ویرگول
ورودثبت نام
مریم شهبازی
مریم شهبازی
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

برای لندینگ، لندیک بهتره یا لندین؟

قبل از هر چیزی لازمه اشاره کنم که این محتوا براساس نظر شخصی منه و از لحاظ فنی این سایت‌ها رو بررسی نکردم. از طرف دیگه این متن به عنوان تکلیف برای کلاس دیجیتال مارکتینک اقای طالبی که در سازمان مدیریت صنعتی در حال برگزاریه نوشته‌م.




برای بازاریابی اینترنتی ابزارهای متفاوتی وجود داره که استفاده از Landing Page یا صفحه فرود یکی از ابزار مهمی هست که باید بهش توجه بشه.

صفحه فرود یا لندینگ، اولین صفحه‌ای که بازدیدکننده‌های سایت، از طریقش با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنیم و اونا رو دعوت می‌کنیم که وارد فضای محتوا شن.

با این توضیح می‌خوام دو تا سایت لندین و لندیک رو با هم بررسی کنم و بگم که کدوم از نظر من بهتره.

اول می‌رم سراغ لندیک

با سرچ تو گوگل خیلی راحت پیداش کردم و لینک اول هم بود.

وارد که شدم اولين دکمه‌ای که به چشمم اومد دکمه رایگان شروع کنین بود که خب در واقع همون مراحل ثبت‌نام بود و حس خوبی بهم داد، چون انگار مسیرم کوتاه‌تر شده بود.

برای ورود، اطلاعات و اسم بیزینس، علت ساخت لندینگ، شماره تماس و ایمیل رو گرفت.

وقتی وارد پنل شدم یه ساید‌بار کاملا شسته رُفته و تمیز داشت ؛ این‌که بکگراند سفیده و دیزاینش خیلی شلوغ نبود رو هم دوست داشتم.

اما چندتا نکته‌ی مهم داشت:

یکی این‌که چت آنلاین نداشت و حتی وقتی تیکت می‌زدی، جایی نوشته نمی‌شد که تیکت شما تو چه مرحله‌ایه.

این خیلی بد و دلسرد کننده‌ست.


نکته بعدی هم این‌که شما تو قسمت ادیت قالب‌های آماده که می‌خواستی عکس بارگذاری کنی، راهنمای انتخاب فرمت و اندازه نداشت و حتی ارور هم نمی‌داد که بدونی این فرمت عکس برا سایت قابل پذیرش نیست.

من حداقل ۱۵ دقیقه‌ای رو درگیر بارگذاری عکس‌هام بودم .

از همه اینا مهم‌تر که تیر خلاصی رو زد که انتخاب اول نباشه، این بود که تو قالب آماده‌ و رایگانش برای این‌که بتونی لندینگ رو به اشتراک بذاری باید دامینت رو ثبت کنی.

این رو اصلا دوست نداشتم واقعیت.

مثبت لندیک:

  • طراحی خوب
  • تعرفه‌ها مناسبه
  • پنل کاربری ساده‌ست و قابل فهم
  • استفاده از انواع مختلف کسب و کارها تو قسمت تمپلیت
  • قابلیت ساخت فرم به‌دلخواه خودت

نقاطی که نیاز به بازنگری داره برای لندیک:

  • نداشتن قابلت شیر کردن لندینگ بدون اضافه کردن دامنه
  • نداشتن حالت‌های مختلف برای متن‌ها (فونت و بک‌گراند متن و ….)
  • لود نشدن قسمت عکس‌های رایگان
  • اشاره نکردن به نوع و فرمت عکس‌هایی که می‌خوای بارگذاری کنی
  • نداشتن پشیبانی آنلاین و البته کند بودن روند جواب دادن به تیکت‌ها. (که البته به نظر من و برای من یکی از مهم‌ترین نکاته!)

لندین

سرچ که کردم اولین لینک بود و واردش که شدم یه صفحه ساده و البته با دیزاین خوب دیدم. مثل لندیک مسیر ساختن پروفایلش مشخص بود.

اما یه چیز خوب داشت این‌ بود که کنار صفحه ثبت‌نامش یه توضیح در مورد لندینگ پیج داده بود و گفته بود : چه مواقعی نیازه که از لندینگ استفاده کنیم؟ البته یه CTA هم داشت که نحوه ساخت رو گام‌به‌گام می‌گفت. (این رو من خیلی دوست داشتم)

بعد وارد صفحه کاربری خودم که شدم، برخلاف باقی پروفایل‌ها منو بالای صفحه بود، نه کنار صفحه

تو همون صفحه اصلی یه سری اطلاعات مثل مجموع بازدیدها، میانگین بازدید هر کاربر و نرخ پرش رو داشت که این رو هم خیلی دوست داشتم و به نظر می‌تونه نقطه قوت باشه، تازه نمودار هم ارائه می‌ده.(قابل توجه عاشقان دیتا و نمودار)

این‌که بتونی لندینگ‌هات رو باهم مقایسه کنی می‌تونه حتی بهت کمک کنه که A/B test انجام بدی و این رو من تو پنل کاربری لندیک ندیدم.


از اینا که بگذریم می‌رسیم به مرحله اصلی یعنی ساخت لندینگ پیج.

خیلی رابط کاربری خوبی داشت و خیلی جالب مراحلش رو مشخص کرده بود.

یه نکته جالب، داشتن تمپلیت برای هر دسته بندی بود که البته لندیک هم این رو داشت.

امکاناتی که برای دیزاین صفحه و متن بهت می‌داد بيشتر بود اما مثل لندینک نبود.

به نظرم از ترکیب لندیک و لندین چیز خوبی درمیاد!

بریم سراغ بررسی موردی در مورد لندین:

نقاط مثبت لندین:

  • خوب بودن از لحاظ ui/ux
  • ارائه آمار و لید در صفحه اصلی
  • ساده‌تر بودن پروسه ساخت
  • پشتیبانی آنلاین (لندیک تو این خیلی ضعیفه)
  • ارسال ایمیل خوش‌آمدگویی و کد تخفیف برای ارتقا صفحه
  • امکان نشر لندینگ بدون نیاز به ست کردن دامنه
  • بيشتر بودن امکانات دیزاین متن‌ها و رنگ‌ها

نکاتی که نیاز به بازنگری داره در لندین:

  • فقط اجازه ساخت یه لندینگ رایگان داری (!)
  • نمی‌تونستم موقع دیزاین صفحه، چیزی غیر از المان‌های بصری رو که پیشنهاد داده بود رو انتخاب کنم، بارگذاری کنم و یا حتی خودم بسازم (این قابلیت رو لندیک داشت)

نتیجه‌گیری:

انتخاب من تو این مقطع لندینه چون به پیشتیبانی بهتری داره و چون تو شروع مسیر این‌که بتونم سوال‌هام رو از کسی بپرسم و راهنمایی بگیرم و البته سریع هم جواب بگیرم مهمه.

البته باید این مورد رو در نظر داشت که نگاه من نگاه یک فرد در حال یادگیره و یه نگاه فنی نیست!

اما به هر حال
یک: بخاطر اینکه نیازی به ست کردن دامین نداره

دو: بخاطر پیشیبانی تر و تمیزتر

سه: بخاطر پشیبانی بهتر انتخابشون می‌کنم.



لندینگلندینلندیکعادل طالبیدوره دیجیتال مارکتینگ
مریم هستم، یه مربی ورزش که از نوشتن، یادگیری و آموزش همیشه لذت می‌برم. عاشق رشته‌ی تحصیلی و البته شغلم هستم☺️ در حال حاضر کارشناس ارشد تولید محتوا در #کرفس هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید