ویرگول
ورودثبت نام
Roze
Roze
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

سوالات شما در رابطه با تخیلات افراطی


سلام دوباره به دوستان عزیز .

در پست قبل مقاله ای تحت عنوان تخیلات ناسازگار (Maladaptive Daydreaming) با شما به اشتراک گذاشتم و ایمیل ها و سوالاتی در رابطه با این مشکل دریافت کردم . در پاسخ هایی که دادم نکات تکمیلی رو ذکر کردم که تصمیم گرفتم سوالات و پاسخ ها را در اینجا با شما به اشتراک بذارم تا استفاده کنید .

سلام خوبی؟مقالتو توی سایت ویرگول خوندم.عالی بود و یه جاهاییش واقعا انگار کودکی خودم بود.بنظرت آهنگ گوش دادن و خیال پردازی توی یک روز چقدر باشه خوبه؟؟حدودا

سلام . خیلی خوشحالم که مقاله رو دوست داشتی و باهاش احساس همدردی کردی ببین عزیزم این موضوع اندازه تخیل کردن طی روز خیلی زیاد به خود شخص بستگی داره و قطعا برای هر سنی هم متفاوت هست مثلا تودوران کودکی خیلی عادیه که بیشتر اوقات کودک با تخیل بگذره اما در سن جوانی انتظار میره این زمان کاهش پیدا کنه  اما بطور کلی میزان تخیل شما باید به اندازه ای باشه که به برنامه روزمره شما آسیبی وارد نکنه و خیلی  به خودتون بستگی داره و شناختی که از خودتون دارید برای همین نمیشه دقیق گفت باید میانگین در روز انقدر تخیل داشته باشید.

پس پیشنهاد من اینه که یک زمان خاصی رو خودتون در برنامه روزمره اتون در نظر بگیرید که فقط در اون بازه زمانی وقت برای تخیل کردن صرف کنید و مقدار این زمان هم کاملا به خودتون بستگی داره و به برنامه روزمره اتون و صد البته به قدرت تخیلتون. اگر قدرت تخیل بالایی دارید و همینطور وابستگی زیادی به اون دارید قطعا بازه زمانی شما نسبت به کسی که وابستگی کمتری داره بیشتر خواهد بود .

مثلا تصمیم میگیرید که فقط شبها از ساعت 9 به بعد رو صرف تخیل کنید .

ببخشید اگه کمی صحبتهام پراکنده شد اما در نهایت این نکته رو یادآوری میکنم که کنترل کردن میزان تخیل خیییییلی مهمه چون اگه کنترل نشه خدایی نکرده میتونه منجر به افسردگی بشه

امیدوارم جوابم براتون مفید بوده باشه 

سلام من مقالتونو توی ویرگول خوندم که کمک زیادی بهم کرد راستش من مطمئن نیستم که ام دی باشم یا نه چون اصلا موقع دیدن یک فیلم بلند نمیشم که اینقدر راه برم تا پاهام درد بگیره ولی خوب شده تا ۲ ساعت بشینم و یک گفتگو رو برای خودم مجسم کنم درگیر شخصیتها هم میشم سنم هم تازه وارد ۲۰ شدم
ولی در کل سوالی که از شما داشتم اینه آیا این اختلال به معنیه مشکل مغزی یا چیزی شبیه اینه یا اعتیاده که بلا تلاش زیاد از بین میره؟؟
آیا شما این مشکلو به طور کامل از بین بردین؟
کسیرو میشناسین کاملا از بین برد باشه؟یا فقط کاهش پیدا میکنه؟
خوشحال میشم جوابمو بدین

سلام . خوشحالم که این مقاله مورد توجهت قرار گرفته و پیشاپیش بخاطر تاخیر در جواب ازت عدز خواهی میکنم

اینو در نظر داشته باش که قدرت تخیل در تمام انسانها وجود داره و ام دی صرفا به کسانی گفته میشه که بصورت افراطی از قوه تخیل خودشون استفاده میکنند در حدی که به برنامه های روزمره آنها آسیب وارد بشه و یا اونها رو از اجتماع دور کنه و عادتهایی مثل موقع دیدن یک فیلم بلند شدن و راه رفتن جز نشانه های ام دی هست که نمیتونیم بگیم برای همه افراد صادقه این فقط یکی از نشانه های این افراده و ممکنه خیلی ها ام دی رو داشته باشند اما این نشونه رو نداشته باشند

اینکه میتونی گفتگو بین دو شخص خیلی راحت با نوشتن سناریو بینشون تو ذهنت تصور کنی نشون دهنده قدرت ذهنی بالای توِه و تا وقتی که میتونی کنترلش کنی و آسیبی به برنامه های روزمره ات وارد نمیکنه ... خب چرا بد باشه؟ این قابلیتیه که همه ندارنش :)

نه به هیچ عنوان به معنی مشکل مغزی نیست . باشه هم هنوز ثابت نشده اما تا الان هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط اون با مشکل مغزی گفته نشده .بله بیشتر میتونیم اون رو به چیزی مثل اعتیاد ربط بدیم که میتونیم اون رو به حداقل برسونیم . شخصا تا الان کسی رو ندیدم که بخواد کاملا اون رو از بین ببره چون میدونی که به هرحال هر انسانی  در این دنیا وقت هایی از زندگیش رو صرف تخیل میکنه فقط تفاوت در میزان زمانیه که برای تخیل وقت میزارند هست . پس از بین بردنش کار عاقلانه ای نیست . اما با تلاش قطعا میشه کنترلش کرد یادت باشه که این یه استعداد فوق العاده است که حتی اگه در راه درست کنترل و استفاده بشه میتونه در مواقعی وجودش برات مفید باشه :)

نه من هم بظور امل از بین نبردمش و نخواهم برد چون این کار اشتباهیه بزار برای این منظور رو بهتر بهت بگم یه مثال بزنم:

فرض کن فردی به اضافه وزن دچار شده و این اضافه وزن داره براش زمینه ساز بیماری های مختلف میشه . اون با رژیم های مختلف غذا خودرنش رو کنترل میکنه تا وزنش دوباره به حالت عادی برگرده . آیا بنظرت منطقیه که کلا غدا خوردن رو کنار بزاره ؟و تا آخر عمرش بدون غدا زندگی کنه؟ حتما خیر . تخیل هم دقیقا همینطوره

در هر صورت باید به یاد داشته باشی که افراد کمی در این دنیا هستند که قدرت ذهنیشون اونقدر بالا باشه که خودشون بتونن تو دهنشون سناریو بسازن . پس تو خارق العاده هستی خودتو دوست داشته باش و استعداد هات رو نادیده نگیر فقط از اونها در جهت رشد خودت استفاده کن و اجازه نده کنترلشون از دستت بره

معدزت میخوام اگر کمی از مطلب زیاد شد و بازهم بخاطر تاخیر در پاسخگویی معدزت خواهی میکنم

موفق باشی عزیزم

سلام من هم مشکل خیال پردازی نابهنجار دارم و به شدت بهم آسیب زده همین اختلال باعث شده به یه پسر منزوی و درونگرا تبدیل بشم بیشتر با آهنگ خیال پردازی میکنم و اعتماد به نفس پایینی دارم و نمیتونم به خیالاتم غلبه کنم . خوشحال میشم تجربیاتتون رو در اختیارم بگذارید.

سلام ببیند همونطور که در ابتدا گفتم متاسفانه من تبحر در رشته روانشناسی ندارم و بعنوان فردی که خودش هم با این مشکل دست و پنجه نرم میکنه مقاله رو نوشتم

نکته خیلی مهم درمورد راه حل این مشکل داشتن اراده است . از خودتون پرسید که

اصلا برای چی میخواهید به تخیلات افراطی غلبه کنید؟

نمیتونید یا نمیخواید که غلبه کنید؟

نمیدونم این موضوع برای شما وجود داره یا خیر اما در اکثر مواقع افراد وابسته شخضیت هایی که در ذهنشون خلق کردند میشن و اون دنیا رو نقطه امنی میبینند که هر وقت تو دنیای واقعی با مشکلی رو به رو میشن به اون دنیای تخیلی پناه میبرند. مهم ترین توصیه ام به شما اینه که به هیچ عنوان تصمیم نگیرید که کاملا خیالپردازی کردن رو کنار بزارید چون حس اضطرابی به شما دست میده که داریدنقطه امنی رو که بهش پناه میبرید کنار میذارید و نتایج خوبی نداره

شما باید یاد بگیرید که کنترلش کنید .طوریکه به برنامه روزانتون اسیبی وارد نشه.

و بارها گفتم بازهم میگم تا وقتی خود فرد بصورت جدی تصمیم نگیره و اراده نکنه برای اینکه تخیلاتش رو کنترل نکنه هیچ تغییری صورت نمیگیره

خیالپردازی رو به زمانخاصی محدود کنید : مثلا 2 تا 5 ظهر و...

یا

تصمیم بگیرید که روزانه مثلا فقط دو ساعت خیالپردازی کنید مثلا نیم ساعت بعد ناهار به ذهنتون اجازه رویاپردازی بدید ک ربع در غروب و...

نکته مهمی که وجود داره اینه که

همیشه روزهای اول خیلی سخت میگدره

بعد یک هفته قابل تحمل میشه

و نهایتا بعد یک ماه میتونید  به راحتی کنترلش کنید

وقتی اتفاقی در دنیای واقعی میوفته که باب میلتون نیست فورا به دنیای خیالی پناه نبرید و خودتون رو کنترل کنید . این این به بعد عزت نفستون رو بالا ببرید خودتون رو دوست داشته باشید و تلاش کنیو توی بحث های جمعی شرکت کنید

امیدوارم کمکی از دستم براومده باشه . موفق باشید

--------------------------------------------------------------------------

اگر از این پست استقبال بشه بقیه رو هم در پست های بعدی خواهم گذاشت

و اینکه خیلی اوقات بفکر ساخت یک انجمن میوفتم برای افرادی که این مشکل رو دارند اما خب نمیدونم تا چه میزان ممکنه از این ایده استقبال بشه

نظر شما چیه ؟ با من در ارتباط باشید it.Roze10@gmail.com

Maladaptive Daydreamingتخیلتخیّلاتتخیلات ناسازگارتخیل افراطی
پیر ما گفت: خطا بر قلم صنع نرفت / آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید