1- Sunris - A Song of Two Humans (1927- F.W.murnau)
.طلوع، شاهکار مورنائو ؛ اثری به شدت شاعرانه و غنایی و بهترین رمانس تاریخ سینما .شاهکاری که انواع و اقسام حس های متضاد را به بیننده اش به بهترین شکل ممکن منتقل می کند و زبان آدمی را از وصفش قاصر می کند .طلوع نمونۀ درجه یک تقابل مدرنیسم و سنت در قالب زندگی شهرنشینی و زندگی روستانشینی است . فقط می توان این اثر تماما هنری و انسانی را تحسین کرد و در آن اندیشید و از خلل آن از زندگی و عاشق شدن و در کنار معشوق ماندن لذت برد.
2- Vertigo (1958- Alfred Hitchcock)
.سرگیجه؛ این فیلم ماورایی و عجیب از استاد ؛ از آن دست فیلم هایی که هم مدرن است و هم کلاسیک ؛ یک پژوهش فلسفی در باب تعلیق ابدی و هستی شناسانه ؛ شاید برترین فیلم تاریخ سینما .
3_The Searchers (1956_ John Ford)
جویندگان؛ برترین وسترن تاریخ. پیچیده ترین اثر استاد که مرز بین آنتاگونیست و پروتاگونیست را جابه جا کرد و یکی از پیچیده ترین و برترین شخصیت های تاریخ سینما را بر ما عرضه کرد. جدا از شخصیت پردازی فوق العاده ، کارگردانی جان فورد بزرگ بسیار کم نقص است و میزانسن هایش مسهور کننده . فیلمی به ظاهر کلاسیک ،اما شخصیت پردازی کاراکتر ها به خصوص ایتن و روایت سوبژکتیو دربارۀ او و آن سکانس تک پلانه معروف پایانی اش به شدت مدرن هستند .
4_Its A Wonderful Life (1946_Frank Capra)
یک زندگی شگفت انگیز ؛ فیلمی که هر بار تماشایش کردم دیوانه بار عاشقش شدم و از درون از آن لذت بردم . فیلمی به شدت امید بخش و شیرین که به تمامی مردمان جهان که در سختی زیست می کنند نوید یک آیندۀ روشن می دهد و آنها را به زیستن در کتار عزیزان و مهربانی ورزیدن به یک دیگر دعوت می کند ؛ مضامینی که امروزه آن را در مکتب اردیسم می بینم و ارد از آن به عنوان هنر سینما یاد کرده است.
5_Detective Story ( 1951_William Wyler)
داستان کاراگاه ؛ این فیلم روانشناختی و هنری درجه یک با یک کاراگاه مک لئو که به نظرم یکی از پنج شخصیت برتر تاریخ سینماست که در عمرم دیده ام ؛ شخصیتی که همه چیز را سیاه و سفید می بیند و این جهان بینیش ریشه در کودکیش و نفرت از پدر و ترس از شبیه بودن به پدر دارد . فیلمی که بیشتر در یک کلانتری می گذرد و اقتباس از نمایش نامه است ، اما عجیب سینماییست و استادانه ؛ مدرن است و کلاسیک ، از جدایی دو معشوق و پایان رابطه می گوید و در عین حال رابطه ای سراسر عشق را به ما نشان می دهد و... .
6_ Rio Bravo (1959 _Howard Hawks)
ریوبراوو ؛ یک وسترن ساده با ریتمی آرام در کنار تعیلق و طنز با کارگردانی کم نقص هاکس که ریوبراوو را تبدیل به یک کلاس درس مفرح و سرمست کننده کرده است . شخصیت دود ، جوان که در گذشته شکست عشقی خورده است و هم اکنون دائم الخمر است و در پایان استحاله پیدا می کند با بازی به شدت خوب دین مارتین محشر است .
7_ An Autumn Afternoon (1962_Ozu Yasujiro)
یک بعد ظهر پاییزی . نمونۀ کامل سبک خاص و تماما ژاپنی یاسوجیرو ازو . فیلمی که بسیار نسبت به دو آثر بزرگ دیگر ازو _ داستان توکیو ، اواخر بهار_ مهجور تر است و در کمتر لیستی از برترین فیلم های تاریخ می توان ردی از این شاهکار دید. اثری پیچیده در باب تقابل مدرنیسم و سنت و تهاجم فرهنگی و مغلوب شدن زندگی اصیل ژاپنی در برابر زندگی پوچ و مدرن غربی . فیلمی که همچون سایر کارهای فاخر ازو متشکل از کات ها و اصول نحو سینماییست که مختص مکتب اوست ،اصولی که سینما را یک قدم رو به رئالیستی ترشدن و نزدیک تر شدن به سمت زندگی واقعی برد و پرده ها را یکی پس از دیگری کنار زد.
8_ Fanny And Alexander(1982_Ingmar Bergman)
فانی و الکساندر ؛ همچون اکثر آثار فیلسوف عبوس سینما می توان در آن مرگ ، یأس فلسفی ، عقاید اگزیستانسیالیستی را یافت و علاوه بر آن شاید فانی والکساندر حدیث نفسوار ترین اثر استاد باشد و الکساندر هم آشکارا تداعی کنندۀ اینگمار نوجوان است و عقاید دوران بلوغ ، علاقه به تئاتر و فانوس خیال و یک پدر کشیش سخت گیر_ که در این جا ناپدری الکساندر است و پدر او که در اواسط فیلم می میرد شبیه به استرینبرگ نمایشنامه نویس محبوب برگمان است که در سالی که برگمان متولد شد او نیز فوت کرد _ . تفاوت دیگر فانی و الکساندر که برای من به شخصه بسیار دل پذیر واقع شد این بود کهفانی و الکساندر با وجود باطن سرد و سیاه وسفیدش در ظاهر بسیار گرم و شیرین است و بهتین گزینه برای ورود به جهان فیلمساز .
9_ Amarcord (1973_Federico Fellini)
آمارکورد در سینمای فلینی یکتاست ؛ فیلمی که هم می توان رگه های سورئالیسم دو اثر شاخص مدرنش _ هشت و نیم و زندگی شیرین _ را در آن مشاهده کرد و هم رگه های فیلم های کلاسیکش که با طنز و شوخی ها و خاطره بازی های فلینی با دوران نوجوانی و زیستبومش آمارکورد را تبدیل به یک اثر گرم و لذت بخش و همین طور رویایی و ستودنی کرده است.
10 _ Army Of Shadows (1969_ Jean Pierre Melville )
ارتش سایه ها ؛ این فیلم سرد و افسرده حال ملهلم از تجربه های خود ملویل بزرگ به عنوان عضو نهضت مقاومت ، فیلمی که آشکارا حال و هوای فیلم های نوآر را دارد و قرمانان آن تداعی گر تبهکاران این نوع فیلم ها که باید تنازع بقا را مقدم بر اصول اخلاقی متعارف قرار دهند . کارگردانی استادنه ملویل با آن دوربین فوق العاده و آن زوم های به یاد ماندنی در کنار بازی بی نقص لینو ونتورا و همه و همه ارتش سایه هارا بدل به یک شاهکار به تمام معنا کرده است.
و دررتبه های دیگر ( بدون ترتیب ): درکمال خونسردی ، دلیجان ، هشت و نیم ،سانشوی مباشر ، اوگتسو ، توت فرنگی های وحشی ، ریش قرمز ، مرد عوضی ، خوشه های خشم ، آینه ، هفت سامورایی ، خاطرات کشیش یک روستا ، چه سرسبز بود درۀ من ، مرد آرام، ایرما خوشگله ، مغازه گوشۀ خیابان ، بدنام ،چه کسی لیبرتی والانس را کشت ، حفره ، نوشته بر باد ، پدر خوانده ، عشق در بعد ظهر ، آپارتمان ، سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم ،کلئو از ۵ تا ۷،آسانسوری به سوی قتلگاه ،قطار شب ،پیرو خله،گنج های سیررا مادره ، سفر به ایتالیا ، هاتاری ، داشتن و نداشتن ، راه های افتخار ، دکتر استرنج لاو ، هالیدی ( جرج کیوکر ) ، روانی ، اعتراف می کنم ، باد ، اتاق موسیقی ، پنجره عقبی ، قاعدۀ بازی ،ام ، ساراباند ، آواز در باران ، تصادف (2004) ، طناب ، نامه های یک زن ناشناس ، همشهری کین ، التهاب شدید (رائول والاش) ، فریاد ها ونجوا ها ، یک آمریکایی در پاریس ، بعضی ها داغش رو دوست دارند ، توهم بزرگ ، 400ضربه ، سامورایی (ملویل) ، شمال از شمال غربی ، زندگی دوگانه ورونیک ، اومبرتو د ، جاده ، کارول (2015) ، داستان توکیو ، اواخر بهار ، ژنرال ،آخرین خنده ، نوسفراتو ، بهترین سال های زندگی ما ، یک شب اتفاق افتاد ، چای تلخ ژنرال ین ، آقای اسمیت به واشنگتون می رود ، بودن یا نبودن (لوبیچ ) ، دردسر هری ، مسئله مرگ و زندگی ، ایوان مخوف(آیزنشتاین ) ، جذابیت پنهان بورژوازی ، تک خال در حفره ، شاهدی برای تعقیب کیفری ، یک فیلم کوتاه دربارۀ عشق ، آگراندیسمان ، بزرک کردن بیبی، داستان فیلادلفیا ، زحمتت را کم کن ، هفت شانس ، شرلوک جونیور ، بچه ، جعبۀ موسیقی ، کازابلانکا ، فرشتگانی با صورت های آلوده ، اسکله، پدرخوانده 2، خیابان شرم ، تحقیر ( ژان لوک گدار ) ، قوش ( کن لوچ ) ، من دنیل بلیک هستم ، ببخشید از دست دادیمتون ، رویاپردازان ، درخشش ابدی یک ذهن بی آلایش ، درخت زندگی ، شب های کابریا ، سیرک ،عشق اثر هانکه، پنهان،اسب تورین ،خانه خالی،خواهر کوچک ما ،روبان سفید،قرمز و سفید،چتر های شربورگ و....
محمد مهدی صفری تنها