آشنایی یوگنی با موسیقی در دوران کودکی آغاز شد اما در سن ۱۶ سالگی زمانی که گرینکوی جوان با موسیقی پانک و راک آشنا شد قوت گرفت. پس نواختن گیتار را آغاز کرد و درمدت کوتاهی گروه راک خود را تشکیل داد. بعد از دو سال نواختن درامز را آغاز کرد و همکاری خود را با گروه هایی که سبک هایی همچون Noise Rock ، Experimental Rock مینواختند آغاز کرد. خودش درباره درامز می گوید “درامز چیزی بیشتر از ورزش و مدیتیشن است. بهترین روانشناس که به شما کمک میکند تا بر استرس غلبه کنید “.
یوگنی اولین تور جدی خود در روسیه را در سال ۲۰۰۸ همراه با Damo Suzuki و آهنگساز مینی مالیست آمریکایی Rhys Chatham آغاز کرد.
این والس را بارها به پیشنهاد هنرجویانم به آنها آموزش داده ام. همینطور بسیاری ازدنبال کنندگان پیانو کاغذی بارها از من خواسته بودند که این قطعه را آموزش دهم. پس با خودم فکر کردم چرا والس گرینکو برای این افراد تا این حد جذاب است. برای من که با سبک های مختلف موسیقی آشنا هستم و همیشه در حال کشف و گوش کردن آلبوم های جدید هستم این همه علاقه عجیب بود، می دانستم که صدها آهنگ زیبای دیگر از آهنگسازان اسم و رسم دار معاصر وجود دارد. چرا این قطعه را می خواهند؟ پس شروع به تحقیق کردم.
از آنجایی که هیچ اطلاعات فارسی درستی در سایت های ایرانی پیدا نکردم تصمیم گرفتم مطلب کوتاهی درباره یوگنی گرینکو و آهنگ والس بنویسم. جالب است بدانید حتی در سایت های انگلیسی زبان هم مطلب یا زندگی نامه قابل قبولی پیدا نکردم. ( تقریبا چیزی نبود)
بیشترین چیزی که پیدا کردم در دو سایت ترکیه ای بود که یکی از آنها مصاحبه کوتاهی با او در سایت “رادیکال” بود. همچنین اطلاعات کمی در اسپاتیفای که همان اطلاعات سایت شخصی اوست. همچنین صفحات اینستاگرام و توییتر او را هم بررسی کردم. و تمام این گشت و گذار ها با هدف رسیدن به جواب سوالی است که در اکثر مواقع بی جواب می ماند : دلیل محبوبیت یک اثر هنری چیست؟
این والس تنها در یوتیوب ۱۵ میلیون بار دیده شده است. ۱۵ میلیون بازدید برای این سبک موسیقی عدد قابل قبولی است. بسیار ساده و بدون هیچگونه تجهیزات ویژه تصویربرداری ساخته شده است.
پس چرا اطلاعات کافی از این آهنگساز و والسی با این همه بازدید در اینترنت موجود نیست؟
در اپلیکیشن اسپاتیفای آهنگ والس حدود دو و نیم میلیون بار شنیده شده است. همینطورکانال یوگنی کرینکو در اسپاتیفای ماهانه نزدیک به هفتاد هزار شنونده دارد. جالب است که بیشترین طرفداران گرینکو در کشور ترکیه هستند. و او چندین کنسرت در شهرهای مختلف ترکیه برگزار کرده است. در مصاحبه ای در جواب این سوال که چرا او در ترکیه بیشتر از روسیه شهرت دارد و فعالیت می کند می گوید به دلیل اینکه موزیسین هایی با سبک مشابه او اما بهتر و مشهور تر از خودش در روسیه زندگی می کنند.
جالب است که در اسپاتیفای – اپلیکیشنی برای شنیدن موسیقی و دنبال کردن آهنگسازان است- تعداد مخاطبین و شنونده گان یوگنی گرینکو تعداد کمی هستند و او با اختلاف بسیار زیادی از موزیسین های مشابه قرار دارد. Joep Beving آهنگساز هلندی که او هم تنها ۲ آلبوم منتشر کرده است و والس های مشابهی دارد ماهانه دو میلیون شنونده دارد. Alexis Ffrench انگلیسی حدود یک میلیون شنونده در ماه و بسیاری آهنگساز دیگر با قطعاتی مشابه این والس همین شرایط را دارند.
تعداد کم مخاطبین قابل توجه است و هنگامی که آثار او را می شنویم متوجه می شویم که آثار گرینکو با وجود زیبایی در ملودی و تنوع در سازبندی ، فرم و سبک هنوز کمی ناپخته و متاثر از آثار دیگران هستند. گویی هنوز زبان مشخص خود در آهنگسازی را پیدا نکرده است.
طبیعتا والس گرینکو قطعه زیباییست که تا این حد محبوب شده است. اما به نظرم محبوبیت این اثر در ایران بیشتر به خاطر موزیک ویدئوی آن است. اگرچه بسیار ساده ساخته شده است اما حسی در این فیلم جریان دارد که بیننده را همراه خود می کند. نوازنده ای با ظاهری ساده و خودمانی پشت سازی نشسته است که معمولا در خانه ها و سالن های کنسرت دیده ایم و نه در دل طبیعت .
شاید بهترین نمونه ی ایرانی چنین اجراهایی را بتوان در فیلم اجراهای خیابانی مهرداد مهدی نوازنده آکاردئون و آسو کوهزادی پیدا کرد. آنها هم والس تهران را به همین ساده گی در گوشه و کنار شهر تهران خودمانی، زیبا و دلنشین اجرا می کنند.
و کلام آخر اینکه من این قطعه رو در سایت پیانو کاغذی آموزش داده ام. توضیحات تخصصی درباره ملودی و هارمونی آهنگ کامل توضیح داده شده است. همچنین اثر برای علاقه مندان به آهنگسازی هم تحلیل شده است.
نویسنده: جمال سامری
(تصاویر از صفحه اینستاگرام گرینکو برداشته شده اند)