لینک کانال تلگرامیم که یادداشتها و مطالب مربوطه رو داخلش میذارم:
https://t.me/cinemaandamirali
یادداشت من درباره آلیس در سرزمین عجایب ۲۰۱۰:
از چند منظر آلیس در سرزمین عجایب اولین پروژه محسوب میشود.
اولین فیلم برتون که در آن از پرده سبز استفاده شده.
اولین لایواکشن دیزنی که در جهت بازسازی انیمیشنهای سابق تولید شد.
اولین پروژه بزرگ میا واشیکوفسکا.
و ...
در آلیس مضامین عمیقی را میتوان مشاهده کرد.
بلوغ، فرار از واقعیت و زندگی روزمره، خیالپردازی، ترس، آزادی و مواردی دیگر.
دنیایی که برتون خلق میکند گرچه ۹۰ درصدش با جلوههای ویژه کامپیوتری خلق شده و هیچ تلاشی برای واقعگرایی این جلوهها نشده است (که اتفاقا تصمیم ستایش برانگیزی است چرا که باعث برقراری ارتباط بیشتر و بهتر و غرق شدن در اثر میشود.) بسیار پویاست و میتوان در آن زندگی کرد.
فیلمی جذاب که پتانسیل غوطهور شدن در دنیایش را دارد و تمام و کمال برتونی است.
داستان و فضای فانتزی با مفاهیم عمیق زندگی.
حتی در سبک و سیاق تصویرسازی هم برتون امضای خودش را پای اثر میگذارد.
تمام شخصیتها جذاب هستند و قابل همذاتپنداری.
همچنین میتواند استعارهای باشد از حق طلبی و مقاومت علیه باطل و امید و فداکاری برای دستیابی به آزادی.
آلیس در سرزمین عجایب را میتوان بارها و بارها دید و از آن لذت برد و در عالم خیال هوایش را نفس کشید و در آن زندگی کرد؛ چرا که آلیس تنها و بیدوست یا کسی که درکش کند در لانه خرگوش افتاد و دوستانی پیدا کرد که تا پای جان کنارش بودند و فهمید میتواند بر ترسهایش غلبه کند و به جای فرار کردن با مشکلات روبرو شود.
سیدامیرعلی خطیبی