#ریویو_فیلم
Irma La Douce 1963
ایرما خوشگله؛ یک کمدی درجه یک و سرخوشانه از بزرگ ترین کمدی ساز تاریخ _بیلی وایلدر_ که اینبار وی با ایرما خوشگله کنکاشی انسانی در روسپی خانه های محلات بدنام پاریس می کند و شخصیت هایی دوست داشتنی را به ما معرفی می کند که مخاطب به شدت با آن ها ارتباط برقرار کرده و با کاراکتری چون ایرما (با بازی دوستداشتنی شرلی مکلین با آن نگاه های معصومانهٔ همیشگیش) که یک روسپی است هم دردی می کند و با کاراکتری چون نستر پاتو (با بازی جک لمون افسانه ای) با یک همذات پنداری عجیب پا به پا تا به آخر پیش می رود.
فیلمنامه اثر همچون اغلب آثار بیلی وایلدر درجه یک و ستودنی است و مملوع از انواع و اقسام کنایه ها و استعاره ها که هدفش نقد جهان مدرن است. جدا از فیلمنامهٔ درخشان ایرما خوشگله که یکی از فیلمنامه نویسان خود بیلی وایلدر است که به نظرم تبهر او در نوشتن در مقابل کارگردانیش بر کفهٔ ترازو سنگینی بیشتری می کند. اثر از منظر اصول فرمیک هم حرف برای گفتن بسیار دارد و به شخصه هر چه که از استادی بیلی وایلدر در این زمینه تعریف کنم باز هم کم گویی کرده ام.
ایرما خوشگله یک کمدی_عاشقانه کمال یافته از نوع کلاسیک است و برای هر دو طیف مخاطب خاص و عام جواب می دهد و بیننده اش را برای 2 ساعت سرگرم می کند، می خنداند و با زاویه نگاه انسانیش بسیار بر مخاطبش تأثیر می گذارد و او را به تأمل در باب روسپی ها وا می دارد که آیا واقعا استفاده از صفت های توهین آمیز و غیرانسانی برای آن ها کار درستی است یا نه ؟
نمره :8/8
✍️محمد مهدی صفری تنها