ویرگول
ورودثبت نام
نورا
نورا
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

خرمگس

این کتاب را به صورت تصادفی و از روی امتیازش در طاقچه انتخاب کردم. کتاب صوتی خرمگس، با صدای آرمان سلطان زاده، که احتیاجی به تعریف ندارد :)

کتاب در مورد شخصی به نام "آرتور" است که در دانشگاه فلسفه می‌خواند و به فعالیت‌های سیاسی نیز علاقه‌مند شده است. او شخصیتی به شدت مذهبی نیز دارد و آرزومند است در راه آرمان های مسیح حتی به شهادت برسد. با اینحال اتفاقاتی رخ می دهد و شخصیت آرتور را متحول می کند. اتفاقاتی که حقایق دنیا را به او (و به ما به عنوان خواننده) بیشتر می نمایاند. بیشتر از این هرچه بگویم اسپویل محسوب می‌شود.

نکته جالبی که این کتاب برای من داشت، این بود که یک نویسنده زن آن را نوشته بود. یعنی خانم اتل لیلیان وینیچ. البته که نمی‌توان لحن کتاب‌ها را به سادگی به لحن زنانه و لحن مردانه تقسیم کرد، با این حال در زمره نویسندگان زن، به نظر من کتاب متفاوتی بود. و البته کم نظیر.

اتل لیلیان وینیچ، نویسندۀ ایرلندی است. سرزمینی که چشم های اینجانب را قلبی می‌کند :))) او در یک خانوادۀ فوق العاده شاخص به دنیا آمده است که پیشنهاد میکنم در این مورد به صفحۀ ویکی‌پدیای نویسنده رجوع کنید.

این کتاب کتابی در ستایش آزادی و تقبیح مسیحیت و نفوذ پوچ و دروغین کشیش‌ها و اعتقاد به مسیح در جامعه است. فضای انقلابی دارد و قهرمان‌پرور است. طعنۀ قوی‌ای به تمام دنیا می‌زند و طنز تلخی تا حدی در آن نهفته است. همانطور که همه در مورد این کتاب می‌گویند، چهرۀ خرمگس، چهرۀ یک مبارز است. مبارز آزادی و آزادگی.

جالب آنکه به نظر می‌رسد این کتاب در ایران محبوبیت زیادی دارد. یک نفر در گودریدز پرسیده بود "تعداد زیادی ریویو از یک زبان که به نظر عربی است برای این کتاب می بینم. دلیل خاصی دارد؟" و یک نفر دیگر جواب داده بود که "این زبان فارسی است و این کتاب بخاطر روحیه انقلابی ای که دارد قبل از انقلاب در ایران محبوب بوده. و اکنون هم به نظر می‌رسد مردم از انقلاب راضی نبوده‌اند و همچنان دنبال یک تغییر هستند. به همین دلیل این کتاب محبوبیت زیادی در ایران دارد." (منبع)

راستی! بدی کتاب های صوتی برای من این است که نمی توانم جملات را هایلایت کنم. برای همین تلاش می‌کنم کتاب‌های ماجرامحور را صوتی گوش بدهم، و نه کتاب‌های متن‌محور. با این حال آیا شما راهکاری دارید؟ :)

خرمگساتل لیلیان وینیچکتابانقلابدین
اینجا کتاب‌هایی که خونده‌م رو ثبت می‌کنم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید