مقدمه
این دو فیلم داستان های یکی دارند و به هم وابسته هستند که اول فیلم ماجرای نیمروز را نقد میکنم و بعد ماجرای نیمروز رد خون را نقد میکنم
کارگردان : محمد حسین مهدویان
تهیهکننده : سید محمود رضوی
نویسنده : ابراهیم امینی ، محمد حسین مهدویان
بازیگران : مهرداد صدیقیان ، احمد مهران فر ، هادی حجازی فر ، مهدی زمین پرداز ، محیا دهقانی ، لیندا کیانی ، حسین مهری ، جواد عزتی ، مهدی پاکدل ، امیر حسین هاشمی
موسیقی : حبیب خزایی فر
فیلم بردار : هادی بهروز
تدوینگر : سجاد پهلوان زاده
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
مدت زمان : ۱۰۸ دقیقه
کشور : ایران
زبان : فارسی
خلاصه داستان
فیلم به ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین خلق میپردازد. این درگیریها پس از برکناری ابوالحسن بنیصدر از ریاست جمهوری توسط مجلس شورای اسلامی شدت میگیرند. پس از برکناری ابوالحسن بنی صدر، گروههای ضد حکومت مانند گروه سازمان مجاهدین خلق ایران دست به ترورهای موفق مقامات ارشد حکومت میزنند. از سوی دیگر، سازمان وزارت اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق هستند. در این میان، این فیلم رابطهٔ بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق را که در گذشته در دانشگاه همکلاسی بودند، نشان میدهد.
نقد و بررسی
اول اینکه بگم کارگردان فیلم حال و هوای مستند در این فیلم به وجود آورده است که واقعا دوستش نداشتم
دوم اینکه نماهای فیلم که انگار یکسری نمای گزارشی بیکیفیت هستند نه تنها بافت و معماری آن زمان را به خوبی بازسازی میکند بلکه به فیلم چنان التهاب فزایندهای میبخشد که در سینمای ایران بیسابقه است.مهدویان به خوبی فهمیده برای روایت تاریخ نباید رمانتیک بود. تاریخ یک روایت واقعی است. نباید با تاریخ و روایت آن عاطفی برخورد کرد.
سوم اینکه مهدویان موفق میشود احساسات را از تمام فیلمش بگیرد و همین عدم احساسات گرایی است که فیلم را تا این حد تکاندهنده از آب درآورده. اجرای بیتاکید از فجایع تنها یک بازی فرمی ساده نیست، بلکه نشاندادن عریان واقعیت است. چند صحنه از فیلم این واقعیت چنان روی سر تماشاگر آوار میشود که او نمیتواند از زیر بار این فشار راحت بیرون بیاید. برای مثال نگاه کنید به لحظه ترور لیندا کیانی به عنوان یکی از اعضای بریده سازمان به دست خواهرش. یا لحظهای که حجازیفر از صدیقیان میخواهد چشمان بچه را بگیرد تا کشتاری را که منافقان به راه انداختهاند نبیند.
کارگردان : محمد حسین مهدویان
تهیهکننده : محمود رضوی
نویسنده : حسین تراب نژاد ، ابراهیم امینی
بازیگران : جواد عزتی ، بهنوش طباطبایی ، هادی حجازی فر ، محسن کیایی ، هستی مهدوی ، مهدی زمین پرداز ، حسین مهری
موسیقی : حبیب خزایی فر
فیلم بردار : هادی بهروز
تدوین گر : محمد نجاریان
تاریخ انتشار : ۳ مهر ۱۳۹۸
مدت زمان : ۱۲۵ دقیقه
کشور : ایران
زبان : فارسی
خلاصه داستان
روایت کلی این فیلم پیرامون اتفاقات بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ و فروغ جاویدان است. نیروهای امنیتی ایران متوجه حضور نفوذیهای سازمان مجاهدین خلق پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران در جبهه میشوند. با ارسال دو مأمور امنیتی به بغداد میخواهند قبل از شروع عملیات فروغ جاویدان، عباس زریباف فرمانده این عملیات را ترور کنند. اما داستان طور دیگری رقم میخورد.
نقد و بررسی
اول اینکه بگم این فیلم هم ادامه داستان فیلم اول است و کارگردان هم یکی است و بیشتر عوامل هم یکی هستند و نمیشه چیز تازه و نقد تازه ای پیدا کرد
دوم اینکه مهدویان به خوبی توانسته فضای متشنجی که در عملیات مرصاد بین نیروهای خودی و دشمن وجود داشته را به تصویر بکشد و با ریتم خوبی داستان فیلم را تا انتها پیش ببرد. کاراکترهایی قسمت قبلی ماجرای نیمروز مثل صادق (جواد عزتی) و کمال (هادی حجازیفر) بازگشتهاند و هر کدام این بار فرصت بیشتری برای شخصیت پردازی پیدا کردهاند.
وقتشه یکم در مورد بازیگر ها حرف بزنم ، جواد عزتی که بیشتر به خاطر فیلمهای کمدی شناخته میشود و حداقل در چند سال اخیر در همین فیلمها هم عملکرد خوبی نداشته، در ماجرای نیمروز در نقش یک کاراکتر جدی میدرخشد و با وجود آن که کاراکترهای مهمتری از او در داستان رد خون وجود دارند، اما او به چهره اصلی این فیلم تبدیل میشود. هادی حجازیفر هم در این فیلم بازی خوب خود در ماجرای نیمروز را تکرار میکند و نشان میدهد که چرا او بعد از آن فیلم به عنوان بازیگر توانمند به سینمای ایران شناخته شد.برای مثال شخصیت کمال که پیش از این او را به عنوان یک فرد عصبانی، یکدنده و عملگر میشناختیم در این فیلم جلوه منطقی بیشتری پیدا میکند. در واقع مهدویان در این فیلم او را بارها در دو راهیهای مختلفی قرار میدهد و انتخابهای کمال و تردیدی که او دچار آن میشود این شخصیت را به درجه بالاتری از پختگی میرساند.
منابع
۱_فیلم ماجرای نیمروز
۲_فیلم ماجرای نیمروز رد خون
پویا فریدی نژاد دانشجوی کارگردانی مقطع کارشناسی پیوسته
استاد علی اکبر حسنوند