باستر کیتون (1895_1966)
Buster Keaton
نام اصلی وی جوزف فرانسیس بود و از سه سالگی در واریته ها ظاهر گردید.از سال 1917 تا 1923 در کنار راسکو آربکل و آلن سن جان در فیلم کوتاه ظاهر شد .آثار اصلی او ده فیلم بلند صامت است که آنها را میان سالهای 1923 و 1926 ساخته است .
لقب این اسطوره سینمای کمدی چهره سنگی و مردی که هرگز نمیخندد بود.حتی در فیلم های کوتاهش مانند رنگ پریده 1921،پاسبان1922،خانه برقی 1922 و رویای روزانه 1922 که با همکاری ادی کلاین و مالکم سن کلر پدید آورد ،به عنوان چهرۀ بزرگ سنگی و مردی که هرگز نمی خندد ظاهر شد.چهره جدی کیتون نمایشگر بی تفوتی و بی اعتنایی او نیست بلکه نشان دهندۀ آرامش و تمرکز فکر اوست.
باستر آدم ساده است و درنگاه نخست چنین می نماید که قادر نیست با زندگی دست و پنجه نرم کند،اما او همگام با مسائلی که با آن روبهرو می شود ،رشد میکند.اوبانیروی ضعیف عقلانی و جسمانی خود،با دشواری فراوان به پیشواز مسائل می رود،اما سرانجام موفق می شود از هر چه سر راهش سبز می شود به طرزی شگفت انگیز بهره بگیرد.دنیای تکنولوژی ب باستر از در دشمنی در می آید ، اما از سوی او مهار می شود : در شرلوک جونیور ،ایستاده بر بدنۀ موتور سیکلتی بدون راننده،با سرعت در شهری مملو از جمعیت پیش می راند.در دریانورد متوجه می شود که او تنها مسافر یک کشتی بخاری در سفری طولانی است ؛ در ژنرال به تنهایی یک لکوموتیو را از میان جبهه های جنگ داخلی به این سو و آن سو هدایت می کند و در جنگ با جنوبی ها پیروز می شود. با وجود موانع زیاد به هیچ وجه خود را با شرایط زندگی وفق نمی دهد؛درست مانند یک وسترن باز؛به صورت تصویر متضاد آدمی مدرن و تحریک شده جلوه می کند؛همان آدم خونسرد و آرام باقی می ماند و چهره اش چیزی رابازگو نمیکند.برخلاف چاپلین ، کیتون محیط زندگی را فقط محدود به محیط قهرمان داستانش نمی کند .کیتون بر پردۀ سینما دنیای شاعرانۀ ساده ای می آفریند.
اما تراژدی به سراغش می آید ...
شکست کیتون با آغاز کار سینمای ناطق شروع شد.پس از 1933فقط به طور پراکنده در فیلم ها ظاهر می شد؛مثلا در 1950 در یک صحنۀ کوچک اتوبیوگرافی(خود زیست نگاری)در فیلم بلوارسانست بیلی وایلدر،ودر 1952 در لایم لایت چاپلین و در 1956 در فیلم دوردنیا درهشتاد روز.
ده فیلم مهم از دنیای باستر کیتون :
Seven chances 1925
The General 1926
Sherlock Jr 1924
Our Hospitality 1924
Cops1922
The Goat1921
One Week1920
Back Stage1919
The Playhouse1921
The Camera Man1928
منبع : تاریخ سینمای هنری
محمد مهدی صفری تنها