معین صبوحی
معین صبوحی
خواندن ۶ دقیقه·۶ سال پیش

گیمیت، دورهمی ماهانه بازی‌سازان بود!

زمستان 96 بود که با سه تا از دوستان به فکر برگزاری یک دورهمی ماهانه برای بازی‌سازان و کسایی که به این حوزه علاقه‌مند هستند، بودیم. برای سر و شکل دادن به ایده اولیه‌ای که تو ذهنمون بود، سراغ نمونه‌های خارجی و یا ایونت‌هایی که تو همین حال و هوا ولی در موضوعات دیگری برگزار می‌شوند رفتیم. با چند جلسه گپ و گفت به یک سری بخش مشخص برای دورهمی رسیدیم؛ بخش‌هایی مثل: ارائه‌هایی در مورد بازی‌سازی، شبکه سازی، تست بازی، گاه‌شمار و...

طبق صحبتی که توی همون جلسات با هم داشتیم تصمیم و تمرکز ما برای این دورهمی بیشتر روی بخش شبکه سازی و ارائه‌ها بود؛ چرا که بر اساس شناخت حداقلی که از اطرافیان (کسانی که در حوزه بازی‌سازی فعالیت داشتند) داشتیم غالبا افراد فعال در این حوزه از هم دور هستند و کمتر دانششان را با هم در میان گذاشته‌اند.

این دورهمی که نهایتا گیمیت نام گرفت از فروردین سال 97 شروع شد. قرار بر این شد که به صورت ماهانه دوره هم جمع شویم و در مورد بازی‌سازی با هم گپ بزنیم و چند ساعتی را در کنار هم بگذرانیم. از همان روزهای ابتدایی می‌دانستیم که برگزاری رویداد مسلما نیازمند هزینه، زمان و انرژی هست. در گپ و گفت‌هایمان به این نتیجه رسیدیم که گیمیت نباید پولی باشد! چرا که بر این باور بودیم شاید برگزاری این چنینی رویداد باعث شود کمکی به رشد دیگران کرده باشیم و همین برای ما کافی بود. تیم برگزاری گیمیت هیچوقت به فکر منفعت یا درآمدی از قبال این دورهمی ماهانه نبود و تنها دغدغه ما کمک به رشد و پیشرفت جامعه بازی‌سازها بود چرا که خود ما هم جزیی از این جامعه بودیم.

برای تامین هزینه‌های برگزاری تصمیم گرفتیم به سراغ میزبانان و حامیان برویم. بنابراین هر دوره از رویداد گیمیت به میزبانی یکی از مراکز، شرکت ها، استارت‌آپ‌ها و شتابدهنده‌ها برگزار شد. مابقی هزینه‌ها را نیز معمولا خودما در تیم برگزاری تامین می‌کردیم.

از فروردین 97 تا به امروز 9+1 دوره گیمیت برگزار شده است که در ادامه بررسی آماری کوتاهی بر روی آنها خواهیم داشت. (دوره آخر گیمیت (دوره 10ام) حال و هوای دیگری داشت برای همین در آمارها تاثیر داده نشده است.)

گیمیت که بود و چه کرد؟

رویداد گیمیت کار خودش را در اولین دوره با 42 نفر مخاطب شروع کرد و در طی برگزاری هر دوره جمعیت مخاطبین بیشتر و بیشتر شد تا جایی که در دوره 9ام تعداد مخاطبینی که حداقل یک بار در گیمیت شرکت کردند به 220 نفر رسیده بود.

این 220نفر بر اساس اعلام خودشان هرکدام در یکی از زمینه‌های برنامه نویسی،طراحی بازی، گرافیک و آرت و یا طراحی صدا فعالیت داشتند و یا اینکه صرفا بازیکن بازی‌های ویدیویی بودند. بر اساس بررسی که در مجموع بر روی زمینه فعالیت مخاطبین داشتیم؛ بیشتر مخاطبین در زمینه برنامه نویسی فعالیت داشتند و تعداد طراحان صدا بسیار کم بود.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد رویداد گیمیت بخش‌های مختلفی داشت که ما پس از پایان هر دوره از شرکت کنندگان نظرشان را در مورد کیفیت آن بخش‌ها می‌پرسیدیم. در مجموع بر اساس نظر مخاطبین محبوب‌ترین بخش گیمیت، شبکه سازی و پس از آن بخش ارائه‌ها بوده است. این نکته ما را به عنوان برگزارکننده بسیار خوشحال کرد چرا که در گیمیت توانسته بودیم آنچه برایمان مهم بود را به خوبی برگزار کنیم تا مخاطبین بیشتر از هر بخش دیگری از این بخش‌ها احساس رضایت داشته باشند.

در هر دوره از گیمیت ارائه‌های مختلفی با موضوعات مختلفی داشتیم که به طور کلی می توان آنها را در پنج دسته کلی قرار داد: گرافیک و آرت، فنی و برنامه نویسی، صدا و موسیقی، طراحی بازی و اصول تیمی و مدیریت. پس از انجام نظرسنجی از مخاطبین در مورد موضوعات ارائه‌ها، مشخص شد محبوب‌ترین موضوعات از دید مخاطبین، موضوعات مربوط به حوزه اصول تیمی و مدیریت بوده‌اند.

در طول این 9 دوره گیمیت در بخش ارائه تخصصی میزبان 11 بازی‌ساز بود که از همگی این دوستان صمیمانه ممنونیم: مهدی بهرامی، امین بابادی، حسین مزروعی، میثاق آقاخانی، میلاد صالحی، احسان سراهیان، مهرداد رضایی، حامد بابامحمدی، محمد شمس، حمید حدیدی، فیروز دهقان.

اما بر اساس نظر مخاطبین محبوب‌ترین ارائه در طول تمامی ادوار برگزار شده گیمیت، ارائه احسان سراهیان با موضوع مروری بر تعدادی از سبک های هنری پر طرفدار تیم های مستقل بود.

همچنین در این 9 دوره ما 6 میزبان مختلف داشتیم که از همراهی تمامی آنها سپاسگذاریم: مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان، فضای کار اشتراکی آبی سفید، مرکز تخصصی رشد هنر، مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان، شتابدهنده و فضای کار اشتراکی پویتک، سالن فرصت‌ها آتوکام2018.

اما در این مورد هم بر اساس نظر مخاطبین محبوب‌ترین میزبان، فضای کار اشتراکی آبی سفید (میزبان دوره دوم و هشتم گیمیت) شناخته شد.

چرا گیمیت 10؟ چرا آخرین گیمیت؟

از همان روزهای ابتدایی آغاز گیمیت تنها دغدغه تیم برگزاری، کمک به رشد و پیشرفت حوزه بازی‌سازی و همچنین ایجاد ارتباط هرچه بیشتر و مفیدتر در میان مخاطبین این حوزه بود. برای برگزاری هر دوره از گیمیت تیم برگزاری گاها به صورت شبانه روزی تلاش می‌کردند تا همه چیز به بهترین شکل ممکن برگزار شود. چند روز بعد از برگزاری هر دوره از گیمیت و پس از آنکه مخاطبین نظرشان را در مورد آن دوره و محتوای آن بیان کرده بودند، ما به عنوان تیم برگزاری در طی جلسه‌ای نظرات را بررسی و برای دوره بعدی برنامه ریزی می‌کردیم.

بازی و بازی‌سازی حوزه جذاب و جدیدی است که همین تازگی باعث شده افراد مختلفی با مقاصد مختلفی به سمت آن جذب شوند؛ گاها با هدف یادگیری و ساخت بازی، گاها با هدف سرمایه گذاری و کسب درآمد. اما ما همیشه در تلاش بودیم که ارائه دهندگانی که در گیمیت حضور پیدا می‌کنند از بین افراد با تجربه باشند و حداقل چند سالی در این حوزه تجربه داشته باشند چرا که برای ما بحث ارتقا دانش و کمک به پیشرفت افراد اهمیت داشت.

اما قصه به آنجایی برمی‌گردد که متاسفانه در هر حوزه‌ای وجود دارند افرادی که رویداد را پول و پول را همه چیز می دانند و متاسفانه با برگزاری رویدادی به تقلید از گیمیت ولی با محتوایی ضعیف و گاها کاملا غلط به شرکت کنندگانشان خیانت می‌کنند. این محتوای اشتباه توسط افراد کم تجربه و در مواردی بی‌تجربه در حوزه بازی‌سازی تنها باعث آسیب به مخاطبین و در نهایت آسیب به حوزه بازی‌سازی می شود چرا که مخاطب تازه‌کار، محتوایی ضعیف و غلط را از فردی کم تجربه در حوزه بازی‌سازی می‌شنود و آن محتوا و آن فرد را برابر با انتهای این حوزه می‌پندارد و... که متاسفانه این موارد کم هم نیستند.

اما ما در گیمیت مسئولیتمان در مقابل چنین اتفاقی چه بود؟ چه باید می کردیم؟ ما به دلیل فعالیتی که برای عموم مخاطبین در این حوزه آغاز کرده بودیم خودمان را در مقابل این به کج رفتن مخاطبین تازه‌کار که عده‌ای باعث آن بودند مسئول می‌دانستیم. سرانجام تصمیم ما این شد که باید رویداد گیمیت با برگزاری دوره 10ام به شکلی بسیار متفاوت و پرمحتواتر پایان یابد تا بتوانیم بعد از آن راهی بهتر، عمومی‌تر و با محتوایی غنی‌تر که تا حدودی برنامه ریزی آن انجام شده است را پیاده سازی کنیم و باز هم بار دیگر هرچه اندک به پیشرفت حوزه بازی و بازی‌سازی کمک کرده باشیم.

رویداد گیمیت با برگزار شدن دهمین دوره آن به پایان رسید و همانند هر پایان دیگری ما هم در پایان سپاسگذاریم از تمامی کسانی که در این راه حامی و همراه ما بودند.


بازی سازیدورهمیبازیgame
گرافیست
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید