طراحی خوب به راحتی قابل تشخیص است اما اغلب به سختی ایجاد میشود. اما دقیقا چه چیزی باعث موثر بودن یک محصول می شود؟ آیا این موضوع به سادگی، ساختار یا کارایی مربوط است؟ پاسخ به محصول مورد نظر بستگی دارد.
ویژگی های – قابلیت استفاده، منصفانه، لذت بخش و مفید بودن – (usable, equitable, enjoyable, useful)می توانند به شما در ارزیابی طراحی تجربه محصول کمک کنند. در این نوشته، در مورد هر یک و چرایی اهمیت آنها بیشتر خواهید آموخت.
اگر محصولی قابل استفاده باشد، به این معناست که طراحی، ساختار و هدف محصول واضح و قابل استفاده است.برای ارزیابی قابلیت استفاده یک محصول می توانید سوالات زیر را بررسی کنید:
این سوالات می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا طراحی یک تجربه قابل استفاده هست یا نه.
یک اپلیکیشن هواپیمایی که هدف اصلی آن رزرو پرواز است را در نظر بگیرید، وجود راهی واضح و آسان به منظور تکمیل رزرو و خرید بلیط پرواز در تحقق این ویژگی کمک میکند. به عنوان مثال، بخشی که می توانید به راحتی جزئیات سفر و پرواز را در صفحه اصلی وارد کنید، نمونه ای از قابلیت استفاده خوب خواهد بود.
نکته : ارزیابی اکتشافی (heuristic evaluation)در این مرحله استفاده میشود.
اگر یک محصول منصفانه باشد، به این معنی است که آن طرح برای افرادی با توانایی ها و زمینه های مختلف مفید است. به عبارت دیگر، طراحی محصول نیازهای مخاطبان متنوع را برآورده میکند و تضمین میکند که تجربهای با کیفیت بالا به همه کاربران، بدون در نظر گرفتن پیشینه، جنسیت، نژاد یا توانایی ارائه میشود.
برای ارزیابی این ویژگی ، می توانید سوالات زیر را بررسی کنید:
یک برنامه پیام رسان اجتماعی را تصور کنید. اگر لیست شکلکهای صفحهکلید شامل رنگهای مختلف پوست باشد و گزینههای آواتار خنثی از نظر جنسیتی وجود داشته باشد ، طراحی منصفانهتری را ایجاد میکند.
نکته : برابری با انصاف متفاوت است، انصاف یعنی منابع یکسان در اختیار افراد قرار نمیگیرد بلکه براساس توانایی ها و نیاز های هر فرد ابزارها و منابع مختلفی در اختیارش قرار خواهد گرفت. در نظر گرفتن این موضوع به ویژه برای کسانی که دارای معلولیت هستند بسیار مهم است. در حالی که در مفهوم برابری منابع یکسانی در اختیار همه افراد قرار میگیرد. انصاف فراتر از مفهوم برابری است.
اگر محصولی لذت بخش باشد، به این معنی است که طراحی آن کاربر را خوشحال می کند و ارتباط مثبتی با
کاربر برقرار می کند. یک طراحی لذت بخش احساسات کاربر را در مورد تجربه استفاده از محصول برمی انگیزد.
برای ارزیابی لذتبخش بودن UX یک محصول، پرسیدن سوالات زیر موثر است :
در یک اپلیکیشن تماشای فیلم و سریال، پیشنهاد فیلم براساس سابقه تماشای قبلی کاربر و یا امکان شخصی سازی ظاهر حساب کاربری جز ویژگی های لذت بخش بودن در نظر گرفته میشود.
اگر محصولی مفید باشد، به این معنی است که مشکلات کاربر را حل می کند. یعنی تمرکز اصلی محصول روی حل مشکل مشخص شده است. نکته مهم ، مفیدبودن با قابل استفاده بودن متفاوت است. محصولی که مفید باشد همیشه قابل استفاده نیست و برعکس . تمایز بین این دو در اینست که کاربردپذیری به عملکرد خوب و استفاده آسان محصول اشاره دارد، در حالی که سودمندی مستقیماً به توانایی حل مشکلات کاربر اشاره دارد.برای ارزیابی مفیدبودن ، می توانید سوالاتی مانند زیر بپرسید:
به عنوان مثال یک برنامه بانکداری را در نظر بگیرید، کاربران معمولاً این برنامه ها را برای مدیریت پول خود دانلود می کنند در نتیجه ویژگیهایی که میتوان از آنها برای انتقال پول بین حسابها و پرداخت قبوض استفاده کرد باید حتما وجود داشته باشند.