ویرگول
ورودثبت نام
MehwdiLip
MehwdiLip
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

آموزش رایگان پایتون قسمت هفتم | متغیر چیست ؟

متغیر چیست ؟
متغیر چیست ؟


سلام! تو این آموزش میخوایم راجب variables ها یا همون متغیر ها صحبت کنیم

اگر قبلا برنامه نویسی کرده باشید قطعا به این موضوع برخوردید اما اگر برنامه نویسی هم نکردید اصلا مهم نیست چون از ۰ تا ۱۰۰ رو بهتون میگیم راجبش

هدف های آین آموزش:

  • یاد بگیریم چجوری به variables ها داده بدیم و ازشون استفاده کنیم
  • راجب محدودیت های اسم گذاری متغیر ها صحبت میکنیم
  • میبینیم که چرا پایتون variables های پویا داره
  • چجوری انواع مختلف variables هارو به هم تبدیل کنیم
  • و یه برنامه ساده بنویسیم که اطلاعات رو از ورودی از کاربر دریافت میکنه (تا اینجا هردفعه فقط چیزی رو به عنوان خروجی نشون میدادیم، اما الان قراره چیزی رو به عنوان ورودی هم دریافت کنیم)

خب، حالا شاید این سوال براتون پیش اومده باشه که “متغیر” ها چی هستند؟

variables ها دقیقا مثل ظرف هستند که اطلاعات رو داخلشون میریزیم

و بعدا ازشون استفاده میکنیم، هرچیزی رو میتونن داخل خودشون داشته باشن، مثل اعداد، حروف و…

variables ها دقیقا یه جایگاهی اند که اطلاعات رو داخلشون نگه میدارن

میتونین مثل ظرف مرباخوری بهش نگاه کنین (!)

شما یه چیزی رو (داده) داخل ظرف (variables ) میزارین و بعدا برای استفاده از اون داده، میرین سراغ اون ظرف

و دقیقا مثل ریاضی که معادله حل میکردیم و مثلا x مساوی یک عددی میشد، یعنی x یه جایگاهی بود که عدد مورد نظرمون رو داخلش نگه میداشت

>>> x = 100
>>>
>>> esm_zarf = 250
>>>

مثال از کاربرد variables ها

توی نمونه بالا ما این کار رو کردیم:

به پایتون گفتیم که برام یه ظرف به نام x درست کن و ۱۰۰ رو بریز داخلش

ازین به بعد هرکاری با ۱۰۰ میخواستم بکنم میام سراغ x (داده ها بعدا میتونن تغییر کنن که بعدا راجبش صحبت میکنیم)

و ما همونطوری که گفتم با داده هایی که توی ظرف میزاریم میتونیم هرکاری بکنیم، جمعشون کنیم یا …

>>> x = 100
>>>
>>> esm_zarf = 250
>>> print ( x + esm_zarf )
۳۵۰
>>>

مثلا توی دستور بالا فقط کافیه که اسم دو تا ظرف رو با هم جمع کنیم

و خود پایتون وقتی اسم ظرف رو صدا میکنیم محتویات داخلش رو جایگزین میکنه)

توی دستور print() اگر قرار باشه از اسم متغیر ها (ظرف ها) استفاده کنیم اصلا نباید علامت ” بزاریم دورشون

متغیر ها (ظرف ها) فوق العاده مهم اند وتوی تک تک برنامه هایی که مینویسیم ازشون استفاده میکنیم

مثلا یه متغیر (ظرف) به نام Password ایجاد میکنیم و کاربر رمزش رو وارد میکنه و بعدا مثلا برای چک کردن رمز عبور و… استفاده میکنیم

قبل از استفاده از متغیر ها، حتما باید قبلش تعریفشون کنیم

>>> a = 100
>>> print(a)
۱۰۰
>>> print (b)
Traceback (most recent call last ):
File "<pyshell#2>", line 1, in <module>
print (b)
NameError : name 'b' is not defined

مثلا اگر من متغیر x رو برابر ۱۰ بزارم و بعدا بخوام متغیر y رو print() کنم به ارور میخورم

چون برای استفاده از همه متغیر ها باید قبلش تعریفشون کنیم

و نکته دیگه اینه که من اگه  مثلا از متغیری به نام x استفاده کنم لزوما به معنای تغییر متغیر اصلی اون نیست

مثلا اگر من متغیری (ظرفی) به نام x داشته باشم که برابر ۱۰۰ باشه، اگر x *100 کنم، داده اصلی x که همون ۱۰۰ ـه تغییری نمیکنه

>>> x = 100
>>> print(x)
۱۰۰
>>> x * 23
۲۳۰۰
>>> print(x)
۱۰۰
>>>

و حالا میرسیم به بخشی به نام ” تخصیص متغیر”، یعنی یک متغیر دیگه، داده ی یک متغیر دیگه رو بگیره

>>> x = 100
>>> y = x
>>> print (x)
۱۰۰
>>> print (y)
۱۰۰
>>>

و یا داده یک variables رو عوض کنیم

>>> x = 100
>>> print(x)
۱۰۰
>>> x = 12334
>>> print(x)
۱۲۳۳۴
>>>

یعنی هرجا در پایتون میتونیم داده ی یک variables رو عوش کنیم و یا به یه variables دیگه اختصاص بدیم

همچنین میتونیم چند تا variables رو در یک جا بهشون داده بدیم مثل:

>>> x,y,z = 10,25,47
>>> print(x)
۱۰
>>> print(y)
۵۰
>>> print(z)
۴۷
>>>

خب اینم از این آموزش

برای دانلود آموزش ویدیویی این بخش , روی اینجا کلیک کنید .

آموزش برنامه نویسی پایتونمرجع پایتون ایرانپایتونزآموزش رایگان پایتونمتغیر چیست در پایتون
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید