد 2 ماه به دستم رسید. حدودا سه چهار برابر قیمت سایت رسمی لجر هم خرج رو دستم گذاشت تا برسه تهران!!!

یک چیزی شبیه فلش مموری، تولید فرانسه - ساده و کاربری آسونی هم داشت.

با کلی ذوق بیت کوینم را بهش منتقل کردم. ۲۴ کلمه ریکاوری را هم نوشتم و یک جای امن گذاشتمشون و رفتم دنبال زندگیم.‎سه سال گذشت تا دوباره قیمت بیتکوین به بیست هزار دلار برسه....این بار هم دی ماه بود...انگار بیتکوین هم حال هوای زمستانی دارد. ‎بیتکوین اما اینبار افتاده در دور رو به بالا یا به قول تریدرها بازار گاوی یا بول مارکت. تا الان که این را مینویسم به رکورد ۶۶۰۰۰ دلار هم رسید و من هنوز دارمشون و توی لجر نانو اس من جا خوش کرده.

اصل قصه از اینجا شروع میشه! معمولا تو قصه ها پدرها تجربشون را به فرزندشون منتقل می کنند!‌ اما تو قصه بیتکوینی ما داستان برعکس هست.

حدود یک ماه پیش که قیمت بیتکوین به پنجاه هزار دلار رسید، پدرم بهم زنگ زد و گفت چطور میشه بیت کوین خرید. حرمت بزرگتری را به جا اوردم و به روش نیاوردم که ۴ سال پیش چطور من را احمق فرض می کردند.

خلاصه بهش کمک کردم و ۰.۵ بیت خرید کرد. برای نگهداریش هم پیشنهاد کردم که یه لجر بخریم.

یک سرچ اینرنتی کافی بود تا ببینم چقدر گزینه خرید دارم. از سایت ها با تحویل فوری تا سایت ها که از کوین های مختلف هدیه هم می دهند!!!چقدر تغییر. اونهم فقط در سه سال. انگار اصحاب کهف هستم!

خلاصه با ۲-۳ تا از این شرکت ها محترم و معزز تماس گرفتم تا از شرایط سر دربیارم. یک شرکت با گارانتی به نام نوین والت را از بقیه حرفه ای تر پیدا کردم.

چیزی که متوجه شدم این بود که لجر هم مثل همه شرکت های بزرگ دنیا به سمت چین گرایش پیدا کرده و محصول لجر نانو اس را هم فرانسه تولید میکند و هم چین. بله چین!

اکثر فروشنده ها فقط محصول چینی را دارند. با ۲-۳ تا از فروشنده ها صحبت کردم. همشون میگفتند مثل هم هستن. اما می گفتند لجر نانو اس ساخت فرانسه نمی فروشیم و نداریم. حالا همین هم خودش مشکوک بود که ندارند اما میگن یکسانه!!!

یک شرکت را پیدا کردم که هر دو مدل را داشت. هم لجر نانو اس ساخت فرانسه و هم ساخت چین، اختلاف قیمت هم حدود ۸۰۰،۰۰۰ تومن بود.

راستی یادم رفت بگم تو این سالها که من بی خبر از دنیا بودم متوجه شدم که محصول جدیدتری هم لجر تولید کرده که خیلی باحال تره. اما خوب گرونتره خیلی:‌ اسمش لجر نانو ایکس هست و بلوتوث داره و به ایفون هم وصل میشه.

با پدر مشورت کردم که کدام مدل را سفارش بدهیم. نظرش این بود که همان چینی ارزانتره و بهتره من هم مخالفت نکردم. اگرچه ته دلم اصلا راضی نبودم. بنظرم هرچقدر هم چین پیشرفت کرده باشه، بازهم محصول اصلی فرانسوی هست.

بهرحال به همان شرکت لجر نانو زنگ زدم و مدل لجر نانو اس ساخت چین را سفارش دادم. با مشاوره کارشناس فزرش گارانتی طلایی هم گرفنیم که خیالمون راحت باشد.

سریع با پیک موتوری فرستادند. با کنجکاوی بسته را باز کردم. در نگاه اول متوجه شدم که جنس بدنه پلاستیکی ان به مرغوبی لجر خودم نیست، بسته بندی را هم که دقیق تر نگاه کردم متوجه شدم که اطلاعات روی جعبه هم چاپی نیست!!‌ برچسب بود. خیلی فیک به نظر میرسید....

برای پدر راه اندازیش کردم و بیتکوبنش را منتفل کردم بهش ... کلمات ریکاوری را هم روی کاغذ نوشتم و گذاشتیم داخل گاوصندوق.

پدر در سرمایه گذاری از من خوش شانس تر بود و در کمتر از ۶ ماه قیمت بیتکوین به ۶۵۰۰۰ دلار رسید. خلاصه تصمیم گرفت که با همین سود ۳۰ درصدی بیت را بفروشد.

هرچی بهش گفتم صبر کن تا اخر سال میشه ۱۰۰،۰۰۰ اما گوشش بدهکار نبود!!!!


لجر نانو اس با رنگ های مختلف
لجر نانو اس با رنگ های مختلف


رفتیم و لجر را اوردیم تا مقدمات فروش را استارت بزنیم. باور کنید یا نه، دیدم که نور صفحه به حدی کم هست که اصلا نمیشه کار کرد باهاش. سریع رفتم و لجر خودم را چک کردم دیدم که مشکلی نداره و مثل بنز کار میکنه.

فردای اون روز اول وقت به شرک گارانتی زنگ زدم. جالب بود که اولین سوال اپراتور شرکت گارانتی این بود: "نانو اس چینیه؟؟"‌ اینجا بود که فهمیدم بعلهههه!‌ حدسم درست بوده و این محصول تولید چین داستانه ظاهرا.

خلاصه اپراتور بهم گفت این مدل چینی خرابی زیاد داره! از پورت یو اس بی، تا صفحه نمایش و دکمه های کنارش – همه زود خراب میشن! خوشبختانه شرکت گارانتی نوین والت واقع کمک کردند ۲-۳ روزه تعویض کردنش و تونستیم نهایتا کیف را با کلمات بازیابی مجدد بالا بیاریم و ارزهای پدر را بفروشیم. اگر چه من این وسط یک سکته ناقص زدم، توی دلم به پدر بد و بیراه میگفنم که واسه خساست چند صد هزار تومانی چه استرسی به ما وارد کرد.

البته بعدا رفتم سرچ کردم و فهمیدم این مشکل لجر جهانی هست و همه میدونند که این نانو اس چینی ها واقعا بی کیفیت هستند.

https://ledgernano.net/ledger-nano-s-france-and-china-diffrence/

https://www.reddit.com/r/ledgerwallet/comments/qe3lr2/ledger_made_in_china_be_aware_of_problems_and_bad/

https://www.reddit.com/r/ledgerwallet/comments/m7f51r/ledger_nano_s_from_ledgercom_looks_fishy/

حالا که گوگل ترنسلیت قوی شده میتونین لینک های بالا را بخونین تا ببینید جریان چیه….

خلاصه اینها را نوشتم که بگم مثل پدر من نباشید.

1. بیتکوینتون را نفروشین تا اخر سال میشه ۱۰۰،۰۰۰

2. برای چندصد هزارتومان لجر چینی نخرین! حتما حتما با فروشنده اتمام حجت کنید که نوشته باشه رو جعبه Made in France

گول حرف هایی فروشنده ها که مثل مبدا برند یا برند فرانسویه نخورید

راستی پدرم لجر چینیش را میفروشه. اگر خریدارین بهم بگین: نصف قیمت میفروشیم . هاها.

لجر نانو اسساخت چینساخت فرانسهکیف پول لجر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید