ویرگول
ورودثبت نام
نسیم توکل
نسیم توکل
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

با زبان تشکل‌ها حرف بزنیم


ما اعضای بخش خصوصی، چگونه باید خواسته‌های‌مان را با بخش دولتی در میان بگذاریم؟ راه و روش این کار چیست و چه مسیری را باید برای برقراری ارتباط با بدنه بخش دولتی طی کرد؟

من به شخصه اعتقاد دارم که بخش خصوصی اگر درخواستی از دولت یا مجلس یا هر کدام از سازمان‌ها و نهادهای دولتی دارد و معمولا در فرایند نامه‌نگاری‌ها و بروکراسی‌های اداره قرار می‌گیرد که بعضا پاسخی هم به آنها داده نمی‌شود، بهترین روش و رساترین راهکار، استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌ها و تشکل‌هاست.

اصولا یکی از مزیت‌های عضویت در انجمن‌ها و تشکل‌ها، استفاده از ظرفیت‌های آنها برای رساندن پیام خود به بخش‌های دولتی است. به‌ویژه تشکل‌های اتاق‌های بازرگانی، بهترین گزینه‌ها برای پیگیری خواسته‌های بخش خصوصی هستند.

البته هستند افرادی از بخش خصوصی که چون به دنبال میانبرهایی با استفاده از رانت و امضاءهای طلایی هستند تا مشکلات شخصی خود را حل کنند، تک‌روی کرده و دیدگاه جمعی ندارند. همچنین بعضی از تشکل‌ها رغبتی به رفع مشکلات شخصی افراد ندارند که این امر ممکن است که ناشی رقابت‌های موجود در تشکل‌ها باشد و...

اما با وجود همه این مسائل، خود من برای هرگونه درخواست از نهادهای حکومتی و سازمان‌های دولتی، از طریق تشکل‌ها اقدام می‌کنم. هم‌چنان‌که اگر در بخش زنان به دنبال مطالبه‌ای باشم، نامه‌هایم را به بخش معاونت زنان ریاست جمهوری ارسال می‌کنم و معمولا هم پیگیری‌های موثر و مفیدی از جانب معاونت زنان انجام می‌شود.

همین امر مرا بر آن داشته که برای سایر خواسته‌ها نیز از طریق انجمن‌ها و تشکل‌ها اقدام کنم. چون من این اعتقاد را دارم که اقدام از طریق تشکل‌ها و به اصطلاح دورنزدن یک انجمن و تشکل، نوعی شخصیت و هویت صنفی برای من می‌سازد که می‌تواند مشکلات مشابه دیگران را هم در بر بگیرد. این حرکت، یک حرکت زیرساختی و بنیادین است و می‌تواند مسائل کلی یک صنف را حلّ و فصل کند.

ضمن اینکه این امر به فعال‌ترشدن و پویاترشدن تشکل‌ها هم منجر می‌شود و این دیدگاه برای تشکل‌ها ایجاد می‌شود که خانه و جایگاه پیگیری مشکلات و مسائل اعضای خود هستند. بنابراین باید از پتانسیل شبکه‌سازی‌ خود به نفع اعضا استفاده کنند حتی اگر یکی از اعضاء رقیب باشد. یعنی نگاه تشکل‌ها و انجمن‌ها باید جمعی و صنفی باشد و نه فردمحور و رقابتی.

به نظر من تنها در این ارتباط دوسویه و ایجاد اهداف مشترک است که هم اعضاء به خواسته‌های‌شان می‌رسند و هم تشکل‌ها از حالت رخوت و رکود به سمت پویایی و تاثیرگذاری حرکت خواهند کرد.

اتاق بازرگانیانجمن ها و تشکل هابخش خصوصیبخش دولتیمطالبات اقتصادی
کارآفرین
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید