به زبان ساده، راش (Rush) به ویدئوها یا فیلمهای خام و دستنخوردهای گفته میشه که بعد از فیلمبرداری هنوز هیچ ویرایش، تدوین یا افکتی روی اونها انجام نشده. این ویدئوها معمولاً کیفیت بالایی دارن و شامل تمام چیزایی هستن که فیلمبردار ضبط کرده، مثل صحنههای اضافه، اشتباهات یا لحظاتی که در نسخهی نهایی فیلم حذف میشن.
در واقع، در برخی از مناطق و زبانها، به فیلمهای خام و بدون ویرایش که در طول فیلمبرداری گرفته میشوند، راش گفته میشود، در حالی که اصطلاح اصلی و بینالمللی برای این مفهوم Dailies است.
دیلیز Dailies در سینما به فیلمهایی گفته میشود که هر روز پس از فیلمبرداری به صورت خام بررسی میشوند تا کارگردان و تیم تولید کیفیت کار را ارزیابی کنند. اما در برخی کشورها و در مکالمات غیررسمی، به این فیلمهای خام که هنوز ویرایش نشدهاند، اصطلاح راش بیشتر استفاده میشود.
بنابراین، در حقیقت راش همان Dailies است، اما به دلایل مختلفی، این دو کلمه در مکانهای مختلف ممکن است به جای هم استفاده شوند.
در فرآیند تدوین و ساخت کلیپ، فیلم یا مستند، راشها (که همان فیلمهای خام یا Dailies هستند) نقش بسیار مهمی دارند. این فیلمهای اولیه و بدون ویرایش، به تدوینگرها کمک میکنند که بتوانند بخشهای مختلف یک پروژه را جدا کرده و نسخه نهایی را بسازند. در اینجا کاربردهای اصلی راشها برای تدوینگرها در این زمینهها توضیح داده میشود:
یکی از اصلیترین کاربردهای راشها در تدوین این است که به تدوینگرها کمک میکند تا بخشهای مختلف فیلم یا کلیپ را از هم جدا کنند و هر کدام را به طور جداگانه بررسی کنند. این کار به تدوینگر اجازه میدهد که تصمیم بگیرد کدام صحنهها برای استفاده در نسخه نهایی مناسبتر هستند و کدام بخشها نیاز به حذف یا اصلاح دارند.
با استفاده از راشها، تدوینگر میتواند یک نسخهی اولیه از فیلم یا مستند بسازد. این نسخهی اولیه به کارگردان یا تیم تولید نشان میدهد که صحنهها چطور به هم متصل میشوند و ترتیب نمایش آنها به چه شکلی است. این نسخه معمولاً شامل کلیهی بخشها میشود، اما ممکن است هنوز نیاز به اصلاحات زیادی داشته باشد.
در تولید هر فیلم، چندین برداشت از یک صحنه ممکن است گرفته شود. تدوینگر با بررسی راشها میتواند بهترین برداشتها را از هر صحنه انتخاب کرده و آنها را در کنار هم قرار دهد. این انتخابها ممکن است شامل انتخاب بهترین بازی بازیگران، بهترین نورپردازی یا حتی بهترین زاویهی دوربین باشند.
راشها به عنوان متریال خام یا اولیه، پایه و اساس تدوین نهایی فیلم یا مستند را تشکیل میدهند. تدوینگر باید این متریالها را به دقت سازماندهی کند، بخشهای اضافی یا غیرضروری را حذف کرده و صحنهها را به ترتیبی منطقی و هماهنگ بچیند. این کار میتواند شامل اصلاح زمانبندی، انتقالهای نرمتر بین صحنهها و اطمینان از هماهنگی در روند داستان باشد.
با بررسی راشها، تدوینگر میتواند مشکلات فنی مانند کیفیت صدا، نورپردازی یا وضوح تصویر را شناسایی کند و پیشنهاداتی برای رفع آنها بدهد. گاهی اوقات ممکن است نیاز به انجام تغییرات در بخشهای مختلف فیلم باشد تا از نظر خلاقانه یا فنی، فیلم نهایی به بهترین شکل ممکن باشد.
در مستندها یا کلیپهای تبلیغاتی، ممکن است نیاز باشد که ترتیب صحنهها تغییر کند یا داستان به روشی متفاوت روایت شود. با استفاده از راشها، تدوینگر میتواند آزمایشهای مختلفی انجام دهد تا بهترین ساختار برای روایت داستان پیدا شود. این امکان به تدوینگر میدهد که تغییرات خلاقانه را در زمان کوتاهتری آزمایش کند.
در فیلمسازی، لحن و حس کلی فیلم نقش بسیار مهمی دارد. استفاده از راشها به تدوینگر این فرصت را میدهد که با ترکیب درست صحنهها، حس و لحن مناسب را برای فیلم بسازد. مثلاً، با تغییر ترتیب صحنهها یا استفاده از موسیقی مناسب، میتوان حس هیجان، تراژدی یا شادی را در فیلم تقویت کرد.
در نهایت، راشها ابزار حیاتی برای تدوینگرها هستند که به آنها کمک میکنند تا بخشهای مختلف یک پروژه را از هم جدا کنند، مشکلات را شناسایی کنند و نسخه نهاییای بسازند که همه جنبههای فنی و خلاقانه فیلم یا مستند را در نظر بگیرد. استفاده از این متریال خام، روند ساخت کلیپ، فیلم یا مستند را سادهتر و سریعتر میکند و به تدوینگرها این امکان را میدهد که به بهترین نتیجه ممکن برسند.
شما چه اطلاعاتی راجع به راش rush دارید؟