ویرگول
ورودثبت نام
رامتین باغبان
رامتین باغبان
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

آیا به آینده ی اعتراضات فکر کرده ایم؟

به نام خدا

من بعنوان یک جوان 35 ساله تحصیلکرده و اهل مطالعه می خواهم نظر خود را در مورد ادامه ی روند اعتراضات اعلام کنم. ممکن است بعضی از شما عزیزان ناراحت شده و با من قطع رابطه کنید، اما پیشنهاد می کنم بیاییم #آزادی را از خودمان شروع کنیم. همان آزادی که این روزها در خیابان ها فریادش را می زنیم، از همین توانایی شنیدن نظرات مختلف و مباحثه کردن شکل می گیرد. قطعا در این میان من هم از نظرات شما استفاده می کنم و دیدم را توسعه می دهم. آزادی و دموکراسی قبل از هر ضمانت قانونی، بستر فرهنگی لازم دارد و این اتفاق بتدریج رخ می دهد نه ناگهانی.

شهروندان عزیز، من هم مثل غالب شما عزیزان بر محدودیت ها و مشکلات این مملکت واقفم و خشم شما را کاملا درک می کنم. خود من هم بارها از این مشکلات رنج کشیده ام. کشتار مردم عادی که صرفا تظاهرات می کنند، صد در صد محکوم و به دور از انسانیت است، مگر در مواردی که تهدید جانی در میان باشد. من هم قلبم از درگذشت حدیث نجفی و جوانان دیگر به درد آمد، اما فراموش نکنیم که شاید کشته شدن این عزیزان توسط عوامل نفوذی و در جهت دامن زدن به خشم عمومی صورت گرفته باشد.

حال هدفم از نگارش این متن این است که بگویم، اعتراضات ما برای حذف قانون #حجاب_اجباری آغاز شد، اما مدتیست که کل مسائل زیستی ما در ایران را شامل شده است (که کمپین #برای سرمنشا آن بود). این «برایِ» ها اکثرا درست هستند، لیکن آیا بنظر شما یک شبه می توان این مشکلات را حل کرد؟ یعنی گمان می کنید اگر این حکومت سرنگون شود، تمام این مسائل حل می شود؟ تمام جملاتی با مضمون «دختر رو چه به این کارا...» از فرهنگ عامیانه پاک می شوند؟ آیا فکر نمی کنید حل مسائل اجتماعی نیاز به زمان و در برخی موارد «فرهنگ سازی» دارد؟ فکر نمی کنید کمی هیجان زده شده اید که گمان می کنید آخوندها بروند، تمام مسائل حل می شود؟

پرسش من این است که واقعا با تداوم این اعتراضات به دنبال چه هستیم؟ اگر به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی هستیم، چه جایگزینی برای آن داریم؟

کدام رهبر مقتدر را برای اداره ی این مملکت می شناسید؟ شاهزاده پهلوی؟ ایشان حتی دختر خود را نتوانسته است رهبری کند! کافیست سری به پیج اینستاگرام «نور پهلوی» بزنید و میزان فرهیخته بودنش را دریابید. وی حتی معمولا در صفحه ی خود فارسی حرف نمی زند و گفته می شود همسری عرب دارد! در کل اگر شخصیت ولیعهد را در خور رهبری ایران می دانید، من شما را با خیال های فانتزی خود، تنها می گذارم.

اصلاح طلبان هم از نظر بنده، یک حزب شکست خورده هستند. به آنها فرصت داده شد و آش دهن سوزی نبودند. غرب نشان داد که ملاطفت و گفتگو چندان هم سازگار نمی افتد. از اینها گذشته، هیچکدام از رهبران این حزب را من مقتدر نمی بینم.

عزیزانم چرا به تاریخ جهان بی تفاوت هستید؟ کمی جستجو کنید که پس از سرنگونی رژیم های کشورهای مختلف چه اتفاقی افتاده است. از عراق گرفته که بعد از صدام و به لطف حمله ی امریکایی های دلسوز حقوق بشر (در کشوری که بیشترین نفت دنیا را دارد)، جنگ های داخلی صورت گرفت تا افغانستان و یا سوریه که تا مرز سرنگونی رفت ولی همین نقطه ضعف باعث شد تا میدان جنگ ترکیه، روسیه، اسرائیل و ایران شود. و حتی در میهن عزیز خودمان! تنها 2 سال بعد از انقلاب 57، جنگ ایران و عراق در گرفت.

چه زمانی غرب یا هر ابرقدرتی، حسن نیتش را در خاورمیانه برای مردم ثابت کرده است؟ می شود مثالی برایم بزنید؟ بعد سوال من از شما اینست که چگونه انتظار دارید آنها به دادخواهی شما برسند؟ شما جای آنها باشید شرایط کنونی جنگ اوکراین که دارد دامنتان را می گیرد برایتان مهم تر است یا وضعیت حقوق بشر در ایران؟!

کمی عمیق تر فکر کنیم!

گذشته از این، شما وقتی با همسر خود مشکل دارید، جلوی غریبه ها با وی بحث می کنید یا در خفا؟ مگر نه این است که مشکلات خانواده و وطن را باید خودمان حل کنیم؟ حواستان نیست که دشمنان ایران به دنبال یک فرصت برای هرج و مرج هستند تا بخشی از خاک ما را جدا کنند. از جدایی طلبان کُرد گرفته تا پان ترک ها و از آن سمت پان بلوچ ها که نمونه ای از فرصت طلبی مسلحانه ی آنها را همین پریروز دیدید. می دانم شما به دنبال حق و حقوق شهروندی خود هستید، اما حواسمان باشد که از این آب گل آلود عده ای می خواهند ماهی بگیرند. وگرنه آذربایجان لشکرکشی نمی کرد تا مرز ایران و ارمنستان را از آن خود کند. امروز پان ترک ها و پان کردها از حمایت کامل اسرائیل برخوردار هستند، که توضیح این موضوع سر دراز دارد و تحقیق راجع به دشمنی اسرائیل با ایران را به خودتان واگذار می کنم.

در نهایت شاید بپرسید راهکار چیست؟ چطور احقاق حق کنیم. پیشنهاد من اصلاح تدریجی و منطقیست. رئیس جمهور هم چندی پیش گفت از این به بعد مراکزی تشکیل می دهیم تا مردم انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کنند. همین مساله ی حجاب اجباری، در خود ملت ایران حداقل 30% طرفدار دارد. اما خیزش اعتراضی شدید غالب مردم نشان داد که این قانون نیاز به اصلاح دارد. اگر اخبار ایران را هم گاهی دنبال کنید و فقط شبکه هایی که از دولت انگلیس و صعودی تغذیه می کنند را نگاه نکنید (اگر غیر از این است پس بودجه ی خود را بدون هیچ تبلیغی از کجا می آورند؟)، متوجه می شدید که وزیر ارشاد گفت، قبل از این وقایع ما در حال برگزاری جلساتی برای اصلاح گشت ارشاد بودیم و مطمئنا این قانون اصلاح خواهد شد.

پس من فکر می کنم ما در حال حاضر به هدف خود که اصلاح قانون حجاب اجباری بود، دست پیدا کرده ایم. ادامه دادن این #اعتراضات_سراسری، چیزی جز ضرر برای ما نخواهد داشت. چرا که دیدید آلمان و امریکا اعلام کردند که به دلیل نقض حقوق بشر، می خواهند تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کنند و این مساویست با بدبختی بیشتر من و توی شهروند. از این طرف محدودیت های اینترنت هم که کسب و کار بسیاری از ما را مختل کرده است.

ممنون که این مقاله را مطالعه کردید. به امید ایرانی آباد و سربلند.

ارادتمند - رامتین باغبان

حجاب اجباریحقوق بشرآزادیایران
یک دیجیتال مارکتر که سازم می زنه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید