ویرگول
ورودثبت نام
MAKCODE
MAKCODE
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

سی شارپ یا پایتون

سلام به همگی
اول از همه باید بگیم هیچ زبان برنامه نویسی بهتر از زبان برنامه نویسی دیگر نیست!(به جز زبان برنامه نویسی آقای هاشمی(مقدار طنز)).ولی قطعا هر کدوم کاربرد هایی دارن که ممکنه دیگری نداشته باشه ولی خب ما میریم سراغ مقایسه پایتون و سی شارپ!
من نزدیک به 3 سال پایتون و 1سال و خرده ای سی شارپ کار کردم و تجربیات خودم رو همراه با بعضی مطالبی که در اینترنت خودم بیان می کنم.
خب اول از همه این دو زبان رو به شما معرفی می کنم(با اینکه احتمالا خودتون میدونین)

پایتون:

یک زبان برنامه نویسی منبع باز که کد هاش با مفسر اجرا میشه(برنامه خط به خط به کد قابل فهم برای ماشین اجرا میشه.)

سی شارپ:

یک زبان برنامه نویسی که توسط مایکروسافت ساخته شده(بخشی از Net. هستش) که کدهاش با کمپایلر اجرا میشه(برنامه یک باره به کد قابل فهم برای ماشین تبدیل میشه.)

خب الان که با این دو زبان برنامه نویسی دوست داشتنی آشنا شدیم ، وقتشه که این دو رو با هم مقایسه کنیم.

سرعت:

خب اگر کمی بیشتر درباره زبان های برنامه نویسی مفسری و کمپایلری بدونید.متوجه می شود که سی شارپ به علت اینکه زبانی کمپایلری است، سرعت بیشتری نسبت به پایتون دارد.
وقتی یک زبانی مفسری اجرا می شود ، متغیر ها در طول برنامه مشخص می شوند و سرعت آن نسبت به زبان کمپایلری پایین تر می آید.

مدت زمان یادگیری:

شاید یکی از دلایلی که خیلی ها پایتون رو انتخاب می کنن،این باشه که keyword هاش خیلی شبیه به زبان انگلیسی هستش و در کل ساختار ساده ای داره.
در مقابل سی شارپ رو داریم که هرچند در جایگاه خود زبان ساده ای برای یادگیری است ولی قطعا به سادگی پایتون نیست.

محبوبیت:

با توجه با این عکس که در بالا مشاهده می کنید:
زبان پایتون محبوب ترین زبان جهانه و سی شارپ در رتبه چهارم قرار داره.
وقتی یک زبان محبوب باشه جامعه برنامه نویسان زیادی داره و این جامعه با هم تعامل می کنن و مشکلات همو برطرف میکنن برای مثال:

اگر کسی یک برنامه داشته باشه که با زبان برنامه نویسی آقای هاشمی نوشته شده باشه و موقع اجرای برنامه اروری دریافت کنه که با ساعت ها تلاش نتونه فیکسش کنه ، باید قید اون برنامه ای که نوشته شده رو بزنه ولی برعکس اگر کسی برنامه ای داشته باشه که با پایتون نوشته شده باشه و اروری دریافت کنه که نتونه بعد ساعت ها فیکسش کنه، میتونه بره داخل استک اور فلو و ارورشو سرچ کنه.با توجه به آمار بالای کسانی که از پایتون استفاده میکنن ، به احتمال زیاد می تونه مشکل برنامشو با کمک دیگر برنامه نویسای پایتون حل کنه.


تکنولوژی ها ، فریمورک ها ، کتابخانه ها:

قطعا پایتون و سی شارپ و یا هر زبان برنامه نویسی دیگه ای ، بدون این 3 تا هیچ فایده ای نداشتند(مزاح!)
پایتون و سی شارپ کتابخانه های فراوانی دارن.


در زمینه هوش مصنوعی:
پایتون کتابخانه های خیلی زیادی در زمینه هوش مصنوعی داره،اصلا نقطه قوت پایتون ، مورد استفاده بودن در هوش مصنوعیه.پایتون دارای کتابخانه های Tensorflow ، OpenCv ، Pytorch و ..... است.
سی شارپ هم در هوش مصنوعی حرفی برای گفتن داره ولی قطعا به پایتون نمیرسه!
سی شارپ کتابخانه ML.Net رو داره.

در زمینه بازی سازی:
خب بازی سازی امروزه حتی از صنایع سرگرمی مثل فیلم سازی و موسیقی هم جلو زده.به طوری که اگر درآمد از موسیقی و فیلم سازی رو با هم جمع کنیم به بازی سازی نمیرسه!
سی شارپ با کمک یونیتی یکی از بهترین زبان ها برای ساخت بازی است ، در مقابل پایتون با pygame می تواند بازی های دو بعدی بسازد و با panda 3d می تواند بازی های سه بعدی بسازد اما به هیچ عنوان نمی تواند با سی شارپ و یونیتی رقابت کند.
با کمک سی شارپ و یونیتی ما می تونیم بازی های AR و VR بسازیم که در آینده با اومدن متاورس ، بازار داغی برای VR و AR ایجاد میشه.

در زمینه ساخت نرم افزار های دسکتاپ:
سی شارپ با کمک ویندوز فرم میتونه نرم افزار تحت ویندوز درست کنه و پایتون با کمک tkinter و pyqt و کلی کتابخونه ی دیگه می تونه نرم افزار مولتی پلتفرم درست کنه.
ولی باید توجه داشته باشیم:
امروز بیشتر افراد از ویندوز استفاده می کنن و سی شارپ در زمینه ساخت نرم افزار ویندوز خیلی خیلی بهتر از پایتونه.به طور مثال نرم افزار که با سی شارپ حجمش 100 کیلوبایت میشه با پایتون بیشتر از 10 مگ میشه
خود من به شخصه در زمینه خیلی کار کردم.یک بار یک ماشین حساب ساختم که حجم آیکونش از خودش بیشتره! در حالی که با پایتون حجم یک نرم افزار ساده بیشتر از چند مگ میشه....

در زمینه ساخت نرم افزار اندروید:
در واقع پایتون به هیچ عنوان نمیتونه گزینه خوبی برای اندروید باشه...
پایتون کتابخونه کیوی رو داری که من هم به شخصه باهاش کار کردم.با هاش میشه نرم افزاری ساخت که هم روی کامپیوتر اجرا بشه و هم روی اندروید.من با کمک pyinstaaller تونستم نرم افزاری که با کیوی ساختم رو به exe تبدیل کردم ولی وقتی خواستم اونو به apk تبدیل کنم کلی زجر کشیدم و اصلا کار ساده ای نبود.
در مقابل سی شارپ زامارین رو داره کی نسبت به کیوی پایتون خیلی بهتره.

در زمینه backend سایت :
پایتون فریمورک Django رو داره و سی شارپ asp.net رو داره که مقایسه اشون کار ساده ای نیست.
برای اجرای Aap.net ما نیاز به هاست ویندوز داریم ولی برای Django ما نیاز به هاست لینوکس داریم.
هزینه هاست لینوکس کمتر از هاست ویندوز هستش.


نتیجه گیری:
در کل نمیشه گفت یک زبان برنامه نویسی بهتر از زبان برنامه نویسی دیگر است.
من تا جایی که تونستم پایتون و سی شارپ رو مقایسه کردم.
اگر کم و کسری وجود داشت به بزرگی خودتون ببخشید و اگر مطلبی رو ذکر نکردم ممنون میشم که داخل کامنت ها بهم بگین.
ممنون از همه کسایی که تا اینجا با ما بودن.






پایتونسی شارپبرنامه نویسیپایتون یا سی شارپمقایسه پایتون و سی شارپ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید