مهدی رحمتی
مهدی رحمتی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

اهمیت مشارکت کاربران در مراحل توسعه پروژه های نرم افزاری و بازی ها

در گذشته، مراحل توسعه نرم افزار (مثل نیازسنجی‌ها، اسکریپت و تست برنامه) به شکلی محرمانه انجام می‌شد و به هر حال کاربران نمی‌فهمیدند ما طی فرایند توسعه برنامه چه کاری انجام می‌دهیم.

در پایان پروژه، پارچه سحرآمیز ما کنار می رفت و با اینکه انتظار میرفت با تشویق کاربران برای ارائه کارمان روبرو شویم، واکنش ها چنین بود، "خب، میدونم که زحمت کشیدین، اما چیزی که می‌خواستم این بود که...".

امروزه راز موفقیت در پروژه این است که به محض اینکه خروجی مناسب و قابل ارائه‌ای برای نشان دادن به کاربران داشتید، به آن ها نشان داده و آن‌ها را در پیشبرد پروژه سهیم کنید. اینکه که در مراحل اولیه توسعه به وجود مشکلات آن پی ببریم بسیار بهتر است تا اینکه پس از تکمیل پروژه متوجه وجود مشکل شویم!

هرچه از جدول زمانبندی پروژه بیشتر بگذرد، هزینه تغییرات به طور صعودی بیشتر خواهد شد.

زمان مورد نیاز برای برنامه نویسی دوباره، تست دوباره، بهینه سازی و... موجب تاخیر اساسی در پروژه می شود.


به نقل از باربی دیویس (کارشناس ارشد pmp) :
یک شرکت آموزشی را به یاد دارم که برای تغییر در یک نرم افزار سفارشی، مبلغ 5 میلیون دلار را هزینه کرده بود. ماجرا از این قرار بود که قبلا کدهایی اختصاص داده شده به هر محصول، رابطه منطقی با محصولات سفارش داده شده داشتند. برای مثال، 9100 می‌توانست نشان دهنده دستور العمل برای آموزگار باشد، 9400 سر فصل دروس برای مقاصد بازاریابی بود و خلاصه شما می‌توانستید تمام اقلام مورد نیاز خود را در سری 9x00 در همان صفحه نمایش سفارش دهد. هر روز، مدیران اجرایی شعب شرکت از نقاط مختلف دنیا محصولات آموزشی مشابهی را به طور مرتب سفارش می‌دانند و به سرعت کد مربوط به هر یک را حفظ میشدند. مثلا اگر شما شماره کد موردنیاز برای سفارش دفترچه راهنمای دانشجو را می دانستید، شماره های دیگر مربوط به سایر محصولات وابسته به آن به سرعت در ذهن‌تان ردیف می‌شدند و سفارش مورد نظر را در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دادید.
در طراحی دوباره، تیم پروژه فراموش کردند سفارش دهی مورد استفاده کاربران در محیط واقعی را درنظر بگیرند.
در طراحی جدید، هیچ رابطه منطقی بین محصولات وجود نداشت. بالفرض کد 3871 (که قبلا 9100 بود) کد دفترجه دانشجو بود، و کد دیسک دانشجو 6430 شده بود و کد دستوراعمل مربوط به آموزگار همان کلاس 2345 شده بود. در طراحی جدید نه تنها کاربر مجبور بود که هر محصول را دوباره جستجو کند، بلکه باید شماره های پیشین را هم فراموش می‌کرد چون در طرح جدید هر محصول در صفحه ای جداگانه قرار داشت.

در نهایت، مدیران به خاطر اینکه در طراحی جدید، سفارش ها به کندی پیش‌ می‌رفت، عصبانی شده بودند و برای اصلاح این مشکل، هزینه و زمان از معیار مشخص شده فراتر رفت.

و در پایان، به عنوان مدیر پروژه باید طوری برنامه ریزی کنید که کاربران با تیم توسعه دهنده در ارتباط باشند و به طور پیوسته در جریان روند توسعه قرار گیرند...

به امید موفقیت های روز افزون


#پروژه #مدیریت_پروژه #کاربران

پروژهمدیریت پروژهکاربرانتوسعهنرم افزار
موسس تیم BlueAge - بازیساز
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید