لینک کانال تلگرامیم که یادداشتها و مطالب مربوطه رو داخلش میذارم:
https://t.me/cinemaandamirali
??پیشینه ساخت اثر:
قبل از ساخت این فیلم، تیم برتون تازه از دیزنی بیرون اومده بود و فرانکن وینی که ساخته بود براش اسم و رسمی به هم زده بود.
از طرفی پل روبنس که با مجموعه تلویزیونی پی وی حسابی طرفدار پیدا کرده بود از طرف کمپانی برادران وارنر این موقعیت رو پیدا میکنه که فیلم سینمایی براساس کارکتر خودش بسازه.
پل روبنس فیلمنامهای رو براساس کتاب مشهور سید فیلد و قاعده سه پردهای مینویسه که توسط هارتمن و وارهول شسته رفتهتر میشه.
بعد میگردن دنبال کارگردان.
یکی از دوستای برتون توی همین حین و بین وینسنت و فرانکن وینی رو نشون پل روبنس و تصمیم گیران میده و اونا هم که از خلاقیت برتون ذوق کردن بلافاصله اون رو برای کارگردانی کار انتخاب میکنن.
خود برتون هم باورش نمیشد اینقدر سریع و راحت بتونه برای اولین فیلم بلندش به عنوان کارگردان انتخاب بشه.
برتون و روبنس به زبون مشترکی که میخواستن میرسن و برتون که از کارکتر پی وی و فضای داستانی اثر خوشش اومده بود و باهاش ارتباط برقرار کرده بود حسابی برای کار مایه میذاره.
اون همینطور سراغ دنی الفمن میره که خواننده یه بند بوده (بند مورد علاقه تیم برتون) و قبل از این کار سینمایی انجام نداده بوده. این سرآغازی میشه بر دوستی و همکاری طولانی مدت تیم برتون و دنی الفمن، موسیقیدان خوش ذوق و چیره دست.
یادداشت من درباره ماجراجویی بزرگ پی وی ۱۹۸۵:
?داستان که یه ادای دین طنز به فیلم کلاسیک ایتالیایی دزد دوچرخهست، درباره یه شخصیت عجیب غریب با رفتارهای بچگونهست به اسم پی وی هرمان که یه دوچرخه محشر و منحصربهفرد داره و حسابی عاشقشه.
دوچرخه دزدیده میشه و پی وی که آشفته و غصهداره، از یه پیشگو میفهمه که دوچرخهش جایی توی تگزاسه، پس راهی سفر پرماجرا و خطرناکی برای پیدا کردن دوچرخه عزیزش میشه ...
?دیدن این فیلم مصداق بارز از روی جلد نباید قضاوت کرد، اونم از دو زاویهست!
اول پیش خودم فکر میکردم قراره با فیلم جذابی طرف باشم، وقتی فیلم رو شروع کردم به دیدن، حس یه شکنجه طاقت فرسا رو داشتم ... پیش خودم گفتم لعنت به این فیلم! جنس این شوخیها و کمدی دهههاست گذشته و تازه همون موقع هم بهترینِ اینکار که هم دوره پی وی بودن ماسک (جیم کری) و مستر بین بودن نه این پی وی رومخ با خندههای بیدلیل و صدای گوش خراشش.
ولی خب باز رکب خوردم و بعد از گذشتن حدود نیم ساعت از فیلم و شروع سفر پرماجرا و سورئال پی وی، نظرم برگشت و برگشت و اونقدر تغییر کرد که حین صحنه تعقیب و گریز توی استودیوی برادران وارنر واقعا از دیدنش لذت بردم.
?فیلم واقعا شروع بدی داره ولی نیازه تا با پی وی، نوع نگاهش به زندگی و حتی نوع زندگی کردنش آشنا بشیم و البته اهمیتی که دوچرخه جادوییش براش داره، البته که سکانس معرفی دوچرخه با نماهای اینسرت و پس زمینه مشکی و بازتاب درخشان بخشهای مختلف دوچرخه با موسیقی معرکه دنی الفمن (که به قول برتون موسیقی این فیلم یکی از کارکترهای فیلم است.) توی جادویی بودن دوچرخه و اهمیت داشتنش برای پی وی مؤثره.
فیلم با پیش رفتن به سکانسهایی میرسه که احتمالا فریاد میزنید چقدر این فیلم برتونیه و چقدر خوب برتونیه.
مثلا سکانسهای کابوس پی وی، یکی دایناسور عظیم الجثه استاپ موشنی (که توسط همکار برتون توی آثار قبلی ایجاد شده.) و یکی سکانس واقعا محشر دلقکهای پرستار که تیکههای دوچرخه رو حمل میکنن و و از راهرویی که فقط توسط چهارچوبهای در موجدار ایجاد شده و فقط تیم برتون رو میتونه به ذهن برسونه.
یا مثلا سکانس عجیب مارج بزرگ که توی تاریکی مطلق نورهای کامیونی میدرخشن و بعد مارج گنده و اون فضای مهیب و بعد استاپ موشن.
(بنظرم زن چشم جغذی توی اولین اپیزود ونزدی که پسر جوان ماجراجو رو حاشیه جنگل پیاده میکنه، برگرفته از مارج بزرگه)
اینا همه یه چیز رو نشون میدن: نبوغ تیم برتون.
?چندتا نکته ریز:
?تیم برتون طرفدار دو آتیشه بند راک اوینگو بوینگو بود و معتقده اونها نوعی داستان گویی توی آثارشون دارن. برتون برای این فیلم فرصت رو محترم میشماره و از الفمن (خواننده این بند) دعوت میکنه تا آهنگسازی فیلم پی وی رو به عهده بگیره و الفمن با وجود اینکه تجربه آهنگسازی فیلم نداشته کارش رو به نحو احسن انجام میده و این سرآغاز دوستی و همکاری بلند مدت برتون و الفمن هست.
?فیلم همون ابتدا نقدهای منفی زیادی میگیره که بیشترش متوجه کارگردانی برتون بودن؛ با این وجود فیلم فروش خیلی خوبی داره (با ۷ میلیون دلار بودجه بیشتر از ۴۰ میلیون دلار میفروشه).
✂️بخاطر عملکرد خوب برتون در فیلم پی وی و بعدتر بیتل جوس، برادران وارنر کارگردانی فیلم اقتباسی براساس بتمن رو به برتون میسپارن که بعدا دربارش حرف میزنیم.
همینطور دنبالههایی برای پی وی در سالهای بعدی ساخته میشه ولی نه پیشنهادش رو به برتون میدن و نه برتون علاقهای به ساخت ادامههای این فیلم داشت.
سیدامیرعلی خطیبی