مفهوم جلوههای بصری در صنعت ساخت فیلم به اقداماتی برای ایجاد یا دستکاری در نماهای مختلف گفته میشود.
جلوههای بصری در واقع ترکیبی از نماهای واقعی و تصاویر غیر واقعی از محیط است و به دلیل اینکه ساخت محیط واقعی به آن شکل، غیرعملی، گران و خطرناک است از جلوههای بصری استفاده میشود.
رودوفکس یک استودیوی جلوههای بصری است که مستقر در شهر مونترال کانادا است که انیمیشن و جلوهها را برای برخی از بزرگترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی جهان ارائه میدهد.
این استودیو تواناییهای خلاقانه ای برای ایجاد متد مختلف دارد که در آثار سینمایی چون: شانگ چی و افسانه ده حلقه، دد پول، جومانجی، چیزهای عجیب، و … نمایان است.
اخیراً برنده اسکار فیلمی شد، که این شرکت به ارمغان آورده بود.
در فیلمسازی، تولید ویدئو، پویانمایی (انیمیشن) و در زمینههای مرتبط، یک فریم(قاب) یکی از چندین تک تصویرهای ساکنی است که با هم تصویر متحرک یکپارچهای را تشکیل میدهند.
بخش اصلی فرآیند انیمیشن این شرکت، عمل پردازش فشرده محاسباتی است که هر یک از فریم های آن را نهایی و فشرده می کند و توسط سرورهای اختصاصی در محل که با ظرفیت نزدیک به آن کار می کنند مدیریت می شود.
محاسبات با کارایی بالا HPC) Azure) مجموعه کاملی از محاسبات، شبکه و منابع ذخیرهسازی است که با خدمات هماهنگسازی حجم کار برای برنامههای HPC یکپارچه شده است.
آژور با زیرساخت ها، راه حل ها و خدمات کاربردی بهینه شده HPC، قیمت/عملکرد رقابتی را در مقایسه با گزینه های داخلی ارائه می دهد. با مزایای اضافی محاسباتی با عملکرد بالا.
علاوه بر این، Azure شامل نسل بعدی ابزارهای یادگیری ماشینی است تا شبیه سازی های هوشمندتر را انجام دهد و تصمیم گیری هوشمندانه را تقویت کند.
رودوفکس ازمایکروسافت آژور اچ پی سی +ال و آژور اچ پی سی کش برای افزایش ارزش دارایی داخلی خود با به دست آوردن محاسبات و مقیاس اضافی در دوره های پر تقاضا استفاده می کند تا بتواند تولیدات خود را از طریق رندر به موقع دریافت کند.
با آژور اچ پی سی +ال، صرفهجویی در مقیاس داریم، بنابراین میتوانیم برای بزرگترین فیلمها و نمایشها پیشنهاد بدهیم و با بازیگران برتر این صنعت رقابت کنیم.
بی نویت رین ویل: سرپرست دو اپس و مدیر سیستم رودو فکس
خلاقیت فقط اتفاق نمی افتد، این نیاز به الهام، تعهد، آزادی برای جابجایی مرزها و ابزارها و منابعی دارد که رویاها را به واقعیت تبدیل می کند، رودو فکس این را از نزدیک می داند.
استودیو جلوههای بصری (وی اف ایکس) و انیمیشن مستقر در مونترال از خلاقیتهای خود برای افزودن جادو به برخی از بزرگترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی جهان از تولیدکنندگان برجسته محتوا مانند دیزنی، مارول، نتفلیکس، آمازون و اپل استفاده میکند.
راز این است که هنرمندان خود را با فضا و حمایتی که برای خلق داستانهای جذاب و متحول کننده نیاز دارند، فراهم کند.
یکی از اجزای اصلی این پشتیبانی در استقبال رودو فکس از فناوری پویا و پیشرفته نهفته است.
تلاش استودیو برای جستجوی چالشها و انجام پروژههایی که استودیوهای دیگر با آن مخالفت میکنند، توسط زیرساخت دیجیتال قوی و قابل اعتماد آن تکمیل و پشتیبانی میشود.
بنابراین، هنگامی که رودو فکس راهی برای به دست آوردن قابلیت اطمینان بیشتر با مقیاس و محاسبات اضافی برای حفظ خلاقیت هنرمندان خود با مایکروسافت آژور اچ پی سی + ال دید، همان کاری را انجام داد که همیشه انجام میدهد: ابتدا شیرجه زدن.
شرکت ابر فردوسی ارایه دهنده بهترین سرور ابری، محاسبات سنگین، کارت گرافیک و... میباشد.
تکنیکvfx برای ادغام شخصیتها و محیطهای مختلف با اتفاقات واقعی و خلق تصاویر و صحنههایی استفاده میشود که در دنیای واقعی وجود ندارند یا بازسازی آنها به زمان زیاد و پرداخت هزینههای گزاف نیاز دارد (مانند صحنهی انفجار یک اتومبیل).
دستیابی به وی اف ایکس vfx واقعی، به مقادیر قابل توجهی از حجم دیجیتال نیاز دارد.
هنرمندان برای هر فریم از انیمیشن، قابهای سیمی میسازند، که سپس به صورت لایه به لایه با جزئیات اضافه میشوند.
برای مثال، طرح کلی یک خیابان شهری را به تصویری سرسبز و زنده از منظره خیابانی اواخر قرن نوزدهم شهر نیویورک تبدیل میکنند.
بر این اساس، هر فریم از انیمیشن شامل فایلهای متعددی است که باید برای ایجاد یک فریم تمامشده رندر شوند.
برای رسیدگی به مقیاس و محاسبات مورد نیاز برای رندر، اکثر استودیوها "مزرعه های رندر" را نگهداری می کنند، مجموعه ای از سرورهای متعدد در محل که به این هدف اختصاص داده شده اند.
با توجه به اینکه تفسیر یک فریم از یک ساعت تا چند روز طول می کشد و تولیدی که به 120 فریم در ثانیه نیاز دارد، این فرآیند زمان و منابع محاسباتی زیادی را مصرف می کند.
بنابراین، مقدار تولیداتی که یک استودیو می تواند انجام دهد، به دلیل ظرفیت رندر آن محدود می شود.
مزرعه رندر یا همان render farm سیستمی بسیار قوی برای انجام عملیات رندر های سنگین می باشد. یا بهتر بگوییم به شبکه ای از کامپیوتر ها گفته می شود که برای خلق تصاویر وگرافیک رایانه ای کاربرد دارد.
بی نویت رین ویل، سرپرست و مدیر سیستمهای دواپس رودو فکس، توضیح میدهد: «مزرعه رندر ما هرگز برای مدت طولانی بیکار نمیماند – بیش از نود درصد، هر روز و سیصد شصت و پنج روز در سال استفاده میشود.»
به توانایی پردازش دادهها و انجام محاسباتی پیچیده در سرعتهای بالا، رایانش با عملکرد بالا یا HPC) High performance computing) میگویند.
جالب است بدانید TBD یک اصطلاح نگهدارنده است که به مردم اطلاع میدهد که چیزی هنوز تصمیمگیری نشده است. اگر هنوز چیزی قرار است مشخص شود، به این معنی است که هنوز در مورد آن تصمیم گیری نشده است.
تولیدات می توانند از نظر منابع مورد نیاز نوسانات زیادی داشته باشند.
برای مثال، یک سکانس منفرد متشکل از فریم های متعدد، ممکن است به یک هنرمند نیاز داشته باشد، یا ممکن است به دویست فریم نیاز داشته باشد – بسته به پیچیدگی.
چرخه عمر پروژه به این نوسان میافزاید: با افزایش سطح یک پروژه، هنرمندان بیشتری را میطلبد که آثار رندر بیشتر و بیشتری را روی هم انباشته میکنند.
مثالی برای درک این موضوع، اگر یک پروژه سه ماه طول بکشد، احتمالاً پنجاه درصد رندر در همان دوره دو هفتهای انجام میشود که باعث افزایش چشمگیر نیاز منابع محاسباتی میشود.
رودو فکس برای اطمینان از اینکه تولیدات فوراً به رندرهای بیشتری میرسند، به ابر نگاه کرد.
از آنجایی که قبلاً یک مزرعه رندر داخلی با کارایی بالا داشت، این استودیو یک راه حل معماری را دنبال کرد که قادر به گسترش آن دارایی بود، و گره های ابری را برای مقیاس اضافی به خوشه اچ پی سی درون محل خود اضافه کرد.
برای رودو فکس، حفظ و گسترش ارزش دارایی در محل خود کلیدی بود.
تونی زوتا، رئیس جهانی فناوری اطلاعات در رودوفکس، میگوید: «ما میلیونها دلار در مزرعه رندر محلی خود سرمایهگذاری کرده بودیم، بنابراین منطقیتر بود که از آن دارایی استفاده کنیم و در صورت لزوم وارد فضای ابری شویم.»
بنابراین، رودوفکس نیاز به توسعه یک املاک ترکیبی داشت تا بتواند خود را همه کاره و چابک نگه دارد تا بتواند پروژههای جدید و هیجانانگیزی را که پیش میآمد، انجام دهد.
جردن سولز، معاون فناوری و توسعه رودوفکس، به یاد میآورد: «در سال 2014، پس از ارائه فصل چهارم گیم او ترونز، دیدیم که آن برنامه چقدر بر استودیوی ما تأثیرگذار بود.
در طول تابستان و قبل از فصل پنجم، ما کار کردیم تا یک استراتژی رندر ترکیبی انفجاری بسازیم تا از ابر و منابع رندر محلی خود استفاده کنیم، که از آن زمان برای مدیریت هرچه بیشتر نمایشهای همزمان به آن تکیه کردهایم.
با توجه به سابقه و تجربه ما در این زمینه، برای ما منطقی بود که راه حل آژور را بررسی کنیم، زیرا این راه حل مدیریت داده را از صفحه ما خارج کرد و توانایی ما را برای دستیابی به هدف نهایی ما برای ایجاد بهترین تصویر ممکن ساده کرد.
این راه حل از آژور اکسپرس روت ( به شما امکان می دهد با کمک یک ارائه دهنده اتصال، شبکه های داخلی خود را به ابر مایکروسافت از طریق یک اتصال خصوصی گسترش دهید.) برای اتصال شبکه خود، در کنار نمونه های محاسباتی با کارایی بالا آژور(پلتفرم ابری)، برای پشتیبانی و تقویت گره های رندر داخلی خود در صورت لزوم استفاده می کند.
اما چیزی که واقعا معماری رودو فکس را متمایز میکند، استقرار آژور اچ پی سی کش است Azure HPC Cache دسترسی به داده های شما را برای انجام وظایف محاسباتی با کارایی بالا (HPC) سرعت می بخشد.
که گردش کار را بین گرههای رندر در حال اجرا در آژور و محیط ذخیرهسازی درون محل حفظ میکند.
همانطور که اندرو مککنزی، مدیر سیستم رادو فکس توضیح میدهد، "کش کردن ما دادهها را از فایلکننده اصلی ما در محل میگیرد و سپس آن را به نمونههای محاسباتی که در فضای ابری هستند ارائه میکند." مزرعه رندر توسط تیم جدال رندر رادو فکس مدیریت میشود که مککنزی ادامه میدهد:
با ورود به آژور، دسترسی به مجموعه مقیاس ماشین مجازی، و بزرگسازی نمونهها، انتخاب میکنند چه زمانی و کدام مشاغل به ابر منتقل شوند. ساده است." مقدار گرههای رندر که راهحل استفاده میکند، بسته به میزان کاری که باید در مزرعه انجام شود، متفاوت است، اما میتواند حداکثر به هزار عدد برای هر یک از دو سرور کش آن برسد.
برای به دست آوردن بیشترین کارایی در استفاده از منابع، این راه حل از دو منطقه مختلف آژور برای نیازهای ارائه ابر خود استفاده می کند و بالاترین دسترسی را پیدا می کند و در عین حال کمترین تأخیر ممکن را حفظ می کند.
زوتا یادآوری میکند: آژور اچ پی سی کش یک تغییر واقعی بازی بود. همه چیز را ساده کرد این کار ما را آسان کرد که همان فرآیند رندری را که به صورت محلی اعمال میکنیم انجام دهیم و آن را به ابر منتقل کنیم.
علاوه بر به دست آوردن مقیاس و انعطاف پذیری بیشتر با انفجار ابر، رودو فکس همچنین از آژور برای پشتیبانی از اعضای تیم راه دور خود استفاده می کند. در حالی که کووید-19 کار از راه دور را عادی کرد.
پیامد دیگری برای فیلم و تلویزیون داشت. توقف فیلمبرداری در سال دو هزار و بیست باعث کمبود محتوا و افزایش تقاضا از سوی استودیوها پس از شروع مجدد فیلمبرداری شد.
بر این اساس، نیاز به یافتن بهترین استعدادهای وی اف ایکس برای برآورده کردن تقاضا باعث شد استودیوها باید فراتر از محل خود نگاه کنند.
در مورد رودو فکس، میخواست نه تنها از یک استودیوی جدید در تورنتو، بلکه از هنرمندانی که در ونکوور کانادا و اطراف آن کار میکنند، حمایت کند.
رودو فکس از ماشینهای مجازی (وی ام) بهینهسازیشده جی پی یو برای ارائه ایستگاههای کاری برای هنرمندان خود که از راه دور کار میکنند، استفاده میکند تا بتوانند طوری عمل کنند که گویی در داخل استودیوی مونترال هستند.
زوتا میگوید: «با آژور ویترال دستکتاپ، ما میتوانیم هنرمندان خود را از هر کجا کار کنند. ما میتوانیم هنرمندانی را از سراسر کشور جذب و استخدام کنیم و آنها را در یک ایستگاه کاری قرار دهیم که آنها را مستقیماً به استودیو متصل میکند.»
رین ویل اضافه می کند، "با آژور، ما فناوری ای داریم که افراد را قادر می سازد از خانه کار کنند. این بدان معناست که ما میتوانیم استعدادهای بهتری را جذب کنیم، زیرا مردم مجبور نیستند خانواده و دوستان خود را پشت سر بگذارند".
رودو فکس با معماری ابری خود مقیاس، انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بیشتری به دست می آورد.
توانایی روشن و خاموش کردن ظرفیت در صورت لزوم به مدیریت بهتر پروژه و هزینه ترجمه می شود.
رودو فکس میتواند در صورت نیاز هزینههای انفجار ابر را بپردازد و نیازی به تحمل هزینههای نگهداری ظرفیت اضافی در محل نداشته باشد.
در واقع، اگر بخواهد با مقیاس به دست آمده از انفجار ابر مطابقت داشته باشد، رودو فکس باید اندازه مزرعه رندرینگ در محل خود را دو برابر کند - سرمایهگذاری پرهزینهای که فقط در دورههای افزایش سود از آن سود میبرد.
جدا از مقیاس، رودو فکس همچنین از طریق معماری خود، سادگی و چابکی فرآیند بیشتری را به دست می آورد.
رین ویل میگوید: «ما میخواستیم زمان را به اولین پیکسل کاهش دهیم، اما همچنین به سیستمی نیاز داشتیم که مدیریت آن آسان باشد. با آژور اچ پی سی کش، به سرعت و بهینهسازی رسیدیم.
ما فقط باید یک دکمه را فشار دهیم - به همین راحتی است." سادگی راه حل به توانایی رودو فکس برای پاسخگویی بیشتر نیز کمک می کند.
رین ویل ادامه می دهد: آژور اچ پی سی + ال به ما چابکی بیشتری می دهد به این معنا که می توانیم خیلی سریعتر از گذشته به رندر ابری برسیم. ما میتوانیم مشکلاتی را که با یک صف پرجمعیت به وجود میآیند در مهلت مقرر برطرف کنیم. ما می توانیم موج را قبل از اینکه خیلی بزرگ شود جذب کنیم.»
بهتر از همه، مقیاس و انعطافپذیری که رودو فکس ایجاد کرده است، باعث شده است که آن را از نظر برنده شدن در تجارت جدید و رقابت با استودیوهای بسیار بزرگتر، ارتقا دهد.
راه حل رودوفکس تضمین اضافی را ارائه می دهد که می تواند مقیاس و ظرفیت مورد نیاز خود را در زمان و همانطور که استودیو به آن نیاز دارد، بیابد.
زوتا میگوید: «آنچه که ابر با آژور اچ پی سی کش به ما میدهد، ظرفیت، کنترل و دید برای ارائه پروژهها در صورت نیاز است.»
رین ویل نتیجهگیری میکند: "ما مانند برخی از استودیوهای بزرگ مزرعه رندر عظیم نداریم، اما با Azure HPC + AI، صرفهجویی در مقیاس داریم، بنابراین میتوانیم برای بزرگترین فیلمها و نمایشها پیشنهاد بدهیم و با بازیکنان برترصنعت رقابت کنیم."