ویرگول
ورودثبت نام
مرتضی.س
مرتضی.س
خواندن ۲۱ دقیقه·۱ سال پیش

من بی عرضه م یا ایران جهنم است؟


سلام توی این مطلب میخوام تجربیات خودم رو از دو زمینه ی طراحی وب و تدوینگری بگم و در نهایت قضاوت رو به عهده شما میزارم که بهم بگید ایا من واقعا انسان بی عرضه ای هستم یا واقعا ایران این شکلی هست؟

این مطلب باعث میشه به دور اطرافتون جور دیگه ای فکر کنید پس تا اخر بخونید و به شدت مطلب طولانی ای هست.

و اگر چند خط ازش میخواید بخونید پس کلا نخونید!



خب همونطور که میدونید من یه یوتیوبر شکست خورده هستم که ۷ سال از عمرم رو پای تولید محتوای گیمینگ هدر دادم و این ۷ سال رو اگر روی حرفه ای گذاشته بودم قطعا وضعیت بهتری داشتم.

و همچنان نتونستم خودم رو قانع کنم گه عاشق این کار نباشم و ولش کنم.

قدیما راست میگفتن عشق ادم رو کور میکنه!



۷ سال پیش به امید اینکه یه یوتیوبر مشهور بشم شروع کردم و اون موقع هیچ چیزی از ادیت و تولید محتوا بلد نبودم و فقط گیم فوتیج میزاشتم.

بعدا تدوین با پریمیر و افتر افکت یاد گرفتم. و ویدیو هام رو ادیت میزدم .

اما بازدید انچنانی نمیگرفت. چون جلوی دوربین نمیومدم و وقت نداشتم به خاطر مدرسه و هنرستان هر روز ویدیو بزارم از طرفی سخت افزارم افتضاح بود و نت اون موقع افتضاح تر بود.


یادمه سرعت نت اون موقع ۵۰ کیلوبایت نامحدود بود adal و عذاب خالص بود تا یه ویدیو اپلود کنم


با این شرایط سالها ادامه دادم و ۲۰۱۹ مدت یکسال از کانالم فاصله گرفتم ولی دوباره ۲۰۲۰ شروع کردم و اینبار با نمایش چهره و صدام فعالیت کردم ولی تاثیری نداشت که هیچ حتی وضعیت بدتر شده بود.

قدیما اپارات یه ویدیو میزاشتم هزار بازدید میخورد الان ۱۵ بازدید میانگین واچ تایم ۲۰ درصد !

و کم بیش ویدیو های مختلف میزاشتم ایده های مختلف خاص داشتم

مثلا یه ایده ش این بود که گربه م رو بتونم قاطی فیلم ها و صحنه های مختلف بزارم و بعدا دیدم یه کانال یوتیوبی همین رو با پرده سبز و جلوه ویژه انجام میده ۵ میلیون ساب داره!

یه ایده م این بود که سری ویدیو های iran vs world رو تولید کنم .

ایده های مختلفی داشتم ولی نشد.

هدفم این بود که یه یوتیوبر سبک پیودی پای باشم یا نمونه های ایرانی ش مثل اریا کئوکسر

لازم به ذکر هست من فعالیتم رو قبل اریا شروع کردم.

اون الان ماهی ۶۰ هزار دلار درامد داره

من ماهی ۶۰ هزار تومن هم درامد ندارم.

این زندگی هست.

خدا / کارما/ جهان هرچیزی که اسمشو میزارید

یه کسی رو میبره بالای عرش یه کسی مثل من رو به گل میزنه.

کسی مثل من اگر حمایت میشدم قطعا میتونستم سیستم خوبی بخرم و ادیت های خفن بزنم!

اگر حمایت میشدم الان خودم سه تا ادیتور استخدام میکردم نه اینکه التماس کنم جون مادرتون منو استخدام کنید که ادیت براتون بزنم.

من کف یه اتاق میشینم

توی یه متر در نیم متر

صبح تا شب با کامپیوترم کار میکنم

همونجا هم جا میندازم میخوابم

تازه امیدوار هم هستم سال دیگه همینم گیرم بیاد چون اجاره ها فضایی شده.

دیروز خونه ۵۰ متری دیوار دیدم ۴۰۰ میلیون ۸ میلیون اجاره

این یعنی همین هم چند ماه دیگه ندارم!

-نداشتن وقت کافی برای تولید هر روز ویدیو

-نداشتن بازدید

-نداشتن تعدادی دوست و رفیق واقعی که برن ویدیو هامو ببینن واچ تایمم زیاد شه یوتیوب ساجستم کنه

-نداشتن شرایط مالی برای تبلیغ کردن کانال و خرید تجهیزات

همه اینا باعث شد که اخرین بار دقیقا ۴۰۰ روز یش بعد از گذاشتن ویدیو رزیدنت اویل ۴ اچ دی پراجکت دیگه ویدیو نزارم

تا همین چند روز پیش که فقط به مناسبت سال نو گذاشتم و کلا ۱۴ بازدید خورد که سه تاش خودم بودم.

من توی طول این مدت سه سال تنها تونستم به ۴۳ سابسکرایبر برسم تازه اون هم از دلسوزی ساب کردن.

رفیق من یعنی beniexe توی این یکسال نیم اخیر از صفر تا صد رسوند و الان ۵۵۰ سابسکرایبر داره

هر ویدیو ش میانگین ۵۰ بازدید بعضی ویدیو هاش چند هزار بازدید

چنین موفقیتی عالی بوده و من براش خوشحالم و امیدوارم بزودی مانیتایز بشه

ولی من چی؟

من هیچی.من افتضاحم.




خب حالا بریم سراغ اصل مطلب

من در دوران راهنمایی و هنرستان علاقه شدیدی به برنامه نویسی داشتم و همون موقع رفتم سراغ طراحی وب و html css js رو یاد گرفتم منتها چون هیچ جا قبول نکردن برم کاراموزی کنم نا امید شدم و فراموشش کردم .

واقعا افتضاح بود من اون زمان میدیدم که بچه های همسن خودم تا نصفه شب خوشگذرونی و دور دور میرفتن و بوی گند چیزایی که میکشیدن رو نمیشد تحمل کرد یا حتی خیلی خونسردانه ساقی اونجا واسه خودش مواد میفروخت و حتی کسایی بودن از دبیرستان/هنرستان بدنام "کارآموز" اخراج شده بودن و نمیدونم چجوری هنرستان ما (که تازه غیر انتفاعی بود شما ببینید اون دولتی ها چی هست) ثبت نام کرده بودن. و کسایی بودن که چندبار زندان رفته بودن.

اخلاق های بچه های اونجا عشق لاتی و دعواگر بودن طوری که یه بار یکیشون وسط اردو پاشد راننده اتوبوس رو با مشت میخواست بزنه جلوشو گرفتن.


سالم موندن کنار همچین کسایی معجزه هست چه برسه اینکه کد نویسی تمرین کنی


انگیزه من از یادگیری این بود که ده قدم از همسن سالهای خودم جلوتر باشم.یه فرد موفق باشم . مدام این جمله مضحک و مسخره ی تو یه قدم برداری خدا ده قدم برات بر میداره رو تکرار میکردم!

مدام حرف های خنده دار امثال کسایی مثل رنه سینایی (جلوتر میخونید یکی از جاهایی که رزومه م رد شد همین سوخت جت هست) که اره تو تلاش کن و توی ذهنت موفقیت رو ترسیم کن قانون جذاب تورو به خواسته ت میرسونه از این حرفا.

اسطوره ی انگیزه دهی . انگیزه منو برای تدوینگری از بین برد.
اسطوره ی انگیزه دهی . انگیزه منو برای تدوینگری از بین برد.



بعدا در سال ۲۰۲۰ همزمان با کانال خودم گفتم من که تدوین بلدم چرا تدوینگر دیگران نشم تا هزینه سیستم جور بشه.

اولین یوتیوبری که باهاش همکاری کردم رو از توی کارلنسر پیدا کردم به اسم حسام بود ادیت های خنده داری براش میزدم و راضی بود ولی واسه ویدیو اخرش گفتم سه روز صبر کن تا من کارای اتمام کاردانی رو انجام بدم بعد برات دوباره ادیت میزنم .

گذشت و دیدم ادیتور جدید گرفت.


و بعد از اون یکی از دوستان پیج antibloggers رو معرفی کرد گفت این ادیتور میخواد من همون نمونه خنده دار ها رو فرستادم و خوشش اومد و قبول کرد و ادیتورش شدم اما مخاطب هاش سر هر ویدیو یه بساطی در میاوردن .

کامنت میزاشتن ادیت فلان هست این شکلی هست بد هست خوشمون نمیاد . من هم همش دنبال بهتر کردن کارم بودم . ولی خب کلافه شده بودم از اون حجم نفرت.

یوتیوبر های ایرانی درامد دلاری  از  یوتیوب میگیرن . و از تدوینگرا  توقع دستمزد ریالی دارن
یوتیوبر های ایرانی درامد دلاری از یوتیوب میگیرن . و از تدوینگرا توقع دستمزد ریالی دارن


برای هر ویدیو ۱۴۰ هزار تومن میگرفتم . ۵۰ ویدیو باهم کار کردیم . خود راوک فروغی ادم خوبی بود و واقعا هم احترام میگذاشت و من مستقیما بدی ای ازش ندیدم.

جلوی هرکسی میگفتم ۱۴۰ میگفتن:

مگه ۱۴۰ هزار تومن حقوقه اخه این هیچی نیست این هیچ رقمی نیست اصن الکی وقتتو داری هدر میدی

سر ویدیو ۵۰ م که یه ویدیو بود باهم رفته بودیم ضبط کرده بودیم یکی اومده بود کامنت گذاشته بود که فیلمبرداری ت انقدر افتضاح هست انگار یکیو از سر کوچه ورداشتن گفتن بیا فیلم بگیر

من هم شغل پدر مادرش رو واسه اون هیتر گفتم و بدین شکل شد که اصن گفتم نمیخوام و بهش گفتم دنبال ادیتور جدید باش بعدش

همونایی که تا دیروز بهم میگفتن ۱۴۰ مگه حقوق هست پس فرداش گفتن

"چقدر مفت خور بیکار هستی کاشکی یه کاری داشتی حالا هر چه قدر هم درامدش باشه. عرضه دزدی کردن هم نداری"

بدین شکل من دوباره به راوک پیام دادم گفتم پشیمون هستم و لحن صحبتم با اون زن که کامنت گذاشته بوده بد بوده و من رو ببخش تا باهم دوباره کار کنیم

هر چه قدر اصرار کردم قبول نکرد و درک هم میکنم و به تصمیمش هم احترام میزارم ولی اینکه شخصیت خودمو خورد کردم "اقا توروخدا جون مادرت بزار من واست ادیت کنم"


جالب این بود ۹۰ درصد مخاطبای کانال زن بودن و این یعنی اکثر اون هیتر ها زن بودن

قبلا گفتم بازم میگم من باید بعد از این تجربه کاری یه ادم زن ستیز میشدم ولی عقل نداشتم و ندارم و نتونستم خودمو قانع کنم که زن ستیز باشم.


در زمینه طراحی وب هم قبل اینکه اولین پروژه تدوینگری م رو بگیرم یکی از دوستان شرکت برایند رو معرفی کرد رفتم اونجا چقدر ادم های با اخلاق و خوبی بودن و تنها ایراد دور بودن زیاد مسافت بود طوری که من موقع برگشت نیم ساعت واسه اتوبوس توی توانیر دویدم .

یه پروژه ای به من دادن گفتن این صفحه اصلی سایت رو فقط لایه هاش رو درست کن . خب من چون قدیمی یادگرفته بودم فقط flex و grid رو بلد نبودم این لامصب همه چیزش با گرید و فلکس باکس بود!

و سالها از فلکس باکس توی ذهنم غول ساخته بودم برای همین نمیتونستم بفهمم چجوری کنم که اون شکلی بشه واسه همین بزور با float و... قالب رو درست کردم تا حد زیادی شبیه خودش بود ولی هیچ hover و هیچ چیزی نداشت. تحویل دادم اون بنده خدا توی ویس گفت شما چیزی که تحویل اادی خوب هست . اما با چیزی که مد نظر ما هست فاصله داری نه زیاد نه کم فقط فاصله داری تکمیلش کن دوباره بفرست

اینو گفت انگار یه سطل اب یخ روی کله من ریختن و گفتم من چه قدر افتضاح هستم که فاصله دارم کد هارو خواستم ویرایش کنم دیدم اصن هیچ چیزی نمیفهمم و بهش گفتم که بیخیال طراحی وب شدم.


حالا بعد از دوسال که دوباره رفتم از اول css html js رو یاد گرفتم گفتم عجب اشتباهی کردم و الان میتونم به جای دو هفته همچین صفحه ای رو توی دو روز بسازم.

چند ماهی هست که تمرین میکنم با استفاده از سایت free-learn.ir تونستم یادشون بگیرم.

و jquery و bootstrap 5 هم از منابع خارجی یاد گرفتم.


حدود ۴۷۰ بار رزومه م رو برای شرکت های مختلف فرستادم و همشون منو رد کردن یا مصاحبه کردن گفتن تماس میگیربم باهاتون.

یا اصن یه چیز دیگه میخواستن مثلا واسه تدوین رفتم دیدم اصن گرافیست میخوان واسه طراحی وب رفتم دیدم اصن دیجیتال مارکتر میخوان اون وسط اولش کد نویسی دارن.

اینقدر که رفتم این شرکت اون شرکت نمونه درست کردم فرم پر کردم که الان چندین نمونه برای جاهایی که ساختم دارم .

شغلم شده نمونه ساز!!!

خیلی شرکت ها که دوست داشتم عضو تیمشون باشم رزومه های من رو در کوتاه ترین زمان ممکن رد کردن مثل زومیت و دیجی کالا و اسنپ یا حتی

همین سوخت جت که بهش باور داشتم و مطالبشو قبول داشتم.رزومه من رو رد کرد اونم دقیقا در حالی که ریکوایرمنت هاشو داشتم.



برای شغل طراحی وب میتونم بگم اگر ری اکت یا برنامه نویسی وردپرس رو یاد بگیرم شاید امیدی باشه

بعضی جاها رزومه م به دلیل بیش از حد دونستن و اور کوالیفای رد شد

مثل بنیاد بین المللی کیکاوس که کاراموز فرانت اند ش رو همین چند هفته پیش رزومه فرستادم

خب پس من چیکارکنم ؟ دوسال سابقه کاری میخواید که راهش یا دروغ نوشتن یا کارآموزی هست واسه کارآموزی هم که میگید زیاد میدونم

اما برای تدوینگری من هرچی میتونستم یاد گرفتم

انواع اقسام اموزش های خارجی انواع اقسام ترند های ادیت ویدیو هیچی به هیچی.

یک ویدیو ادیتور توی امریکا واسه هر ویدیو کم کم ش ۲۰ دلار پول میگیره کسی مثل من باید برای گرفتن ۳ دلار التماس کنه!!!!!


در خارج از ایران اگر تدوینگر حرفه ای نباشه میتونه entry level استخدام شه زیر نظر یه ادم حرفه ای تر خوب کاربلد میشه و اگر چیزی هم بلد نباشه به مرر یاد میگیره .




چیزی که ایرانیان از تدوینگر میخوان:

-تدوین ۱۰۰ دقیقه با قیمت ۱ دقیقه

-گرافیست باشه

-فیلمبردار باشه(اگر با گوشی 1080p بگیره قبول نیست حتما دوربین red 6k داشته باشه)

-متخصص Vfx باشه

-حالا بیاد خونه رو هم یه جارو بزنه اشکالی نداره


مثل قدیم تدوینگر واقعی نمیخوان شما ادیوس پریمیر و... رو یاد بگیری بهت کار بدن

گرافیست و تدوینگر . فیلمبردار و تدوینگر

یه چیزی با تدوینگر میخوان


و مشکل اینه کسی مثل من نه استعداد طراحی کردن داره چون نقاشی ش در حد بچه سه ساله ست(خودم میدونم طراحی با نقاشی متفاوته ایلوستریشن با پینتینگ متفاوته و این بساطا)

نه دوربین خفن داره

نه تجهیزات و تخصص جلوه ویژه رو نداره


همین باعث شده که نه تنها یه گپ عظیم بین چیزی که هستم و چیزی که میخوان باشه.

بلکه هیچ جا استخدامم نکنن.

دنیا داره رو به متخصص شدن میده و هیچکسی پاشو توی کفش اون یکی نمیکنه این ایرانه ***ی اصرار بر این دارند که شغل ها دوتا یکی باشه.

مثل این میمونه اینطور بگیم:

استخدام راننده تاکسی و فرمول ۱

استخدام قصاب و شکارچی

استخدام نانوا و خلبان

و...





البته حتی در زمینه تدوین خالی هم نتونستم نظر خیلی ها رو جلب کنم

نمونه های متفاوتی فرستادم

جاهایی رفتم برای مصاحبه که اگر مهارت بیشتری داشتم شاید استخدام میشدم

دوتا نمونش

یکی ش ماهان تیموری که رفتم اونجا از شانس زودتر رسیدم یکی با کوله پشتی تجهیزات در حد GOD جلوتر از من بود رفت نمونه کارهاش رو نشون داد و نظرشون رو جلب کرد

به من که رسید زمین زمان دست به هم دادن من افتضاح ترین شکل ممکن خودمو بهشون پرزنت کنم

خودکاره تموم شد فرم نصفه نیمه پر شد

وسطش تلفنم که دو قرن زنگ نخورده بود زنگ خورد

بعد ازم پرسید که این نمونه رو بهت بدیم میتونی درست کنی منم چه میدونستم الکی گفتم ۳ روز گفتش این رو توی همینجا نیم ساعنه برامون درست میکنن

خلاصه اینقدر افتضاح مصاحبه کاری بود که قرار بود یه ویدیو بفرسته ازمایشی ادیت بزنم ولی نفرستاد


دومیش هم moe bayat

یک سرپرست یه تیم معروف برای ایرانیان ساکن امریکای شمالی هست که نمونه فرستاد ادیت زدم فرستادم بعدا دقت کردم اصن ویدیو ریلز میخواسته من ویدیو کامل براش فرستادم خلاصه اصن جواب نداد

حتی ریمایندر دوباره پرسیدم کارم اگر اشکالی چیزی داره بگید بهم

هیچی نگفت.


این هم بلاخره دوتا از فرصت هایی بود که میتونست به پرسونال برندینگ من کمک کنه ولی نشد.

اخرین کاری که توی کارلنسر دیروز رجکت شدم یه کسی بود تدوین همراه vfx میخواست هرچه قدر نمونه کار فرستادم براش خوشش نیومد و اتفاقا زمینه کاری ش هم گیمینگ بود

اتفاقا تعداد پروژه ش هم زیاد بود

ولی گفتش سطح کارم ساده ابتدایی هست و واقعا اعصابم خورد شد از شنیدن همچین حرفی

اون همه تمرین نمونه هیچی!


کل ۲۰ روز تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ رو به خودم زهرمار کردم نمونه کار ساختم هیچکدوم هم نتیجه ای نداشت


شاید زندگی میخواد من یه بازنده باشم

شاید زندگی میخواد پیشرفت هم سن سالای خودم رو ببینم و زجر بکشم که چقدر بی عرضه هستم اینجوری دل خدا اروم بگیره

شاید صلاح این بوده همیشه غمگین باشم و از زندگیم لذتی نبرم و طعم موفقیت رو نچشم.


من نمیدونم . زندگی من همینجوری بوده بعضی فرصت ها رو واقعا سوزوندم مثلا اگر اینده رو میدیدم هیچوقت اون کار ۱۴۰ هزار تومنی رو به خاطر چنتا دونه هیتر ول نمیکردم .

اما اینو قبول کنیم که زندگی توی ایران کسایی مثل من رو نابود میکنه. چون اونجوری نیستم که کارفرما و جامعه ایرانی میخواد. ای کاش جراتش رو داشتم و زندگی خودم رو تموم میکردم راحت.

چنتا از نمونه پروژه هایی که انجام دادم توی سایتم یعنی morteza.fun هست حتما نگاه کنید و بهم بگید اونقدری که میگن افتضاح هست یا نه

=======================

آپدیت 30 فروردین 1402

همچنان رزومه میفرستم و رجکت میشم :

-یا به دلیل دانشجو بودن

-یا به دلیل نداشت سابقه کار (حداقل 25 سال سابقه کار از کسی که 23 سالش هست. حتما هم تمام وقت باشه ها ما این سه سالی که عین ? زحمت کشیدی و مفتی برای یوتیوبر ها ادیت زدی اصن حساب نمیشه)

-یا به دلیل اینکه طرز فکرم مثل اونا نیست

-یا به دلیل اینکه حقوق درخواستی م زیاد هست و نهایت واسه ادیتور ماهی 2 میلیون تومن میخوان هزینه کنن اون هم به صورت قسطی. توقعی هم که دارن خب طبیعتا زیر سطح کارای مارول و وارنر برادرز نباید باشه.

ادیتم رو هم به چنتا از دوستا نشون دادم گفتن چقدر افتضاح هست بعد ادیت انیمه ای زدم با زحمت خیلی کمتر گفتن به به چه چه .البته نمیگم که در سطح ادیت انیمه ای خیلی خوب هستم در حد کانال های خفنی مثل molon و koki. حتی ذره ای نزدیکشون هم نیستم. ولی سطحی که برای ایرانیا باشه خیلی بالاتره .

کارهای تدوین به شکل خنده داری "فقط برای خانوما " یا "فقط برای گرافیست ها هست"


یه نمونه میزارم ببینید

چنین کاری قشنگ تنظیم برای من هست ولی فقط خانوم میخوان???

هم ساعت کاریش منعطف هست

هم چیزایی که خواسته رو من بلدم

و از همه مهم تر که اصن وقتی بهش فکر میکنم آتیش میگیرم محل کارش هست.

محل کارش نزدیک نزدیک هست یعنی نهایت با یه پیاده روی 40 دقیقه ای میرسم و خیلی کم کارایی اینطور گیر میاد که نزدیک محل زندگیم باشه.

ولی نمیتونم استخدام شم چرا؟

چون یک کسی سالها پیش توی مغز مردم ایران این رو گذاشته تدوینگر باید زن باشه!

توی کشور آمریکا همچین چیزی رو بگید که تدوینگرتون حتما باید زن باشه احتمالا به شما تجاوز میکنند از شدت مضحک بودن این حرف !


آپدیت 16 اردیبهشت :

زندگی به طور افتضاحی ادامه داره ولی چند روز پیش انگار نوری توی زندگی من روشن شد و با خودم گفتم این کلید نجات من هست.

توی جابینجا میگشتم اتفاقی یه شرکت رو اسمش رو دیدم شرکت چیستا . آگهی واسه تدوینگر . پاره وقت داده بود و پیش نیازش پریمیر و آشنایی با شبکه بود.

من گفتم چه عالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی و درجا رزومه م رو فرستادم . فرداش زنگ زدن رفتم مصاحبه بسیار فرد مصاحبه کننده خوش اخلاق و ادم خوبی بود . از من پرسید چی بلد هستم و چندین بار تاکید کرد که کار ما شیفت شب هست و مطمئن هستی با دانشگاهت تداخل نداره گفتم نه .

و گفت ما هم شیفت روز داریم . یک روز در میون

هم شیفت شب داریم . دو روز میای یه روز تعطیلی . و در کل ماه از 30 روز . 10 روزش رو میای.

واسه ماه های 31 روزه . یه روز اضافه اگر خواستی میتونی وایسی 500 هزار تومن بگیری!!!

با خودم گفتم جیزس کرایست کارفرما ها واسه یه ویدیو 250 هزار میدن 4 بار اصلاحیه میزنن و یه هفته و نصفی طول میکشه . این داره 500 هزار برای تدوین و مانیتورینگ میده!!


در نهایت آخر مصاحبه بهم توصیه کرد شیفت شب رو بردارم چون تداخلی با دانشگاهم نداره و واسه شیفت روز کاندید های دیگه زیاد بودن .

گفتم شیفت شب.

چند روز گذشت و بهم خبر دادن که رزومه م انتخاب شده و برم چند روز برای آزمایشی و بعد استخدام بشم .

روز اول رفتم صبحش محیط شرکت بسیار پویا و رفتارشون بسیار حرفه ای بود.

هم کار هم شرکت عالی بودن.

یه سایتی دارن mp4.ir که توی اون سریال میزارن و کار من این بود که اون ها رو سانسور کنم و هر چند دقیقه هم گراف ها رو چک کنم و یه سری تسک های جزیی دیگه .

روز دوم گفت از 5 بیا تا 10 شب آزمایشی .

5 رفتم اولین نمونه رو کسی که قبل از من استخدام کرده بود سانسور کرد و 20 دقیقه طول کشید .

بعد قسمت بعدی سریاله رو من سانسور کردم و هیچ چیز خاصی واسه سانسور نداشت . در نهایت سانسورش 15 دقیقه طول کشید .

گفت یه چیز حرفه ای تر سانسور کنم که مهارتم دیده بشه .

و از شانس من آخرین قسمت سریال "بابا " یا "خواهران برادران" به من افتاد که همشون توی تالار هستن.

و گفت واسه هر قسمت باید نهایت 1 ساعته تحویل بدی .

از شانس همشون زن بودن و همشون لباس کوتاه پوشیده بودن و اکثرش توی تالار بود.

7 دقیقه اولش رو توی 2 دقیقه سانسور کردم.

دقیقه 8 تا 9 رو توی 40 دقیقه .

از 9 تا 14 دقیقه توی 1 ساعت .

و در نهایت ساعت 10:30 شده بود من از 48 دقیقه فقط تونستم 18 دقیقه سانسور کنم .

و سانسورش هم چیز پیچیده ای نبود .

1.gaussian blur

2.mask

3.keyframe

همین !

ولی من نتونستم و اینقدر طول کشید که رکورد قسمت بعدی یه سریال دیگه هم تموم شد .

اومدم خونه و حالم گرفته شد .

من حدس میزدم این کار به این دلیل اوکی نشه مثلا یهو یه یارو ریشو حکومتی بیاد کارفرما باشه(نون توی خون نمیزنم ) .یا اونجا محیطش بد باشه کار نگیره. یا مسیرش دور باشه. یا هر دلیل دیگه

توی طول چند روز اصن فکرشو نمیکردم من نتونم انجام بدم اون هم سانسور که همیشه مسخره میکردم میگفتم چه کاری داره .

باورم نمیشه !

سر ساعت 11 خسته و نا امید رسیدم خونه و روز بعد گفتم نمیتونم این کار رو بیام .

عذاب ولم نمیکنه در 400 رزومه ای که فرستادم ایران جهنم بود ولی اینبار من بی عرضه بودم که نتونستم 48 دقیقه سریال رو توی 1 یا نهایت 2 ساعت سانسور کنم .

اون شرکت فوق العاده بود

آدمای عالی (در این حد خوب که آقای شهریار مجیدی که خودش فیلمساز و ریاست شرکت رو بر عهده داشت اومد توی اون روز آزمایشی دست داد و سلام علیک کرد و به من خوش آمد گفت حالا اینو مقایسه کنید با شرکتا که یه میز نیم متری دارن انگار سه تا شعبه مایکروسافتو به نام زدن)

محیط عالی

مسیر عالی

حقوق عالی (10 میلیون تومن )

ساعت کاری خوب (17 تا 7 صبح بعد)


تعجب میکنم که من سرعت زیادی توی پریمیر دارم و همیشه مثل جغد تا خود صبح بیدارم چطور شد اون شب سرعت ادیتم در حد لاک پشت بود و ساعت 10 شب خوابم گرفت.

این عذاب ول کن نیست امیدوارم یه کار مناسب پیدا کنم . قرار گرفتن توی محیط دانشگاه در حالی که تمام کسایی که میبینی موفق هستن و همشون درامد چند ده میلیونی دارن و تو حتی یه حقوق 5 تومنی هم نداری ادم رو دیوونه میکنه .

دروغ نمیگم میتونید توی این لینک وضعیت سلامت روان من رو ببینید .




آپدیت ۲۳ خرداد:

دوره طراحی سایت چکاوک شهر رو تموم کردم

نه زنگ زدن برا کارآموزی نه چیزی شد.

مطالبی هم که توی دوره گفتن همش ساده بود

و اصن چیزایی که من توقع داشتم مثل پلاگین نویسی وردپرس رو نگفت.

بعد اولش که زنگ زدن گفتن واسه کاراموزی دوره رو بگذرونی اوکی هست اینقدر هم زرنگ بودن

درجا گفت ۱۵ دقیقه وقت دارید هزینه رو بریزید تا دوره ثبت نامتون کنم

سریع ۴۵۰ رو ریختم ثبت نام کردم

بعد گفت این اصن فقط هزینه ابزار هست ما واسه اموزش هیچی از شما نمیگیریم!

وسط دوره هرچی فایل ابزار هم استفاده میکردن میگفتن برو توی سایت استادشو که برا خودمون هست اونجا کد تخفیف بزن رایگان میشه

که نمیشد و روی هر ابزار با تخفیف ۸۰ درصد ۲۰ هزار قیمتش بود که در کل هر کدوم رو بگیری یه ۴۰۰ هم اونجا پیاده میشی که من ابزار هاشو نگرفتم و از توی نت رایگان پیدا کردم

بعد علاوه بر این تازه میگفت اگر خواستید میتونید توی یه دوره دیگمون شرکت کنید اونجا کامل توصیح دادیم

۸ تا جلسه الکی دوساعته گذروندم هیچی به هیچی

باز واسه مدرک ازشون پرسیدم

گفت به فلانی زنگ بزن درخواست مدرک بده

زنگ زدم قشنگ با کسی که صحبت میکردم این حسو داشتم طرف پشت میز نشسته چای نبات میخوره خودشو میخارونه گفت اس ام اس کن تا مدرک رو برات بفرستیم

اینم هیچی به هیچی

فقط توی سایتشون یه بخش کوچیک داره میزنی روی یه دونه عکس اسمتو میندازه و میگه این دوره رو گذرونده

بعد باگ وحشتناکی که داره زده درصد قبولی 0 !

وات دا فاک؟


خلاصه ۴۵۰ سوخت

در حالی میتونستم ۳۵۰ دوره نتورک پلاس مکتب خونه شرکت کنم و مدرکش رو بگیرم

یا

۳۰۰ میزاشتم روش میرفتم دورکه نتورک پلاس سماتک رو شرکت میکردم و مدرکشو میگرفتم


عملا هم پول هم زمانم سوخت

حتی اینا اینقدر حوصله ندارن فایل های کلاس ها رو از جلسه ۴ به بعد اپلود نکردن توی سایتشون که از اونجا نگاه کنم


نمیدونم چرا توی همچین کشوری باید پول بدی واسه کار آموزی حداقل ۳ تا ۶ ماه مفت کاری

همه جای دنیا حتی افریقا پول رفت امد رو به کارآموز حداقل میدن.


از اونطرف ادیت هم ایراد میگیرن میگن سطحش ساده د لامصبا دیگه میخواید چی بلد باشم

واسه یه کسی رزومه فرستادم گفت یه نمونه امتحانی بزن

بعد قیمت پرسید گفتم برای هر ریلز ۲۰ ،۳۰ تومن

چرا این قیمت؟

اولش گفت ۱۲۰ تا ویدیو در ماه هست

بعدش فهمیدم منظورش این هست روزی چهارتا بفرسته دوباره روز بعد چهارتا

یعنی نمیشه یه هفته ای تموم کرد ۳ تومن رو گرفت عشق حال کرد

در نتیجه گفتم نمیتونم با این قیمت ادیت کنم

گفت ادیتت همچین عالی هم نیست

جالب اینه سه تا نمونه تحویل گرفت بعد اینو گفت!


من نمیگم جهان گل بلبل هست اما طبق چیزی که از کانال finzar که قبولش دارم دیدم

هر دقیقه ادیت ۱۵ دلار هست و بعضی ویدیو ها رو تا چند صد دلار هم حتی میگیرن
حالا اینو مقایسه کنید با جهنم واقعی بر روی کره زمین.

نظرتون رو حتما بهم بگید چون کمکم میکنه

طراحی وبتدوینگرادیت ویدیوبیکارییوتیوب
خودمم هنوز نمیدونم یه طراح سایت و برنامه نویس هستم که عاشق گیمینگ هست یا یه گیمر هست که عاشق کدنویسی هست ارزوم بود که کسی مثل پیودیپای باشم که نشد ولی همچنان ارزومه مثل گیتس و زاکربرگ و... بشم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید