ویرگول
ورودثبت نام
Nhashemi.Shoe.Designer
Nhashemi.Shoe.Designer
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

چطور طراحی کفش دنیای من شد؟!

ده سال پیش که به طراحی کفش علاقه مند شدم، علی رغم پررونق بودن صنعت کفش در ایران، هیچ منبع آموزشی در این زمینه وجود نداشت. کاملا سردرگم شده بودم، نمی دانستم از کجا شروع کنم؟ آیا این علاقه واقعی است؟ چه چیزهایی باید بیاموزم؟ و بسیاری از سوالات دیگر که مانند شروع هر مسیر جدیدی در ذهن انسان می چرخند. شروع به سرچ در سایت های خارجی کردم، منابع را ترجمه و شروع به یادگیری نمودم.

بالاخره کم کم با صبر و پشتکار، شناخت توانمندی های خودم مسیری پر از بالا و پایین را پیمودم و همین پستی بلندی ها باعث شد تصمیم بگیرم تا تجربیات خودم رو در اختیار علاقه مندان به طراحی کفش قرار دهم و پیمودن این مسیر را برای آن ها راحت تر کنم.

بنابراین در اولین گام وب سایتم را با عنوان اولین وب سایت تخصصی طراحی کفش در ایران راه اندازی کردم تا بتوانم مطالب معتبری را در این زمینه به راحتی و رایگان در اختیار دوست داران این هنر جذاب قرار دهم.

در مرحله بعد متوجه شدم علت عدم رشد این رشته نبود منابع آموزشی اصولی است. بنابراین با توجه به سابقه تدریسم در دانشگاه، شروع به ساخت دوره های تخصصی طراحی کفش نمودم. چراکه قبلا به مدت چهار سال دروس پایه مشترک بین رشته های هنری را تدریس کرده بودم و اهمیت یادگیری آن ها را برای تمامی رشته ها می دانستم.

در نهایت با توجه به استقبال علاقه مندان تصمیم گرفتم با تالیف کتاب، در جهت ایجاد منبع درسی و آموزشی برای طراحی کفش گام بردارم. نتیجه این کار چاپ دو کتاب مبانی هنرهای تجسمی و کتاب مبانی رنگ در طراحی کفش شد.

آیا به طراحی کفش علاقه دارید؟

اگر شما نیز احساس می کنید به طراحی کفش علاقه دارید، حتما مانند من با سوالات ابتدای مقاله درگیر شده اید. شاید هم مانند بقیه کسانی که تازه به این شاخه علاقه مند شده اند سوالات بیشتری در ذهن دارید. به هر صورت اگر درون خود کشش و علاقه ای به طراحی کفش احساس می کنید، بهتر است به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بپردازید تا با آشنایی بیشتر به ابعاد کلی این رشته پی ببرید.

اما در ادامه بعد از مقداری آشنایی و کسب اطلاعات نکته مهم امتحان کردن، آموزش اولیه و قدم نهادن در راه است. شما هرچقدر هم که آگاهی و دانش نظری کسب کنید، به پای اندکی کار عملی نمی رسد. بنابراین سخت ترین قدم که اولین قدم است را بردارید و شروع به یادگیری نمایید. چراکه تا وقتی واقعا کاری را امتحان نکنید، نمی توانید از علاقه خود مطمین شوید.

بعد از مدتی یادگیری و تمرین عملی می توانید بفهمید آیا با هر یادگیری آتش عشق شما به کفش ها و طراحی شان شعله ورتر شده یا تصور شما چیزی متفاوت بوده است! اینجا همان جایی است که می توانید کمی بیشتر از علاقه خود آگاه شده و ببینید آیا می خواهید این راه را ادامه دهید یا نیاز به ایستادن و بررسی بیشتر راه ها دارید؟

یادگیری تخصصی تر و تلاش مستمر

اینجاست که باید آموزش تخصصی طراحی کفش را دریافت نمایید و در نهایت برای رسیدن به نتیجه مطلوب مانند هر کاری دیگری باید با پشتکار کامل آموزش ببینید و تمرین کنید. استمرار در هر کاری و زود ناامید نشدن کلید موفقیت است. به ویژه زمانی که وارد دنیایی کاملا جدید می شوید، این مورد اهمیت بیشتری می یابد. در این زمان باید هر روز حتا با زمان کم به تمرین ادامه دهید و این تمرین را به انجام کاری لذت بخش تبدیل نمایید.
همیشه این نکته طلایی را به یاد داشته باشید :
” فقط و فقط خودتان را با گذشته خودتان مقایسه کنید نه با دیگران”
من همیشه به دانشجویانم پیشنهاد می کنم اولین تمرین شان را نگه دارند و بعد از یک ماه آن را با تمرین های جدیدشان مقایسه نمایند تا متوجه پیشرفت خود بشوند.

در هر صورت به قول موالانا

تو پای در راه نه و هیچ مپرس          راه خود بگویدت چون باید رفت

خوشحال می شوم اگر سوال دیگری داشتید از طریق دایرکت اینستاگرام با من در میان بگذارید: nhashemi.shoe.designer@

اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید در دسته مقالات آموزش طراحی کفش به تمام مقالات رایگان و متنوع آموزشی دست یابید و با مطالعه آن ها شناخت بیشتری از رشته مورد علاقه تان پیدا کنید.





طراحی کفشکفش پاشنه بلندکفشآموزش
نجمه هاشمی، پژوهشگر، مدرس و طراح کفش. نویسنده دو کتاب مبانی هنرهای تجسمی و مبانی رنگ در طراحی کفش. عاشق دنیای هنر، نقش، رنگ و کفش.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید