ایمان افسریان نقاش، پژوهشگر ایرانی و همچنین سردبیر نشریه حرفه هنرمند نیز است. در آثارش عموماً فضاهای خالی و متروک را به تصویر میکشد. در بخش عمدهای از نقاشیهایش بر جزئیاتی از خانههای قدیمی تمرکز میکند: آینهای دوده گرفته، دیواری که نور خورشید به قسمتی از آن تابیده یا یک گنجهی قدیمی که گوشهای به حال خود رها شده. حتی زمانی که با نمایشگاه «هست شب»، برگزار شده در گالری اثر، به سراغ نماهای بیرونی از شهر میرود، آنچه تصویر میکند نماهایی است از شهری ساکت و خالی از حضور انسان.
ایمان افسریان با ایجاد تعادل در آثارش سعی دارد مفهوم دقیقی از ماهیت فضارا به نمایش بگذارد. او در مجموعهی "دربارهی غبار، سایه، شیشه، آب" با درایت تمام بافتها و زیر ساختهای فرهنگی جامعهاش را به تصویر کشیدهاست. این مجموعه فضایی به دور از همهمه و شلوغی شهر را بیان میکند. آنچهکه در وهله نخست چشم مخاطب را به خود خیره نگاه میدارد، وجود فضای رئالیستی و راحتی دست هنرمند در ایده و اجرای اثر بوده. به عبارتی ایمانافسریان در این رویداد آنچه قابل دیدن است را به تصویر درآورده و با ترکیببندی منحصر به فردش معنایی دیگر از نقاشی رئالیستی را با مخاطبان خود به اشتراک میگذارد.
او رنگهارا به نحوی باهم ترکیب میکند که یک توهم بازتابی از دیگر اجسام موجود در فضا در ذهن مخاطب نقش ببندد. نقاشیها به گونهایی هستند که گویی بازدیدکنندگان بخشی از اثر بودهاند و این حس را القا میکند که بیینده از پشت یک کادر همچون پنجره نظارهگر اتفاقات ثبت شده خواهدبود، گاهی نیز مخاطب بخشی از اثر قلمداد میشود. عناصر موجود در هر تابلو نمایانگر تقارن پیشآمده در فضایی نامتقارن بوده که خود اشاره به لایههای رنگی سطوح برای پیدایش تفکر از پیش تعیین شده در ذهن هنرمند داشته است. به عبارتی دیگر، نشانگر ناگفتههایی است که در سطحی ترین لایههای دیداری وجود داشته و تفکرات عمیق بصری هنرمند را به نمایش در میآورد. آنچهکه مخاطب را به کشف و درک بهتر آثار هدایت میکند، راحتی نگاه هنرمند از ایده تا اجرای آثار بوده که تعاریف متفاوتی با خود به همراه دارد.
افسریان در بیش از بیست سال فعالیت حرفهای خود، بی توجه به مناسبات بازار، بر پیگیری پروژهی شخصیاش اهتمام داشته است و این دغدغهی فردی، با توجه به مضامین مشترک آثارش به روشنی قابل ردیابی است.
بیشتر آثار و نقاشی های ایمان افسریان "بدون عنوان" هستند. برای بررسی مفهوم بدون عنوان میتوانید به مقاله تابلوهای بدون عنوان وبسایت پروانه رجوع کنید.