Mobile Developer
Mobile Developer
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

گرامر زبان دارت Dart


با عرض سلام خدمت کاربران محترم سایت ویرگول.
در این جلسه قصد داریم به آموزش گرامر زبان دارت بپردازیم.

گرامر زبان دارت

گرامر های زبان های برنامه نویسی، مجموعه ای از قوانین را برای نوشتن برنامه های کامپیوتری مشخص می‌کنند.
هر زبان برنامه نویسی گرامر مختص به خودش را دارد.

!Hello World

طبق معمول، اولین کد هر زبان را با چاپ عبارت “Hello World” آموزش می‌دهیم.


main() {

print("Hello World!");

}


تابع main یک تابع از پیش تعریف شده در زبان دارت است.
این تابع نقطه شروع برنامه های نوشته شده زبان دارت است. در واقع هر برنامه برای اجرا شدن به این تابع نیاز دارد. (با توابع در جلسات آینده بیشتر آشنا خواهید شد)
تابع print نیز یه مقدار (رشته) را به عنوان ورودی گرفته و آن را در ترمینال (خط فرمان) چاپ می‌کند.

خروجی کد بالا به صورت زیر خواهد بود:

Hello World!

اجرای برنامه

اگر تنها از ویرایشگر های متن به جای IDE استفاده می‌کنید، برای اجرای برنامه ها باید از خط فرمان (Commnad Line) استفاده کنید.

برای این کار خط فرمان را در مسیر فایل برنامه قرار داده و از دستور زیر برای اجرای برنامه استفاده کنید:

dart file_name.dart

اجرا در حالت Checked

برنامه های زبان دارت در دو حالت اجرا می‌شوند:

  • Checked Mode
  • Production Mode (پیش‌فرض)

پشنهاد می‌شود که در مدت تست و توسعه برنامه، از Checked Mode در Dart VM استفاده کنید.
زیرا این حالت تمام هشدار ها و خطا های موجود در کد را اعلام می‌کند که می‌تواند در فرآیند اشکال زدایی بسیار مفید باشد.

برای فعال کردن Checked Mode، از پارامتر c- یا checked- – در دستور اجرای برنامه ها استفاده کنید. این پارامتر باید قبل از نام فایل برنامه قرار گیرد.

به هر حال برای داشتن پرفرمنس بهتر در زمان کامپایل، می‌توانید از حالت Production استفاده کنید.

فایل test.dart زیر را در نظر بگیرید.


void main() {

int n = "hello";

print(n);

}

رشته “hello” در متغیری از نوع int (عدد صحیح) ریخته شده که خطا است. اما این کد در حالت production اجرا می‌شود.

حال فایل بالا را در حالت Checked با استفاده از دستور زیر اجرا کنید.

dart - - checked Test.dart

مشاهده خواهید کرد که کامپایلر خطا ها و پیام های زیر را نمایش خواهد داد.

شناسه ها در Dart

شناسه ها در واقع نام هایی هستند که به عناصر مختلف زبان دارت مانند متغیر ها، توابع، کلاس ها و … داده می‌شوند.

شناسه ها می‌توانند شامل حروف و اعداد باشند. اما یک شناسه نمی‌تواند با اعداد آغاز شود.

  • شناسه ها به جز آندرلاین (_) نمی‌توانند شامل هیچ سمبل دیگری باشند.
  • شناسه ها نمی‌توانند کلمات کلیدی و رزرو شده زبان دارت باشند.
  • شناسه ها به حروف کوچک و یزرگ حساس هستند
  • شناسه ها نباید حاوی space (فضای خالی) باشند

کلمات کلیدی زبان Dart

کلمات کلیدی معانی خاصی در یک زبان برنامه نویسی دارند که برای اعمال مختلف استفاده می‌شوند.

سمیکالن (Semicolon)

در زبان Dart تمام دستورات با علامت ; خاتمه می‌یابند.

توضیحات (Commnets)

کامنت ها برای توضیح بخشی از کد به دیگران یا یادآوری به خود استفاده می‌شوند و در بین کد های برنامه قرار می‌گیرند.
همچنین می‌توانند اطلاعات اضافی دیگری مانند نام برنامه نویس، نسخه برنامه، لاینسس و … را در ابتدای فایل نمایش دهند.

از دو روش می‌توانیم کامنت ها را ایجاد کنیم:

  • کامنت تک خطی : این نوع کامنت ها فقط می‌توانند در یک خط نوشته شوند. با استفاده از علامت // آغاز می‌شوند.
  • کامنت چند خطی : این نوع کامنت ها می‌توانند در چندین خط نوشته شوند. با علامت */ آغاز و با علامت /* پایان می‌یابند.

مثال:1


// this is single line comment

/* This is a

Multi-line comment

*/


شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید