یک برنامه جاوا را می توان به عنوان مجموعه ای از اشیائی تعریف کرد که از طریق فراخوانی متدهای یکدیگر با هم ارتباط برقرار می کنند. حال به طور خلاصه به بررسی کلاس، شیء، متدها و متغیرها می پردازیم.
اشیاء حالت ها و رفتارهایی دارند. مثلا یک سگ حالت هایی مانند رنگ، نام، نژاد و رفتار هایی مانند پارس کردن، غذا خوردن و غیره را دارد. یک شیء نمونه ای از یک کلاس می باشد.
یک کلاس حالت ها و رفتارهایی که در یک شیء از نوع آن کلاس پشتیبانی می شود، را تعریف می کند.
یک متد اساسا یک رفتار است. هر کلاس می تواند متدهای مختلفی داشته باشد. متدها معمولا برای انجام عملیات های مختلف و دستکاری داده های استفاده می شوند.
هر شیء یک مجموعه منحصر به فرد از متغیرها را دارد و حالت های یک شیء توسط مقادیری که به این متغیرها اختصاص داده می شود، تعیین می شوند.
به مثال زیر که عبارت “Hello World” را در خروجی چاپ می کند، توجه کنید:
public class MyFirstJavaProgram {
/* This is my first java program.
* This will print 'Hello World' as the output
*/
public static void main(String []args) {
System.out.println("Hello World"); // prints Hello World
}
}
در زیر چگونگی ذخیره فایل، کامپایل و اجرا برنامه را توضیح داده شده است: