mahnaz salari
mahnaz salari
خواندن ۳ دقیقه·۵ سال پیش

یادگیری مرحله به مرحله Material Design


شروع همیشه میتونه سخت باشه اما استارت این کارو امروز میزنم تا حتی اگ مخاطبی برای خوندن این مطالب نباشه صفحه ای برای نگهداری از یادداشت های خودم بمونه!

خب متریال دیزاین عزیز، اگه بخام با مقدمه ای که خودش شروع کرده بگم اینطوریه که "زبانی بصری است که اصول کلاسیک طراحی خوب را با نوآوری فناوری و علم ترکیب می کند."

از منظر من به عنوان یه شخص که علاقمند به طراحی رابط کاربری هست متریال یک بستر خوب و راهنمای عالی برا شروعه که گول از طریق اون سعی داره برای ایجاد پروسه طراحی(رابط کاربری (UI) قابل لمس ) یک پل بین بین دو دنیای دیجیتال و واقعی، ایجاد کنه .

تووی قسمت مقدمه متریال اهداف اون به شرح زیر اومده:

1- ایجاد کردن: یعنی بتونین یک زبان بصری ایجاد کنید که اصول کلاسیک طراحی خوب را با نوآوری و امکان فناوری و علم ترکیب کنه.

2- متحد کردن: یعنی یک سیستم زیربنایی واحد ایجاد کنین که تجربه کاربر رو بین سیستم عامل ها ، دستگاه ها و روش های ورودی ،متحد و یک شکل بسازه.

3- شخصی سازی: یعنی زبان بصری متریال را گسترش داده و پایه ای انعطاف پذیر برای نوآوری و بیان برند فراهم کنید. به نظرم یکی از مهم ترین اهداف همین شماره 3 هست به بیان ساده تر الگو برداری از متریال و بسط دادنش توی پروژه ی شخصی مهم ترین دستاورد از این طیف گسترده میتونه باشه.

اصولی که متریال از اون الهام گرفته از دنیای بصری هست که با استفاده از مؤلفه های مشترک در Android ، iOS ، Flutter و وب ، UI یکسان را در سیستم عامل ها حفظ می کند.

توی قسمت مقدمه به این تیتر برمیخوریم :"Getting around" ترجمه کلمه ایش میشه دور زدن و یکم بالاپایین کردن اون چیزهای که تووی متریال قراره یادبگیریم!

در واقع مطلبی که تووی این قسمت آورده شده مرتبط با شخصی سازی مواد و به اشتراک گذاری کار طراحی و ساخت در مطالعات Material و بیان هویت منحصر به فرد محصول با Material Theming هست.که با پیمایش در این سه بخش ، چیزهایی که لازم دارین و میتونین پیدا کنین:

1- سیستم متریال (Material System): سیستم طراحی پیشرفته که با ابزار و مؤلفه های مواد برای بهبود جریان کار بین طراحی و توسعه یکپارچه شده.

2- بنیاد متریال (Material Foundation): نحوه ساخت برنامه خود با استفاده از معماری Design Material ، ضمن یادگیری اصول و نظریه ای که پایه و اساس طراحی متریال هست .

3- دستورالعمل های متریال (Material Guidelines): که به تنظیم سیستماتیک یک موضوع منحصر به فرد از متریال در سراسر محصول و از استفاده کردن از اون - از طراحی گرفته تا کد را شامل میشه.

* یکی دیگه از قسمت های جذاب متریال update های اون هست که حتمن راجبهش صحبت میکنیم و سعی میکنم از طریق همین صفحه جدیدترین اخبار در دنیای طراحی و به اشتراک بذارم.

در آخر باید از خود متریال نقل قول کنم که میگه :" طراحی متریال یک سیستم سازگار از دستورالعمل ها ، مؤلفه ها و ابزارهایی است که از بهترین شیوه های طراحی رابط کاربری پشتیبانی می کند. پشتیبانی از کد منبع آزاد ، همکاری بین طراحان و توسعه دهندگان را ارتقا می بخشد و به تیمها کمک می کند تا به سرعت محصولات زیبایی را بسازند."

خب مقدمه همین جا به پایان میرسه و امیدوارم کلی آموزش های خوب یاد بگیریم از متریال عزیز :)




خودم نوشته از : material.io

متریال دیزاینطراحی رابط کاربریux
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید