ویرگول
ورودثبت نام
مهدی حبیبی‌‌ زاده
مهدی حبیبی‌‌ زاده
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

گفتمان هنرجو - داستان یک صحبت خودمونی

بیاید حرف بزنیم...
بیاید حرف بزنیم...

آدما با همدیگه کلی تفاوت دارند و همین تفاوت‌ها جامعه رو می‌سازه

توی هنرستان تفاوت‌ها به اوج خودش می‌رسه، چون ظرفیت پذیرش هنرستان‌ محدود هست و هنرجوها از مناطق و فرهنگ های مختلف وارد هنرستان می‌شوند. وقتی تفاوت دیدگاه بین آدما زیاد باشه متعاقبا درگیری های لفظی زیاد میشه و هرمسئله‌ی کوچیکی میتونه بین دو نفر یا دو گروه اختلاف بندازه...?

گفتمان هنرجو فرصتی بود که ما دور همدیگه بشینیم و در مورد موضوعات مختلف صحبت کنیم. موضوع صحبتمون هم همون چالش‌هایی بود که بین بچه‌ها طرفدار بیشتری داشت. و هر گفتمان در مورد یه کدوم از این چالش‌ها صحبت می‌شد.

گفتمان هنرجو هر چند هفته یکبار برگزار می‌شد و افراد شرکت‌کننده دقیقا همونایی بودند که موضوع اون جلسه براشون چالش بود، به هر جلسه گفتمان گفته می‌شد.?




چطور موضوع انتخاب می‌کردیم؟

روزی که می‌خواستیم این جلسات رو شروع کنیم، رفتم و داخل هرکلاس شرح دادم که آی ایهاالناس گفتمان هنرجو داستانش اینه و کیا هستید و به نظرتون راجب چی حرف بزنیم؟?

چندباری هم برای معرفی و تاکید بیشتر سر صف و بعد از نماز برای بچه‌ها صحبت می‌کردم
چندباری هم برای معرفی و تاکید بیشتر سر صف و بعد از نماز برای بچه‌ها صحبت می‌کردم

خب موضوعاتی که بچه‌ها می‌گفتند رو یادداشت می‌کردم و توی جلسه اول در مورد موضوعات دوباره بحث کردیم و برنامه ریختیم که کدوم مورد رو اول صحبت کنیم و نهایتاً ترتیب موضوعات رو مشخص کردیم.




هدف گفتمان هنرجو چی بود؟

موردی که خیلی باهاش سر و کله می‌زدیم این بود که وقتی یه مشکلی یا ضعفی داخل محیط هنرستان یا بیرون از این محیط مشاهده می‌شد، بعضی‌ها فقط نق می‌زدن و هی می‌گفتند: «چرا اینجوریه چرا اونطوریه؟!» و این مخالف چیزی بود که ما داشتیم برای اون آماده می‌شدیم...?

مهمترین مهارت یک فردی که با کامپیوتر و ریاضیات سروکار داره چیه؟ حل مسئله، ولی آخرین چیزی که توی نق زدن‌هامون بهش توجه می‌کردیم دادن راه‌حل برای اون موضوعی بود که در موردش ناراحتیم.?

حرف من این نیست که هرمسئله‌ای پیش میاد ما می‌تونیم حلش کنیم نه اصلا اینطور نیست! صحبت من اینه که نگرش ما باید نسبت به اتفاقات پیرامون خودمون متفاوت باشه، به جای اینکه هی یه مشکل رو فریاد بزنیم، راه حلش رو پیدا کنیم و اون رو با صدای بیشتری به اطرافیانمون برسونیم.✌️


گفتمانِ دوم
گفتمانِ دوم

خلاصه گفتمانِ دوم

یکی از مسائلی که ما هنرستانی‌ها در طول تحصیل‌مون باهاش سروکار داریم، موضوع کارکردن در کنار درس خوندن هست. این موضوع برای بسیاری از خانواده‌ها موضوع حل نشده به حساب میاد و هنوز نتونستند به این درک برسند که هنرجوها هدفشون از هنرستان درس خوندن و پاس کردن دروس مختلف با نمره بالا نیست، بلکه هدف یادگیری مهارت‌های شغلی برای ورود به بازار کار و کسب درآمده.(البته این نظرِ شخصیِ بنده هست)

خب توی این گفتمان هر شرکت کننده از دغدغه‌ها و مسائلی که در مورد این موضوع داشت می‌گفت و در موردش گپ می‌زدیم، نهایتاً هم به این نتیجه رسیدیم که یک مناظره برگزار کنیم بین دوتا از دبیرهای هر رشته، یکی به عنوان موافق موضوع کار و تحصیل و یکی هم به عنوان مخالف. از خانواده‌ها هم دعوت کنیم که نظر هردو استاد رو بشوند تا دید واقعی‌تری نسبت به شرایط فرزندانشون داشته باشند.?

درسته که نهایتاً فرصت برگزاری این مراسم رو پیدا نکردیم ولی، یکبار دورهم یک مسئله رو سعی کردیم حل کنیم و تا حدی این نگرش درون ما تقویت شد :)


گفتمان هنرجو رو دیر شروع کردیم و نشد بیش از سه جلسه داشته باشیم، اما همین سه جلسه تجربه‌ی جدیدی داخل هنرستان بود و اونم همین گفت و گوی ساده بین هنرجوها با دید حل مسئله بود. امیدوارم این حرکت ادامه‌دار باشه داخل هنرستان و کلی گعده دیگه هم در کنارش ایجاد بشه که به پویایی فضای هنرستان کمک کنه.✌️


در آخر

تشکر میکنم از مدیر هنرستان آقای ضابطی که پیشنهاد این گعده رو دادند و من سعی کردم این طرح رو پخته‌تر کنم و اجراییش کنم. همچنین تشکر میکنم از رفقای عزیزم (محمد مهدی زین‌العابدینی مقدم - محمد امین یزداندوست - علی یزدانی و...) که در ابتدای این حرکت در ایده‌پردازی کمک کردند.❤️


دیگر پست های این لیست:

https://vrgl.ir/H8hLF
https://vrgl.ir/Fcqjh
https://virgool.io/@Mahdi.Habibizadeh/list/ay1fd41dom9q
گفتمان هنرجوهنرستانرشته کامپیوترهنرجودورهمی
یک دیزاینر ساده | به دنبال خلق ارزش | habibizadeh.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید