ویرگول
ورودثبت نام
غزل بهتام
غزل بهتام
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

چرا باید اصول نگارش را رعایت کنیم؟

اگر در گوگل دربارۀ نگارش کمی جستجو کنید، بی‌نهایت سایت و کتاب می‌خواهند شما را راهنمایی کنند که چگونه درست بنویسیم. من به شخصه برای خواندن تمام آنها بی‌حوصله‌ام.

این مطلب کوتاه است. صرفا می‌خواهم یک چرا و چگونه بگویم و برویم سر کار و زندگی‌مان. اگر قانع نشدید می‌توانیم در کامنت‌ها بیشتر صحبت کنیم.

سه دلیل اصلی من برای رعایت اصول نگارشی چیست؟

1. چون می‌خواهم دیده شوم.

زمانی که درست و روان می‌نویسم، نوشتۀ‌ام راحت‌تر خوانده می‌شود. چنین موضوع ساده‌ای نقش زیادی در انتشار مطالب من توسط دیگران دارد.

2. چون نشان دهندۀ میزان سواد من است.

هر چقدر فعالیت من در فضای مجازی، حرفه‌ای و تخصصی‌‌تر باشد، به نگارش بهتری نیاز دارم. املا و علائم نگارشی صحیح، دیدگاه دیگران را نسبت به من حرفه‌ای‌تر می‌کند.

3. چون می‌خواهم به یاد ماندنی‌تر باشم.

هر چقدر نگارش را بیشتر رعایت می‌کنم، متنم روان‌تر خوانده می‌شود. متونی که روان هستند، هم راحت‌تر در ذهن می‌مانند و هم سریع‌تر خوانده می‌شوند. برای همین مخاطبانم برای خواندن ادامۀ مطلب، کمتر خسته می‌شوند.


نکات اصلی‌ای که در نگارش رعایت می‌کنم کدامند؟

1. نیم‌فاصله‌ها را در افعال، اسامی جمع، دو بخشی و ... رعایت می‌کنم.

نگارش فعل «می‌نویسم» زیباتر از «می نویسم» است (به فاصلۀ بین «می» و «نویسم» دقت کنید). برای درج نیم‌فاصله در کیبورد، از Ctrl + Shift + 2 استفاده کنید. برای نیم‌فاصله در کیبوردهای گوشی (اگر معتبر باشند) یک دکمه در سمت راستِ دکمۀ Space در نظر گرفته شده است.

2. ویرگول به کلمۀ قبل از خود می‌چسبد، و از کلمۀ بعد خود فاصله می‎‌گیرد.

به تیتر گزینۀ شماره یک نگاه کنید.

3. اگر جمله‌ام تمام نشده باشد، اما نیاز به مکث کوتاه داشته باشد از «ویرگول» استفاده می‌کنم.

نمونه‌اش در همین تیتر وجود دارد. برای استفاده از ویرگول در کیبورد، از Ctrl + T استفاده کنید.

4. اگر جمله‌ام تمام شده و از نظر معنایی کامل باشد، اما به جملۀ بعدی هم مربوط باشد از «نقطه‌ویرگول» استفاده می‌کنم.

مثال: حجم کار امروز بیشتر از دیروز بود؛ آنقدر که از خستگی قدرت ایستادن ندارم.

مثال را از یک سایت برداشتم. اگر جمله‌ای داشتید که در آن نیاز به مکثی طولانی بود هم می‌توانید از نقطه‌ویرگول استفاده کنید. کلید میانبُر نقطه‌ویرگول در کیبورد، Ctrl + Y است.

5. «بذارم» را «بزارم» نمی‌نویسم.

به ریشۀ فعل نگاه کنید. اگر از «گذاشتن» می‌آمد با «ذ»، و اگر از «گزاردن» می‌آمد، با «ز» بنویسید.

6. سعی می‌کنم از جمله‌های کوتاه استفاده کنم.

7. آخر جمله‌هایم نقطه می‌گذارم.

بعد از نقطه، یک فاصله بزنید و بعد جملۀ بعدی را بنویسید.

8. از «ی» و «ک» عربی استفاده نمی‌کنم.

زیر «ی» عربی، دونقطه وجود دارد؛ «ک» عربی هم سرکش ندارد.

9. از کلمات سنگین و گنگ استفاده نمی‌کنم.

مخاطب، جملاتی که کلمات سنگین و گنگ داشته باشند را این‌گونه می‌خوانند: «من را نخوان و برو»

10. و در آخر، متنم را بازخوانی می‌کنم.

من همین متنی که برای شما نوشتم را هر بار خواندم اصلاح کردم. فکر نکنید اشتباه نمی‌کنید.

آیا این ده مورد برای رعایت نگارش کافی است؟

اگر فقط برای گفتگوهای مجازی از نوشتن استفاده می‌کنید زیاد هم هست. اما اگر استفادۀ حرفه‌ای‌تری دارید، این نکات برای شروع پیشنهادات خوبی هستند.

خوب می‌دانم که این موضوع، موضوع هیجان‌انگیزی نیست و همین که تیترها را خواندید خوب پیش رفتید. برای همین این نوشته را تمام می‌کنم و در آینده نکات بیشتری خواهم گذاشت.

نگارشنگارش درستتولید محتوانویسندگی
درباره بازرگانی و تجارت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید