ویرگول
ورودثبت نام
نازی کنکوری :)
نازی کنکوری :)
خواندن ۱۰ دقیقه·۱۰ ماه پیش

تحلیل آزمون آزمایشی بدون مشاور ممکنه؟

تحلیل آزمون آزمایشی
تحلیل آزمون آزمایشی

یادگیری تو مسیر کنکور یه چرخه است که آخرین و مهم ترین قسمت چرخه یادگیری، تحلیل آزمونه. 

سوال های زیادی از قبیل" تحلیل آزمون یعنی چی؟ چطوری انجام میشه؟ چه استفاده ای میشه ازش داشت؟ تحلیل آزمون اصولی چجوری انجام می گیره؟ و این که با تحلیل آزمون می خوایم به کجا برسیم؟ ذهن خیلیارو درگیر کرده.

همه کسایی که میخوان یک برنامه ریزی درست داشته باشن باید وضعیت واقعی خودشون رو به درستی بدونن، تحلیل آزمون می تونه برای سنجیدن وضعیت واقعی تو درسا خیلی کمکتون کنه، پس میخوام نحوه اصولی و درست تحلیل آزمون های آزمایشی رو بهتون بگم.

تعریف کلی تحلیل آزمون و مزایای آن

  • تحلیل آزمون یعنی اختصاص دادن زمان مشخصی برای بررسی تک به تک و جزء به جزء سوال های آزمون آزمایشی بعد از برگزاری آزمون ! تا بتونین نقاط ضعف و قوتتون در مباحث اون آزمون رو به دست بیارین.
  • تحلیل آزمون در همون روز آزمون انجام می شه، نهایتا تا یک روز بعد آزمون.
  • اما لازم نیست که بلافاصله بعد از اتمام آزمون آزمایشی شروع بشه چون بعد از آزمون آزمایشی قطعا آدم خسته است و احتیاج به استراحت داره پس اولین کار بعد از آزمون استراحته.
  • تحلیل آزمون فرایند خاص خودشو داره ،اگه می‌خوایین آزمون به آزمون ترازتون بیشتر بشه، حتماً باید تحلیل آزمون کنین، اونم تحلیل آزمون اصولی تجربه نشون داده که بیشتر بچه ها، آزمون‌ها رو اشتباه تحلیل می‌کنن.

مقاله گزارش کار نویسی و تعهد به برنامه کنکور می تونه برات راه گشا باشه.

 بهترین زمان برای تحلیل آزمون چه‌زمانی است؟

مهم‌ترین نکته‌ای که برای تحلیل آزمون باید در نظر داشته باشین اینه که تحلیل آزمون رو به وقتش انجام بدین، امروز و فردا نکنین ، بچه ها بهتره که آزمون‌ها رو حتماً حتماااا یک روز بعد از روز آزمون تحلیل کنین چون روز آزمون تقریباً همه انرژی تون صرف ازمون دادن شده و دیگه جونی باقی نمونده.

اشتباه من این بود که :من فکر میکردم همون روز آزمون باید تحلیل کنم و قراره خیلی خفن بشم..درحالیکه همون روز نمیتونستم و میموند برای هفته بعد و من هی قرار بود که تحلیل کنم اما یهو میدیدم آزمون بعدی رسید! حالا بماند که چطوری تحلیل میکردم، در ادامه میگم...

تحلیل آزمون نیاز به صبر، حوصله و انرژی داره، بعضی وقتا من تحلیل آزمونم رو تو چند روز انجام می‌دادم که بزرگترین اشتباهم بود چونکه لازم بود با همون ذهنیتی که آزمون داده‌ بودم آزمونم رو تحلیل کنم! نه چند روز بعد. وقتی بین روز آزمون و تحلیل آزمونم مدت‌ زیادی فاصله میفتاد، یادم میرفت که مثلاً برای فلان سوال،استدلالم چی بوده و با چه ذهنیتی جواب دادم که غلط بوده یا کلا نتونستم جواب بدم.یادم میرفت!!

پس فهمیدم که نباید زیاد فاصله بیوفته و نهایتا با یک روز فاصله تحلیلم رو شروع میکردم.

مقاله چه طور ساعت مطالعه ام رو افزایش دادم رو هم حتما بخونید.

فرآیند تحلیل آزمون چقدر باید طول بکشد؟

تحلیل آزمون من اوایل خیلی دیدنی بود، آزمونم رو ظرف یک ساعت یا حتی کمتر تحلیل می کردم و تامام!!

بعدش فهمیدم که فرایند تحلیل آزمون حتماً باید بین ۴ تا ۶ ساعت باشه که بشه گفت بدرد بخور بوده! چونکه قرار بود کارهایی بکنم که ذاتاً زمان‌ بر بودن.

تحلیل آزمون چگونه انجام می‌شود؟

طبیعتاً تو آزمون، تعدادی از سوالات رو درست، تعدادی رو غلط و تعدادی رو نزده میذاشتم و وقتی تحلیل آزمون میکردم برای سوالاتی که بهشون پاسخ صحیح داده بودم تنها کاری که میکردم این بود که جواب اون سوال رو تو ذهنم مرور میکردم که ببینم واقعا درست جواب دادم بلد بودم یا شانسی جواب درست درومده!! این موضوع باعث می‌شد که نکته سوال یه بار دیگه تو ذهنم مرور بشه. هدفمون همینه!

برای سوالاتی که به آنها پاسخ غلط داده‌ام چکار کنم؟

برای سوالات غلط به این فکر میکردم که علت پاسخ‌دهی غلط به سوال چی بوده! آیا بی‌دقتی داشتم؟ بی دقتیم چی بوده؟ اشتباه محاسباتی یا درست نخوندن روی سوال؟ یا قسمتی از سوال رو متوجه نشدم یا اینکه یادگیریم ناقص بوده و من به کل اشتباه در حل مسئله و مفهوم داشتم؟ فرایند تحلیل آزمون برای هر کدوم از این دلایل استراتژی خودش رو داره هرکدوم رو یجور باید حل میکردم.

گاهی علت غلط زدن یک سوال در جلسه آزمون اینه که بی دقتی کردم یکی از راهکارهای ساده اما بسیار کاربردی اینه که سوال رو با مداد بخونین، من سوال رو با مدادم تعقیب میکردم و زیر کلمات یا داده‌های مهمی که تو حل مسئله مدنظر بودن، خط میکشیدم یا دورشون دایره میکشیدم.

حالا تحلیل آزمون برای سوالاتی که به علت ناقص بودن یادگیری غلط میزدم رو چیکار میکردم؟ اگر سوالی را به علت یادگیری ناقص جواب ندادم یا غلط زدم، میومدم برنامه‌ریزی درسیم رو بازنگری میکردم و اولویت هارو عوض میکردم.

فرآیند تحلیل آزمون برای سوالاتی که به آنها پاسخ نداده اید چگونه است؟

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد :)) قطعا برای شما هم مثل من، پیش اومده که تو تحلیل آزمون متوجه بشین اون سوالاتی که نزده گذاشتین و اصلا بلد نبودین، تو خونه خیلی راحت حل میکنین!

یکی علت‌ها اینه که من انتظار داشتم سوالی که تو دفترچه میبینم همون تیپ سوالی باشه که تو خونه تست زدم و بلدم و وقتی میدیدم یکم تفاوت دارن سوال رو ول میکردم، بعدش یاد گرفتم که سوالات رو برای خودم تیپ بندی نکنم و برای هرکدوم فرمول و روش خاصی داشته باشم و حفظ کنم مثلا سعی کردم فرمول‌های اصلی رو یاد بگیرم و با اونا همه سوالارو حل کنم این باعث شد که سرجلسه کنکور دنبال تیپ سوال نگردم و دنبال راه حلش باشم!! استرسم باعث میشد همه چی یادم بره با همون فرمول اصلی میرفتم سراغ سوالا.

بچه ها من سال اول کنکورم آزمون نمیدادم و این یکی از اشتباهات من بود،بدون آزمون نمیشه شناختی پیدا کرد، نه از آزمون نه از خودتون! حتما آزمون بدین اما به شرطی که هدفتون صرفا ثبت نام کردن نباشه و بتونید چیزی یاد بگیرین، بعضی از بچه ها روزها وقت می‌ذارن و تحقیق می‌کنن تا بهترین آزمون رو پیدا کنن و ثبت نام میکنن ، دو هفته هم مطابق با برنامه راهبردی میخونن و میرن آزمون میدن اما بعدش فقط ناراحت شدن براشون میمونه و هیچی بدست نمیارن ،صرفا به گرفتن کارنامه و چک کردن درصد و رتبه‌شان اکتفا می‌کنن و میگن آزمون دادم، خراب کردم، تموم شد. تحلیل کن بابا جان! تحلیلللللل

آیا تحلیل آزمون واجب است؟

قبل از این حرفا اول بگین که هدف از شرکت در آزمون‌های آزمایشی چیه؟؟ که چی بشه؟ بچه ها اگه قصد تحلیل آزمون ندارین اصلا آزمون ندین و وقت خودتونو تلف نکنین، بالاتر گفتم که من با تحلیل آزمون مشکلاتم رو پیدا کردم و حلشون کردم، صرفا رفتن به آزمون و اومدن چه فایده ایی میتونه داشته باشه؟! تحلیل کنین حتی وقتی از درصدهاتون راضی نیستین و خراب کردین، هیچ اشکالی نداره ، شما رفتین آزمون آزمایشی ثبت نام کردین که شکست بخورین ،که اشکالاتتون رو بفهمید هدف آزمون همینه عزیز من .

تحلیل آزمون‌های آزمایشی چه فوایدی دارد؟

اگه هنوزم به تحلیل آزمون ایمان نیاوردید خوب به حرفام گوش کنین

  • دلایل بی‌دقتی کردن یا از دست دادن زمان رو پیدا کنین.
  • یک ارزیابی از روند درس خوندتون داشته باشین؛ برای مثال می‌فهمین که هفته بعد باید ساعت مطالعه یا تعداد تستتون رو بیشتر کنین.
  • اشتباهاتتون رو بنویسین چرا؟ اینطوری کارتون برای مرور کردن راحت می‌شه؛ چون حالا میدونین که کدوم قسمت‌ها نیاز به مرور و مطالعه بیشتری دارن.
  • روش حل سوالات مختلف رو یادبگیرین و یادداشت کنین.
  • با تحلیل آزمون دام اموزشی و نکات تست زنی آشنا میشین و مهارت‌های آزمون دادن رو تمرین می‌کنین.

1-بررسی کارنامه اولیه

بررسی کارنامه اولیه اطلاعات کلی مانند درصد هر درس، تعداد سوالات غلط و نزده، تراز و رتبه رو بهتون نشون میده، خیلی از بچه ها تو همین مرحله ایست میکنن و فکر می‌کنند تحلیل آزمون تموم شده، مثل من سال اول کنکورم ،اما فهمیدم که این فقط شروع تحلیله!..

2-بررسی درس به درس

من دفتر تحلیل آزمون داشتم و داخل اون برای هر درس یک جدول کشیده بودم داخل ستون اول شماره هر سوال رو نوشتم، در ستون بعدی مشخص کردم که سوال رو غلط زدم یا جواب ندادم، در ستون بعدی علت غلط زدن یا پاسخ ندادن رو مشخص کردم( بی‌دقتی، ضعف علمی، فراموشی…) در آخرین و مهم‌ترین ستون آدرس و شماره صفحه هر سوال غلط یا نزده رو نوشتم..

3-مشخص کردن اشکالات

علاوه بر کشیدن جدول، من تو یک صفحه جداگانه مباحثی رو که تو آزمون به سوالاتش جواب ندادم یا غلط زدم رو دقیقا مینوشتم هر چقدر این کار رو دقیق‌تر انجام دادم اعتبار تحلیل آزمونم بیشتر بود و میدونستم چی به چیه!چون در ادامه برای آزمون بعدی برنامه‌ریزی میکردم و اینطوری خوب میدونستم که به هر مبحث و درس چقدر وقت بدم و چیو بخونم و مرور کنم..

4- نوشتن نکات و سوالات مهم

من تو دفتر تحلیل آزمونم نکات مهم و کلیدی هر آزمون رو مینوشتم؛ اینکار خیلی زمانبر بود بعضی وقتا با خودم فکر میکردم که دست بردارم اما وقتی نظمم رو تو برنامه هفته بعدی و افزایش ترازم رو میدیدم میگفتم، ادامه بده دختر

بعضی وقتا هم وسواس میگرفتم و هر نکته‌ای رو مینوشتم کم کم یادگرفتم‌چطور مفید و خلاصه بنویسم، از هایلایتر استفاده میکردم و بعضی قسمت هارو برای خودم برجسته میکردم و نکات خیلییی مهم رو به کتاب درسی یا جزوه معلمتان اضافه میکردم برای درس‌های ریاضی و فیزیک یا مسائل شیمی، سوالات جالب و نکته‌دار را به همراه پاسخ شون تو دفتر تحلیل آزمونم یادداشت میکردم.

5- هدف گذاری برای آزمون بعد

بعد از اینکه تمام مراحلی که گفتم رو انجام میدادم، میرسیدم به هدف گذاری! میومدم بر اساس تحلیل آزمون و توقعی که از خودم داشتم، برای آزمون بعدی هدف گذاری میکردم و آهسته و پیوسته پیش میرفتم و افت و خیز شدید نداشتم همیشه در حد نرمال پیشرفت داشتم و هدف‌هام منطقی بودن برای مثال هدف‌گذاریم می‌تونست کاهش بی‌دقتی و حواس پرتی، افزایش ساعت مطالعه و افزایش تعداد تست‌ باشه اهدافم رو هم تو دفتر تحلیل آزمون مینوشتم و روی میزم میذاشتم تا همیشه چشمم بهش بخوره، اینکه صرفا اهداف رو تو ذهنتون داشته باشین کافی نیست...


بهترین زمان برای تحلیل آزمون؟

بهترین زمان برای تحلیل آزمون چه زمانی است؟ گفتم که تحلیل آزمون رو هر چقدر زودتر انجام بدین بهتره!!

من بعد از برگزاری آزمون چند ساعت استراحت میکردم، ناهار میخوردم،تلویزیون میدیدم، بعد از این مدت زمان کارنامه اولیه و پاسخ‌نامه آزمون رو سایت منتشر می‌شد،تحلیل اولیه و بررسی هارو انجام بدین اگه انرژی دارین همون ساعات شروع کنین و مطمئن باشین که تموم میکنین، اگه نه فقط فردا فرصت دارین تحلیل کنین، نه هیچ روز دیگه ایی!دلیلش رو هم بالا گفتم،یادتون که نرفته؟

بعد از تحلیل آزمون چکار کنیم؟

بچه ها مثل فیلم هندی احساساتی نشین!من خیلی هندی بازی درآوردم، فایده ایی جز هدر رفتن وقت نداره

اگه آزمونم رو خراب میکردم کاملا ناامید میشدم و کل عصر جمعه ناراحت بودم، اگه هم خوب آزمون میدادم، از فردا خودمو میگرفتم یه چند روز به خودم استراحت میدادم با فکر اینکه بلدم و اوکیم و بهترین کار بعد از تحلیل آزمون اینه که منطقی باشین و نقاط ضعف و قوتتان رو مشخص کنین و برای برطرف کردن اونا برنامه ریزی کنین. بهترین کار اینه که روتین شبانه داشته باشین؛ یعنی هر شب 20 دقیقه یا نیم ساعت زمان بذارین و اشکالاتی که از قبل مشخص کردینو بخونین و مرور کنین ، اگر در سوالات محاسباتی اشکال دارین روتین شبانه حل مسئله بذارین، این کار زمان زیادی نمی‌گیره اما در طولانی مدت نتایج خیلی خوبی داره، افزایش تسلط و مهارتتون‌ رو به وضوح قراره ببینین.

↩️پس تحلیل آزمون باعث میشه تا بدونین در چه مباحثی مشکل دارین، دلیل درست یا غلط زدن سوالات تو آزمون بر اساس بی دقتی بوده یا عدم تسلط به اون مبحث و... در اصل با تحلیل آزمون درست و اصولی می تونین وضعیت خودتون رو به خوبی بسنجین و با توجه به وضعیتتون برنامه ریزی خوبی رو داشته باشین

بزن بریم!

آزمون آزمایشیکنکورتحلیلآزمون سراسریکنکوری
نازنین هستم ( نازی ) به خاطر کنکور وارد ویرگول شدم و همچنان موندگار شدم اینجا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید