ویرگول
ورودثبت نام
Mehdi Yasinzadeh
Mehdi Yasinzadeh
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

پارتیشن بندی centos7

سلام به همه ی جیگرا مخصوصا سیس ادمین های گل خیلی ارادت
من همیشه موقع پارتشین بندی لینوکس صدتا تب باز میکردم که چطور پارتشین بندی کنم اما خوب یه فیلم از استاد مرتضی باشسیز دیدم که باعث شد خیلی راحت در حد نیازم روی Oracle VM سیستم عامل centos7 برای آموزش لینوکس و دیتابیس mysql نصب و پارتشین بندی کنم خواستم تجربمو با شما گلا به اشتراک بزارم مخصوصا اون دانشجویی که هر روز بشون میگن فلان لینوکس رو بنصب.


اولین اتفاقی که میوفته به شما میگه میخوای پارتیشنت برحسب چی باشه که چهار تا گزینه داره:

گزینه ی اول فیزیکال و بقیه لاجیکال حالا الان بهش نمیپردازم چیه بعدا توی نوشته های بعدیم قول میدم مفصل توضیح بدم شما فعلا LVM انتخاب کنید.

اولین پارتیشنی که جدا میکنیم /boot هستش و باید فیزیکال باشه چرا چون بایوس که لاجیکال نمیفهمه?
اطلاعاتی که توی این پارتشین قرار میگیره کوچیکن و مربوط میشن به بوت سیستم مثله بوت لودر قبلا توی مطلب گذشته به این اشاره کردم.
معمولا 200 مگ کافیشه ولی خوب شاید ما بخوایم کرنل جدید اضافه کنیم و قبلی و هم نگهداریم تا این جدیده استیبل شه یا بعضی جاها اذیتمون نکنه اصلا دلم میخواد نگهدارم چشش کور بخاطر همین من یک گیگ میدم که برای آموزشم مشکلی پیش نیاد بوس.
فایل سیستم های مختلفی هست اما جدیدترینشون همون xfs پس همینو انتخاب میکنیم.
یادتونه ما LVM را انتخاب کرددیم اما الان این خودش Standard Partition شد چرا چون نازتون بشم این فیزیکاله.

پارتیشن بعدی / هستش که میشه روت و من بهش 9 گیگ میدم (کلا 15 گیگ خالی کردم) و دقت کنید این میشه LVM.
بچه ها دقت کنید لینوکس فقط همون یه پارتیشن بوت رو میخواد بقیه رو مشخص نکنید سیستم عامل میاد بالا و حالا من اینجا اگر دست نگه دارم همه رو میبره زیر روت مثله /var یا /home و...
اینم xfs.

پارتیشن بعدی میشه swap پارتیشن اشتراکی بین رم و storage هست بیاین یکم موضوع بازش کنیم...
قدیما که رم سیستم ها مثلا 64 مگ بود نیاز بود swap به عنوان کش رم روی استورج در نظر گرفته بشه و چون پردازش ها زیاد و کوچیک کوچیک بودن روی رم جا نمیشدن نیاز بوده یه جایی موقت ذخیره بشن پس میومدن یه مقدار از storage رو ورمیداشتن و به عنوان کش رم ازش استفاده میکردن.
اون موقع میومدن دو برابر رم swap میزاشتن حالا اگر رم شما دو تا دی گیگ بود دو برابر بش فضا بده اگر نه دو گیگ کافیه حالا توی پروداکشن طرف گیر بود نهایتاااا 8 گیگ بش بده.

بعدی میشه /home من بهش دو گیگ میدم

برای /var هم خالی میزارم هر چی مونده میگم مال تو

خوب بچه ها سوال چرا این فضا ها رو دادم؟ دلم خواست نه چیز ببینید در هر کیسی با توجه به این که اون لینوکس قراره چی بشه مثلا سرور بک آپ شماس سرور مانیتورینگ شماست و.... مقدار حجمی اینا متفاوت میشه.



در آخر هم وقتی پینگ گوگل میگیرین از centos میبینید نمیده برای حل این مشکل من ازین مطلب کمک گرفتم شما هم میتونید یه نگا بش بندازین و مشکلتون رو حل کنه(:
//چون سینگلم اینو توضیح نمیدم هر وقت رل زدم این قسمتو هم آموزشش رو جدا میزارم ولی دلم نمیومد بش اشاره نکنم.

سیستم عامللینوکسپارتیشنpingcentos7
شاید یک برنامه نویس ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید