ویرگول
ورودثبت نام
نیما حقیقت‌جو
نیما حقیقت‌جو
خواندن ۱۱ دقیقه·۳ سال پیش

4 مزیت شرکت در دوره آموزش تولید محتوا و سئو

تولید محتوا عنوانی است که در طول چند سال گذشته بارها و بارها با آن برخورد داشته‌ایم. مخصوصا اگر جویای کار بوده و در سایت‌های استخدامی و کاریابی آنلاین چرخی زده باشید، مطمئنا آگهی‌های شغلی مربوط به استخدام کارشناس بازاریابی محتوا و یا کارشناس تولید محتوا و سئو را از طرف شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ و کوچک مشاهده کرده‌اید. اما چگونه می‌توان در این حوزه مشغول به کار شد؟ آیا پیش‌ نیاز ورود به دنیای محتوا، شرکت در دوره‌هایی مانند آموزش تولید محتوا و سئو است؟

تولید محتوا دارای بخش‌های گوناگونی است.
تولید محتوا دارای بخش‌های گوناگونی است.

از آنجایی که در طول یک سال گذشته شاهد برپایی دوره‌های آموزشی چون بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا و تولید محتوا از سوی موسسات و آموزشگاه‌ها گوناگون بوده‌ایم، تصمیم گرفتم تا در این مقاله تجربه شخصی‌ام از حضور در دوره آموزش تولید محتوا و سئو را با شما به اشتراک گذاشته و از 4 مزیت شرکت در این دوره برایتان بگویم. اما پیش از ورود به اصل داستان لازم است تا آشنایی مختصری با مفاهیمی چون چیستی محتوا و اهمیت تولید محتوا داشته باشیم.

محتوا چیست و چرا تولید محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است؟

برای آنکه بدانیم محتوا چیست و چرا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اجازه دهید تا گریزی به کتاب انسان خردمند داشته باشیم. نوح هراری در کتاب انسان خردمند تاریخ بشر را به سه بخش کلی تقسیم می‌کند: انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی و انقلاب علمی. در انقلاب شناختی انسان غار نشین در طول هزاران سال راه‌های ارتباط به همنوعان خود را یاد می‌گیرد و دستیابی به چنین توانایی سبب می‌شود تا اجتماعات انسان‌های اولیه از تنها چند نفر، رفته رفته به چندین و چند صد نفر افزایش یابد. ایما و اشاره کردن، حکاکی بر روی دیواره‌های غارها و تولید اصوات و نداهای گوناگون همگی نشان از تلاش انسان‌های عصر حجر برای برقراری ارتباط و تحت تاثیر قرار دادن دیگر همنوعان خود دارد که در نهایت و پس از گذشت سال‌ها به یک نتیجه و اصل مهم ختم می‌شود. اصل بر قراری ارتباط. اما برقراری و ایجاد ارتباط با دیگران بر پایه چه چیزی صورت می‌گیرد؟ پاسخ داستان سرایی است. که امروزه هنر داستان سرایی را بیشتر کنار عباراتی چون تولید مشاهده می‌نماییم.

همانطور که اشاره شد دستاورد انقلاب شناختی برای بشر داستان سرایی بود. این ماهیت داستان بود که به خودی خود توانست انسان‌هایی را از قبایل دور و نزدیک را پای آتش گردهم آورد و باعث ایجاد پیوند قوم و خویشی بین آن‌ها شود. با گذر سده‌ها، روستا‌ها، شهرهای کوچک، پادشاهی‌ها و سرانجام حکومت‌ها و دولت‌ها از طریق داستان سرایی‌های اشخاص برجسته‌ و باهوشی پدید آمدند. توجه داشته باشید که علاوه بر داستان، نوع روایت و مهیج بودن آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار بود، بنابراین با سفری در کتاب تاریخ متوجه می‌شویم سکان هدایت جوامع اغلب در دست کسانی قرار داشته است که از قدت سخنوری (داستان سرایی) و تاثیرگذاری زیادی بر روی مردم خود برخوردار بوده‌اند.

داستان سرایی باعث پیوند بین قبیله‌های گوناگون شد.
داستان سرایی باعث پیوند بین قبیله‌های گوناگون شد.

با در نظر گرفتن مطالب بالا می‌توانیم به این جمع بندی برسیم که محتوا در واقع اطلاعاتی قابل ویرایش و ساختارمند است که با استفاده از آن تلاش می‌کنیم تا اطرافیان خود را به روش‌های گوناگونی تحت تاثیر قرار داده و بدین ترتیب با آن‌ها ارتباطی دوستانه و نزدیک برقرار کنیم. این موضوع دقیقا همان هدفی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها به منظور برقراری ارتباط دوستانی و قابل اتکا با مشتریان، در دستور کار خود قرار می‌دهند.

امروزه با پیدایش بازاریابی درونگرا و همچنین گسترش شبکه جهانی اینترنت و وب، تولید محتوا و سئو نیز از اهمیت روز افزونی برخوردار شده است. در اینجا شاهد یک معادله رفت و برگشتی هستیم که در یک طرف آن تهیه و تدوین محتوا قرار دارد و در طرف دیگر جلب مخاطب. هر چه بیشتر به خلق محتوای مناسب برای مخاطبانمان اهمیت دهیم، طبیعتا در آن سوی معادله می‌توانیم اشخاص بیشتری را در هر مرحله از سفر مشتری، به هدف نهایی خود (که همان فروش و ایجاد یک مشتری وفادار است) هدایت کنیم. و دقیقا وجود همین معادله است که شرکت در دوره آموزش تولید محتوا و سئو را دارای اهمیت می‌کند.

حال که با چیستی محتوا و اهمیت آن آشنا شدیم، با سوال بسیار مهمی رو به رو می‌شویم: چگونه محتوای مناسب برای جامعه هدف خود خلق کنیم؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنم تا در ادامه مطلب با من همراه باشید.

آیا شرکت در دوره‌های آموزش تولید محتوا و سئو ضروریست؟

اگر به کار تولید محتوا در سایت مشغول هستید و یا در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به تولید محتوا در اینستاگرام، توئیتر و غیره می‌پردازید، همواره با یک چالش بزرگ پیش‌رویتان مواجه خواهید بود: چگونه می‌توانم محتوای حرفه‌ای‌تر و مناسب‌تری را برای پاسخ به نیاز و دغدغه مشتریان خلق کنم؟ چگونه می‌توانم از طریق تولید محتوا در سایت، بازدید کنندگان را تشویق به ثبت اطلاعات خود کرده و آن‌ها را به سرنخ و یک مشتری بالقوه تبدیل کنم؟ چگونه می‌توانم با تولید محتوا در اینستاگرام، برای مخاطبان خود ایجاد تهیج کنم و آن‌ها را از غریبه به بازدید کننده تبدیل کنم؟

هدف از تولید محتوا ساخت ارتباط با مشتریان و جلب اعتماد آن‌هاست
هدف از تولید محتوا ساخت ارتباط با مشتریان و جلب اعتماد آن‌هاست

در اینجا قصد دارم تا برایتان کمی از تجربه شخصی خودم در زمینه تولید محتوا و سئو بگویم. در ابتدا، ورود من به دنیای خلق محتوا بر اساس مهارت‌های شخصی‌ام در زمینه نویسندگی، مترجمی و نگارش مقاله شکل گرفت. پس از گذشت مدت زمانی از فعالیتم در این حوزه، از طریق مدیربخش دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای که در آن مشغول به کار بودم، با واژه سئو و کار برد آن در ساخت محتوا آشنا شدم. آموزش تولید محتوا و سئو به من، همزمان با تهیه مقالات مختلف برای سایت و شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت. استفاده از کلمات کلیدی، رعایت اچ تگ‌ها (H tags)، متا تایتل (Meta Title) و متا دیسکریپشن (Meta Description)، لینک دهی داخلی و غیره از جمله مواردی بودند که امروزه تحت عنوان سئو آن-پیج (On page SEO) آن‌ها را می‌شناسم و در تهیه و تدوین محتوا در سایت‌های گوناگون به کار می‌برم.

پس از گذشت دو سال از آن زمان، روزی به شکل اتفاقی در گوگل سرگرم جست و جو کلاس‌های آموزش نرم‌افزارهای ادوبی بودم که عنوان: دوره آموزش محتوا و سئو یکی از موسسات برتر آموزشی کشور به چشمم خورد. در آن لحظه سطح کنجکاوی من به شدت افزایش پیدا کرد و پس از بررسی سر فصل‌های آموزشی آن دوره به خودم گفتم: این دقیقا همون چیزیه که بهش نیاز دارم. آیا شرکت در دوره آموزش تولید محتوا و سئو در آن مقطع زمانی برای من ضروری بود؟ من که با جزئیات این حرفه از قبل آشنا بودم پس چه نیازی به شرکت در چنین کلاسی داشتم؟

تولید محتوا زیر مجموعه‌ای از علم بازاریابی دیجیتال است.
تولید محتوا زیر مجموعه‌ای از علم بازاریابی دیجیتال است.

پاسخ به سوالات بالا تنها یک کلمه است، بله. شرکت در این دوره سئو برای من یک نیاز و الزام به شمار می‌رفت. حتما می‌پرسید چرا؟ چون تمایل داشتم تا دانشم را در زمینه تولید محتوا که بیشتر به شکل تجربی کسب کرده بودم، گسترش داده و به روز رسانی کنم. اما شرکت در این دوره چه مزایایی را برای من به همراه داشت؟ در ادامه مطلب قصد دارم تا شما را با 4 مزیت شرکت در دوره تولید محتوا و سئو که شخصا آن‌ها را تجربه کردم، آَشنا کنم. این مزیت‌ها عبارتند از:

1) کالیبراسیون هدف

2) به روز بدون

3) دریایی از ایده های خلاقانه

4) برخورداری از یک منتور کار بلد

1) کالیبراسیون هدف

اولین مزیت شرکت در دوره تولید محتوا و سئو برای من، مشخص شدن هدف شغلیم بود. همانطور که می‌دانید تولید محتوا و بازاریابی محتوا زیر مجموعه‌های بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند. عنوانی که این روزها در هر جمع و محفلی که شرکت کنید، در موردش بحث و گفت‌و‌گو‌های زیادی می‌شود. عنوان بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ خود نیز زیر شاخه‌ای از بازاریابی درونگرا به شمار می‌رود که به طور کلی در این روش هدف از جذب مخاطبان، درگیر کردن آن‌ها با محتوایی است که علاوه بر در نظر گفتن دغدغه‌ها و پاسخ به نیازهایشان، جالب توجه نیز باشد.

هدف خود را مشخص کنید و در یک زمینه متخصص شوید.
هدف خود را مشخص کنید و در یک زمینه متخصص شوید.

اما نکته‌ای که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند آن است که دقیقا در چه شاخه‌ای قصد دارید کسب مهارت نموده و به صورت تخصصی در آن فعالیت کنید؟ آیا به عنوان یک دیجیتال مارکتر قصد ورود به بازار کار را دارید؟ و یا تمایل دارید تا به عنوان مدیر بازاریابی محتوا به حرفه خود ادامه دهید؟ مطمئنا این امکان برای شما وجود دارد تا با در نظر گرفتن علاقه‌تان در زمینه‌های گوناگون کسب دانش کرده و در حرفه خود نیز آن‌ها را به کار برید، اما در نهایت این شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند که شما را با معیارهای خاصی ارزیابی کرده و هر زمان که به مصاحبه شغلی بروید از شما درباره تخصصتان سوال می‌پرسند. مزیت شرکت در دوره آموزش تولید محتوا و سئو برای من، در درجه اول مشخص نمودن هدف شغلیم و پس از آن قدم نهادن در مسیر حرفه‌ای شدنم بود.

2) به روز بودن

به لطف ظهور و همه گیری کرونا، در طول یک سال گذشته شاهد تحول عظیمی در زمینه‌های گوناگون خصوصا برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی آنلاین بوده‌ایم. دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ای علمی آزاد با فراهم نمودن بسترهای لازم و برگزاری کلاس‌های آنلاین توانستند فضای آموزش و یادگیری را برای طیف گسترده‌تری از علاقه‌مندان فراهم کنند. در این میان نیز مجموعه‌های دیگری نیز با هدف ارائه دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی از پیش ضبط شده، در فضای مجازی رشد کردند که با وجود اثر بخشی مثبت آن‌ها در برخی از حوضه‌های آموزشی، دارای نقص‌ و کمبودهایی نیز بودند. اما به باور من شرکت در کلاس‌های حضوری و یا آنلاین دقیقا نقطه مقابل این نوع از آموزش‌ها می‌باشد که همین موضوع، دومین مزیت شرکت در دوره آموزش تولید محتوا و سئو می‌باشد.

به روز بودن مهمترین عامل موفقیت در تولید محتوا و سئو است.
به روز بودن مهمترین عامل موفقیت در تولید محتوا و سئو است.

حضور در کلاس درس (حضوری یا آنلاین) مزایای بسیاری دارد. اما یکی از مهمترین آن امکان مطرح کردن سوالات و ابهامات در طول روند آموزشی و دریافت پاسخ از طرف استاد و آموزگار است. در واقع این منتور شماست که تاثیر بسیار قابل توجهی بر روی مسیر رشد و شکوفایی شما خواهد داشت و هدف نهایی وی، به روز نمودن اطلاعات شما در آن حوزه مشخص است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که اعتبار، سطح دانش و توانایی انتقال مفاهیم درسی استاد مربوطه نیز در رهنمود شاگردان بسیار تاثیر گذار بوده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

فراموش نکنید که وظیفه اساتید و آموزگاران در درجه اول به روز رسانی خود و در درجه دوم انتقال آن به روز رسانی به شاگردان و فراگیران است. بنابراین مزیت شرکت در دوره آموزش تولید محتوا، آشنایی و آگاهی از آخرین سیر تغییر و تحولات و به روز رسانی‌های صورت گرفته در این حوزه (تولید محتوا) می‌باشد که به تنهایی قادر است بر روی نوع نگاه شما نسبت به توسعه کسب و کارتان در فضای رقابتی، نقش موثری را ایفا کند.

3) دریایی از ایده‌های خلاقانه

سال‌ها پیش در مقاله‌ای تفاوت بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در آمریکا را مطالعه می‌کردم که به نکته جالبی برخوردم. در آن مقاله به این موضوع اشاره شده بود که تفاوت موسسات آموزشی خصوصی و دولتی در حضور دانشپذیران از قشرهای اجتماعی متفاوت است. مسلما دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته می‌شوند از سطح سواد نسبتا بالایی برخوردار هستند اما می‌توان گفت از یک موضوع بی بهره هستند و آن ارتباط با انسان‌های برجسته و سطح بالای اجتماع است. موردی که برعکس، در دانشگاه‌ها و مدارس خصوصی به وفور مشاهده می‌شود. چرا که در کالج‌ها و موسسات آموزشی خصوصی، معمولا دانشجویانی شرکت می‌کنند که دارای خانواده‌های شناخته شده، با نفوذ (در سیاست) و سطح بالایی (از منظر اجتماعی و ثروتمندی) هستند. بنابراین حضور یافتن در چنین اجتماعاتی می‌تواند علاوه بر ساختن ارتباطات دوستانه، منجر به تغییر سرنوشت انسان شود. تصور کنید که پدر همکلاسی دانشگاه شما بیل گیتس و یا وارن بافت می‌بود! مسلما زندگی شما در آن مقطع زمانی دچار تحول بسیار چشمگیری می‌شد.

دستیابی به خلاقیت نیازمند حضور در محیط‌های چالش برانگیز است.
دستیابی به خلاقیت نیازمند حضور در محیط‌های چالش برانگیز است.

تجربه شرکت در دوره آموزش تولید محتوا و سئو نیز برای من، مانند مثال فوق بود. دلیل این موضوع نیز حضور دانشپذیران با تجارب کاری و سنین گوناگون بود که به خودی خود منجر به یافتن ایده‌های خلاقانه برای من شد. مدیر عامل یک شرکت تجاری، فرزند بنیان گذار محصولات شیمیایی در خاورمیانه و دانشجو دکتری رشته اقتصاد از جمله هم کلاسی‌های من در دوره آموزشی تولید محتوا بودند که با هم فکری آن‌ها در چالش‌هایی که از طرف استادمان تعیین می‌شد توانستم به ایده‌های جالب و نابی دست پیدا کنم. بنابراین سومین مزیت شرکت در دوره آموزش تولید محتوا و سئو، بدون شک آشنایی با اشخاص برجسته و صاحب تفکر در کسب و کارهای گوناگون است که می‌تواند علاوه بر ایجاد ارتباطات دوستانه و حتی کاری، دست‌یابی به دریایی از ایده‌های خلاقانه را نیز برای شما ممکن سازد.

4) برخورداری از یک منتور کار بلد

پیشتر نیز عنوان کردم که حضور یک استاد با تجربه و کار بلد نقش کلیدی را در تعلیم و تربیت و هدایت دانشپذیر به سوی رشد و موفقیت ایفا می‌کند. به شخصه برای من اصلی‌ترین مزیت شرکت در دوره آموزش تولید محتوا و سئو، آشنایی با منتوری خوش ذوق، با معلومات و کاملا به روز (از نظر سطح دانش) بود. از جلسه اول منتور ما چالش‌ها و اهداف گوناگونی را برای هر یک از شرکت کنندگان در کلاس مشخص نمود و در طول جلسات آتی از همه ما انتظار داشت تا مو به مو موارد گفته شده را انجام دهیم. پیگیری‌های ایشان، کمک به رفع ایرادات و همچنین بررسی موشکافانه و تک به تک تکالیف و پروژه‌های خواسته شده، از جمله نکات بسیار بارزی بوده که کمک شایان توجهی به ارتقاء سطح من در زمینه تولید و خلق محتوا کرد.

برای پیشرفت در هر زمینه‌ای لازم است تا از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید.
برای پیشرفت در هر زمینه‌ای لازم است تا از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید.

در واقع شرکت در دوره مذکور نه تنها حس و حال شرکت در یک دروه آموزشی را به من القا نکرد، بلکه برعکس، این احساس را در من به وجود آورد که در یک جمع خودمانی حضور پیدا کرده و قرار است تا از تجربیات و دانش شخصی یک مدیر بازاریابی محتوا استفاده کنم.

رهنمود پایانی

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر لحظه در حال پیشرفت است و از این رو نمی‌توان ادعا کرد در حوزه تولید محتوا، به انتهای مسیر رسیده‌ایم و پس از این لحظه دیگر نکته‌ای برای یادگیری وجود ندارد! موتورهای جست و جو، هوش‌های مصنوعی به کار رفته در شبکه‌های اجتماعی و الگوریتم‌ها همواره در حال به روز رسانی هستند، بنابراین ما نیز برای آنکه از سیر تحولات عقب نمانیم، لازم است تا در مقاطع زمانی گوناگون سطح دانش خود را در زمینه‌هایی چون تولید محتوا و سئو ارتقا دهیم. شرکت در دوره آموزش تولید محتوا و سئو و دوره‌های مشابه خلق محتوا، مسلما کمک قابل توجهی به شما در رشد و به روز رسانی سطح شغلی خواهد نمود.

بیشتر بخوانید: چگونه فناوری نانو به کمک صنعت پوشاک می‌آید؟

تولید محتواتولید محتوا و سئوآموزش تولید محتوا و سئوسئوچیستی محتوا
یک خالق محتوا. ارتباط با من: https://zil.ink/nimahaghighatjoo
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید