ویرگول
ورودثبت نام
فانوس
فانوس
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

مدیریت دانش شخصی چیست؟

با جستجوی عبارت مدیریت دانش شخصی به تعاریف مختلفی برخواهید خورد. اما مدیریت دانش شخصی چیست و چطور به ما کمک می‌کند؟

برای اینکه به معنی مدیریت دانش شخصی پی ببریم، لازم است تا در ابتدا تعریف مختصری از دانش یا دانش شخصی را مرور کنیم. خوشبختانه یا شوربختانه برای واژه دانش نیز تعاریف مختلف و متعددی وجود دارد. در واقع هر حوزه موضوعی یا رشته علمی به فراخور دامنه موضوعی خود واژه دانش را تعریف کرده است. با این حال اگر به دانش به عنوان یک دارایی در ذهن انسان بنگریم تعریف دانش به صورت زیر خواهد بود.

هر آنچه ما از داده‌ها و اطلاعات پیرامونمان، تعاملات و همچنین تجربیاتمان ادارک می کنیم دانش ما از محیط را تشکیل می‌دهد.

** در این تعریف دانش خنثی است و تنها می تواند محدود یا ناکافی باشد.

زمانی که از مدیریت دانش شخصی صحبت می کنیم منظورمان این است که هر فرد باید بتواند شکل‌گیری دانش در ذهن، چگونگی تکامل آن و در نهایت چگونگی بکارگیری آن را در زندگی خود مدیریت کند. هر سه مولفه یاد شده یعنی شکل گیری، تکامل و استفاده از دانش مولفه های بسیار مهم و ضروری مدیریت دانش شخصی هستند. بدین معنی که اگر هر کدام از آنها محقق نشود نمی توان گفت که فرد در مدیریت دانش خود موفق عمل کرده است.

مهارت های متنوعی برای تحقق هر مولفه لازم است. شکل زیر خلاصه ای از آنها را نشان می دهد..

حالا فرض کنید که من قصد دنبال کردن برنامه‌ای برای توسعه فردی‌ام را دارم.

احتمالا در این برنامه قرار است مفاهیم و مهارت های جدیدی را بیاموزم و آنها را در زندگی خود بکار ببرم. با توجه به آنچه درباره مدیریت دانش شخصی گفته شد، اگر قرار باشد از ابزارها و راهبرد مدیریت دانش شخصی استفاده کنم باید در اولین گام بر چگونگی شکل‌گیری دانش در ذهنم تمرکز کنم... شکل گیری دانش نیازمند تقویت مهارت‌های یاد شده در ابعاد مختلف است. در روزهای آینده به این مهارت‌ها و ابزارهای مربوط به آنها خواهیم پرداخت.

سخنی از رَهرو:

خب در مسیر معنی بخشی که در پیش گرفتم باید با تلاش آگاهانه منابع درست رو پیدا کنم، اونها رو سازماندهی و مدیریت کنم ، مفاهیم موجود در اونها رو با تلاش آگاهانه تحلیل و تفسیر کنم تا بتونم دانش درستی از مفاهیم در ذهنم شکل بدم...

پیش به سوی ابزارهای یافتن منابع و تکنیک های تحلیل مفهوم.....


مدیریت دانش شخصی
فانوس. یعنی فرصتی برای اندیشیدن و نونگری در سازمان
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید