ویرگول
ورودثبت نام
MehwdiLip
MehwdiLip
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

آموزش رایگان پایتون قسمت 7 | متغیر چیست ؟

بنام خدا اومدیم با یه قسمت دیگه , امیدوارم که قسمت های قبلی مورد استفاده شما بوده باشه و بتونید استفاده لازم رو ببرید .

متغیر چیست ؟

خب هرکی که برنامه نویسی رو قبلا کار کرده باشه میدونه که متغیرها چی هستند ولی اگه تازه کار هستید ما بهتون توی این مقاله از 0 تا 100 رو به صورت کامل میگیم ... :)

هدف این قسمت :

  • یاد بگیریم چجوری به variables ها داده بدیم و ازشون استفاده کنیم
  • راجب محدودیت های اسم گذاری متغیر ها صحبت میکنیم
  • میبینیم که چرا پایتون variables های پویا داره
  • چجوری انواع مختلف variables هارو به هم تبدیل کنیم
  • و یه برنامه ساده بنویسیم که اطلاعات رو از ورودی از کاربر دریافت میکنه (تا اینجا هردفعه فقط چیزی رو به عنوان خروجی نشون میدادیم، اما الان قراره چیزی رو به عنوان ورودی هم دریافت کنیم)

خب شاید براتون سوال بشه که متغیر ها چی هستند , بزارید اینطوری بگم که انگار هرچیزی که ما بهشون بدیم به امن ترین روش برای ما نگه داری میکنن مثلا گاوصندوق یا یه مثال بهتر , اگه یادتون باشه توی دوره اول دبیرستان به ما یاد دادن که x = 100 و این مثال توی برنامه نویسی اینو نشون میده که x برای همیشه داخلش 100 هست به غیر از اینکه اسم اون متغیر یا مقدار داخلش رو عوض کنیم (بانک رو عوض کنیم)

>>>x = 100
>>>
>>>safe=230
>>>

مثال از کاربرد متغیرها :

خب اگه مثال بالا ببینید ما یه بانک داریم به اسم x که بهش گفتیم از عدد 100 ما محافظت کن و هروقت که من به سراغش اومدم در اختیار من بزار تا هرکاری که خواستم باهاش بکنم ... دقت کنید هرکاری مثلا جمع , تفریق یا ...

>>>x=100
>>>
>>>safe=230
>>>print(x + safe)
330
>>>

خب شاید با خودتون بگید که چرا مثل آموزش های قبلی وقتی خواستیم از تابع print استفاده کنیم نیومدیم و کوتیشن (") استفاده نکردیم , بگم بهتون که توی متغیرها نیازی نیست و وقتی که فراخوانی کنیم خودش میاد و جمع میکنه برای ما یا هرکاری که بهش بگیم ... و مثلا میتونیم توی یه متغیر از رمز یه اکانت استافده کنیم که بعدا اگه خودمون یادمون رفت اون همیشه حواسش باشه و بهمون بگه و بدونید که اگه بخوایید از متغیری استفاده کنیم حتما حتما باید استفادشون کنیم .

>>>a=100
>>> print(a)
۱۰۰
>>> print (b)
Traceback (most recent call last ):
File "<pyshell#2>", line 1, in <module>
print (b)
NameError : name 'b' is not defined

مثلا اگر من متغیر x رو برابر ۱۰ بزارم و بعدا بخوام متغیر y رو print() کنم به ارور میخورم

چون برای استفاده از همه متغیر ها باید قبلش تعریفشون کنیم

و نکته دیگه اینه که من اگه  مثلا از متغیری به نام x استفاده کنم لزوما به معنای تغییر متغیر اصلی اون نیست

مثلا اگر من متغیری (ظرفی) به نام x داشته باشم که برابر ۱۰۰ باشه، اگر x *100 کنم، داده اصلی x که همون ۱۰۰ ـه تغییری نمیکنه ...

>>>x=100
>>> print(x)
۱۰۰
>>> x * 23
۲۳۰۰
>>> print(x)
۱۰۰
>>>

خب حالا میرسیم به بخشی که یه متغیر مقدار یه متغیر دیگه رو بگیره ...

>>>x=100
>>> y = x
>>> print (x)
۱۰۰
>>> print (y)
۱۰۰
>>>

و یا اینکه مقدار یا داده داخلش رو عوض کنیم ...

>>>x=100
>>> print(x)
۱۰۰
>>> x = 12334
>>> print(x)
۱۲۳۳۴
>>>

خب فهمیدیم که توی پایتون توی هر لحظه که بخواییم میتونیم نوع متغیر رو عوض کنیم و به یه متغیر دیگه بدیم ... و میتونیم چندتا متغیر رو یک جا بهشون داده بدیم :

>>>x,y,z = 10,25,47
>>> print(x)
۱۰
>>> print(y)
۵۰
>>> print(z)
۴۷
>>>

خب اینم از این آموزش رایگان پایتون , امیدوارم که براتون مفید باشه , نظرات خودتون رو برای ما کامنت کنید و این مقاله رو لایک کنید و مارو دنبال کنید ...

خب اگر دوست دارید ویدیو عملی این قسمت رو ببینید بریم به مرجع پایتون ایران و اونجا مشاهده کنید .

متغیرها در پایتونپایتونآموزش رایگان پایتونآموزش متغیرها در پایتونبرنامه نویسی پایتون
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید