مطالعه موردی (UX Case Study) UX چیست؟
چگونه مطالعه موردی UX بنویسیم؟
به عنوان یک طراح تجربه کاربری باید بتوانید ایده های خود را به شیوه ای واضح و مختصر بیان کنید.
از این رو، داشتن مهارت های ارتباطی نوشتاری و کلامی خوب می تواند به یک طراح تجربه کاربری کمک کند
فقط فکر کن!
اگر Case Studi خوبی نداشته باشید، پس چگونه میتوانید اولین قدم برای رسیدن به آن شغل رویایی خود را پشت سر بگذارید؟
مدیران وصاحبان محصول چگونه میتوانند اعتماد کنند که اگر شما را استخدام کنند، میتوانید کار را که انجام دهید ؟
شما برای ارائه توانایی و مهارت خود نیاز به متقاعد نمودن آنها دارید که یک Case Studi میتواند جلسه را به خوبی و با رضایت به سرانجام برساند .
کیفیت نوشتن برای Case Studi شما مهمترین متغیر در موفقیت شما به عنوان یک UX Professional خواهد بود.
مطالعه موردی ( UX Case Studi ) چیست؟
مطالعات موردی تجربه کاربری یا UX Case Studi یک تصویر یا مستند از پروژه یا محصول هدف شما است که در قالب یک داستان بصری جذاب با متن و تصاویر سازمان یافته ارائه شده است، همه اینها به گونه ای سازماندهی شده اند که خواننده به راحتی می تواند کل صفحه را بدون فکر کردن به آن اسکن کند.
علاوه بر این، خواننده باید بتواند به طور تقریبی بفهمد که شما می خواهید در داستان خود چه چیزی را منتقل کنید.
این فرصتی است که به کارفرمایان بالقوه اطلاع دهید که چگونه با مشکل طراحی برخورد کردید.
چه یک شرکت کوچک یا بزرگ باشد، یک استخدام کننده فقط علاقه مند است که در مورد تفکر و فرآیند حرفه ای شما بیاموزد.
اولاً، به شما کمک میکند تا با نمایش بصری کار خود، درها را در هنگام درخواست شغل باز کنید، کاری که یک رزومه خسته کننده و یک نامه هرگز نمیتوانند انجام دهند.
ثانیاً، هنگامی که یک مطالعه موردی تجربه کاربری به درستی نوشته شود، میتواند به طور مؤثری با خواننده (مهمتر از همه استخدامکننده) در مورد مهارتها و فرآیند فکری شما ارتباط برقرار کرده و راهنمایی کند.
به طور خلاصه، «مطالعه موردی تجربه کاربری تمام توانمندی و مهارت قابل ارائه شما است» .
اکنون که با فهمیدیم مطالعه موردی چیست . زمان آن فرا رسیده است که یاد بگیرید چگونه مطالعه موردی کامل را بنویسید.
اولاً، سه بخش اصلی در ساختار مطالعه موردی وجود دارد که شامل
این سه قسمت بیشتر به 8 مرحله تقسیم می شوند. علاوه بر این، مهم است که بدانید که همه این مراحل برای هر پروژه UXاعمال نمی شود.
به عنوان مثال، فرض کنید که شما در حال کار بر روی پروژه ای هستید که توسط یک تیم قبلی طراحی و تولید شده است مثل اسنپ یا دیجیکالا و یا ... احتمال زیادی وجود دارد که User Research قبلاً توسط تیم انجام شده باشد و اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که نشانهها را بردارید و جلوتر بروید. بنابراین، مرحله UX Design Process حذف خواهد شد.
در اینجا دستورالعمل 8 مرحله ای برای نوشتن مطالعه موردی UXوجود دارد:
1. عنوان مطالعه موردی
2. مقدمه/ بررسی اجمالی
3. فرآیند طراحی
4. تحقیق کاربر
5. مشکل را تعریف کنید
6. مراحل ایده پردازی برای ارائه راه حل
7. حل تست و تکرار
8. قدم بعدی و یادگیری
اغلب اوقات طراحان تمایل دارند که در نامگذاری پروژه خود عجله کنند. با این حال، داشتن عنوان مناسب با جلب توجه خواننده به تنظیم زمینه کمک می کند. اشتباه بزرگی که شما مرتکب می شوید این است که زیاد به عنوان پروژه فکر نمی کنید.
خوب، «عنوان مطالعه موردی» اولین چیزی است که یک استخدامکننده وقتی وارد مطالعه موردی شما میشود، میخواند. در واقع، این لحظه آنهاست تا تصمیم بگیرند که مطالعه موردی UX را ادامه دهند یا نه.
میتوانید عنوان را خبری انتخاب نمایید و یا با یک شعار عنوان مطالعه ای خود را آغاز نماید
بگذارید برای شما مثالی بزنم
عنوان مطالعه موردی ضعیف: "نمایش حیوانات خانگی"
میشه بگید مشکل این عنوان چیه؟ آیا واقعاً می توانید بفهمید که این مطالعه موردی در مورد چیست؟ در مورد آنچه مطالعه موردی در مورد آن است، مطلقاً چیزی به خواننده نمی گوید. علاوه بر این، این می توانست یک مطالعه موردی در مورد طراحی بصری یا توسعه اپلیکیشن باشد.
با این حال، افزودن کمی اطلاعات بیشتر می تواند به شما کمک کند تا بدانید این مطالعه موردی در مورد چه چیزی صحبت می کند.
عنوان مطالعه موردی خوب: "حیوان خانگی من - نرم افزار موبایل حیوانات خانگی من برای معاشرت و دوست یابی".
ببینید، با نوشتن اطلاعات اضافی، واقعاً میتوانید بفهمید که طراح سعی دارد آنچه را که این مطالعه موردی درباره آن صحبت میکند، بیان کند. اکنون به خواننده می گوید که مطالعه موردی در مورد پلت فرم آنلاین برای اتصال حیوانات خانگی است.
به خاطر داشته باشید که نباید از اصطلاحات فنی در عنوان استفاده کنید. آن را کوتاه و ساده نگه دارید.
مقدمه زمینه بحث را فراهم می کند و بسیاری از زمینه های لازم را برای خوانندگان برای درک پروژه شما فراهم می کند.
از نظر روانشناختی نیز افراد زمان بیشتری را برای خواندن این بخش و یادگیری در مورد مطالعه موردی اختصاص می دهند.
برخی از سوالات کلیدی که باید به آنها در مقدمه پاسخ داد عبارتند از:
نقش خودتان و با چه کسانی کار کردید؟
در 3 تا 4 خط، این اطلاعات را درج کنید تا پسزمینهای در مورد اینکه پروژه برای چه کسی است تنظیم کنید. بیان کنید که آیا پروژه را برای مشتری انجام داده اید، اگر نه، می توانید بیان کنید که این یک پروژه مفهومی یا صرفاً یک چالش طراحی بوده است.
مدت زمان پروژه
در حالت خطی، جدول زمانی پروژه را تعریف کنید. به سادگی بیان کنید که پروژه چقدر طول می کشد تا بروزرسانی شود
چرا این پروژه را برای مطالعه موردی انتخاب نموده اید ؟
دلیل انتخاب شما میتواند برای مطالعه کننده مطالعه موردی بسیار مهم و هدفمند باشد . چون دغدغه شما به عنوان متخصص تجربه کاربری بسیار بر افزایش رضایت کاربران به عنوان یک کاربر خارج از محصول مهم است .
مشکل کاربر چیست؟
ترجیحاً در 2-3 خط، به طور خلاصه توضیح دهید که مشکل کاربر چیست که می خواهید حل کنید. به جای اینکه کل مطالعه موردی خود را اسکن کند تا بفهمد پس از انجام تحقیقات کاربر با چه مشکلی مواجه شده اید، استخدام کننده می تواند به سادگی نکات کلیدی را در ابتدا یاد بگیرد و این باعث صرفه جویی در وقت آنها نیز می شود.
از چه ابزار و روش هایی استفاده کردید؟
مطمئن شوید که ابزارهای مختلفی را که برای یافتن بینش در مورد مخاطب هدف خود استفاده کرده اید ذکر کرده اید. همچنین، نوع ابزارهای نمونه سازی را که برای ایجاد راه حل ها استفاده کرده اید، درج کنید. علاوه بر این، اگر از ابزاری برای انجام تحقیق با کاربران استفاده کردید، آن را نیز ذکر کنید.
به خوانندگان بگویید که چه فرآیند طراحی UXرا دنبال کرده اید. به عبارت دیگر، در مورد مراحل مختلفی که در پروژه برداشته اید صحبت کنید و همچنین ذکر کنید که چرا این مراحل را انجام داده اید.
در اینجا، توجه به این نکته نیز مهم است که برای یک طراح UX، فرآیند طراحی UX با دیگری متفاوت خواهد بود. در واقع، همین امر در مورد پروژه های مختلفی که انجام می دهید نیز صدق می کند.
هر پروژه متفاوت است. بنابراین، فرآیندی را که در پیش گرفتید تا جایی که می توانید توصیف کنید.
فرآیند طراحی UX معمولی به این صورت است
برخی از مواردی که می توانید بگنجانید عبارتند از:
و غیره
همچنین، این زمان مناسبی است که به همکاری هایی که ممکن است انجام داده اید نیز اشاره کنید.پروژه های موفق دیگرتان را ارائه دهید . همیشه عاقلانه است که از مشارکت شخص دیگری در پروژه خود قدردانی کنید. با انجام این کار می توانید به استخدام کنندگان اطلاع دهید که می توانید با سایر تیم ها نیز همکاری کنید.
خوب نتیجه تحقیقات کاربر یا UXخوب است. در واقع، یک تحقیق UX خوب، با کشف رفتارها، نیازها و انگیزههای کاربر، مفروضات و حدسها را حذف میکند. به طور خلاصه، تحقیقات UX درست به کسب و کار پروژه کمک میکند
بنابراین، اکنون زمان آن است که به بیان نحوه و نوع تحقیق کاربران خود بپردازید. روشهای تحقیق کاربران زیادی وجود دارد که برخی کمی و برخی کیفی هستند و شما نمیتوانید از تک تک روشها برای انجام تحقیقات خود استفاده کنید.
10 روش مهم تحقیق UX
شما قبلاً این نقطه را در مرحله 2 - بخش نمای کلی لمس کرده اید. اما اکنون زمانی است که شما آن را با جزئیات بررسی خواهید کرد. به عنوان یک طراح UXشما باید در حین کار بر روی یک پروژه طراحی UXاز چندین نقش استفاده کنید.
اکنون زمانی است که شما باید نقش یک وکیل را به سر کنید و در مورد اینکه چه چیزی این پروژه را مهم می کند و چرا این پروژه حتی وجود دارد، پرونده خود را مطرح کنید.
برخی از تحویل های کلیدی در بخش می تواند باشد
رسیدن مستقیم به راه حلی که مشکل کاربر را حل کرده است، برای استخدام کننده معنی ندارد. در واقع، استخدام کننده مایل است ابزارها و تکنیک های مختلفی را که برای رسیدن به راه حل استفاده کرده اید، ببیند.
لازم نیست هر طرح جداگانه ای را قدم به قدم و بصورت خیلی کامل ارائه دهید ، اما شاید عکسی از طیف وسیعی از ایده ها کافی باشد تا بتوانید راه حل را نمایش دهید.
موارد تحویلی کلیدی شما در اینجا ممکن است شامل موارد زیر باشد:
لطفاً توجه داشته باشید که لازم نیست تک تک موارد تحویلی را در مطالعه موردی UX خود بگنجانید. فقط موارد تحویلی کلیدی را وارد کنید و اینکه چگونه آنها به شما در ایجاد راه حل برای مشکل کاربر کمک کردند.
تبریک می گویم! شما به قسمت پایانی و پایانی کار خود رسیده اید. اما مراقب باشید، این بخش نیز طولانی ترین خواهد بود.
در اینجا، شما باید راه حل نهایی خود را به نمایش بگذارید و راه حل مورد قبول کاربران بوده است. نحوه و آزمایش کاربر را که برای سنجش تأثیر کار خود انجام دادید، درج کنید.
اگر در حال آزمایش یک شی فیزیکی هستید، اجازه دهید افراد آن را با خود ببرند و آنها را تشویق کنید که از نمونه اولیه در زمینه واقعی زندگی استفاده کنند.
اگر در حال آزمایش یک تجربه هستید، فضایی را اجاره کنید یا از فضای کاری موجود خود استفاده کنید و وضعیت واقعی را شبیه سازی کنید.
با آزمایش یک برنامه، به کاربر اجازه دهید با آن تعامل داشته باشد و هنگام استفاده از آن سؤال بپرسد.
عکس بگیرید و مطالعه موردی خود را به عنوان اثبات اضافه کنید.
اکنون، اگر بتوانید تأثیر کار خود را نشان دهید، یک مطالعه موردی برجسته خواهد بود.
علاوه بر این، اگر راه حل شما ساخته شده است و در بازار موجود است، گزارش تحلیلی مانند داده های رضایت یا هر گزارش خطا را اضافه کنید. ذکر کنید که چگونه طراحی شما تجربه کلی کاربر را بهبود بخشیده یا به اهداف تجاری دست یافته است.
این بخشی است که اغلب توسط طراحان UXکه تازه شروع به کار کرده اند نادیده گرفته می شود.
هر کاری که در زندگی انجام می دهید به تجربیات زندگی شما اضافه می شود (چه خوب و چه بد).
چرا از فرصت استفاده نکنید و به خوانندگان بگویید که در حین کار بر روی پروژه UXچه آموخته اید.
شاید ابزار جدیدی یاد گرفته باشید، شاید چیز بسیار منحصر به فرد و جالبی در مورد کاربران یاد گرفته باشید، ممکن است این پروژه پس از راه اندازی شکست بخورد، شاید راه بهتری برای هدایت کاربر پیدا کرده باشید.
همیشه به یاد داشته باشید که هیچ پروژه ای کامل یا نهایی نیست. در هر صورت ممکن است، به همه در مورد آن بگویید و برنامه های آینده یا مراحل بعدی طراحی شما چیست.
نشان دادن مراحل بعدی راهی عالی برای نشان دادن اینکه تفکر شما خطی نیست، تکراری است.
امیدوارم مقاله ای که عنوان نمودم بتواند گامی ماثر برای شما باشد و بتوانید بهترین پروژه ها و شرکت های داخلی و خارجی را محک بزنید .