ویرگول
ورودثبت نام
صبا محبی
صبا محبی
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

تجربه من از گوش دادن به کتاب های صوتی

نوجوان که بودم، برای مدتی طرفدار پر و پا قرص رادیو نمایش بودم. هر شب چند ساعتی به برنامه‌های رادیو نمایش گوش می‌دادم. خیلی‌هاشان سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی پخش شده در تلویزیون و سینما بودند که به صورت نسخه صوتی بازآفرینی شده بودند. گوش دادن به این برنامه‌های صوتی به من امکان خیال‌پردازی بیشتری می‌داد.

آن تجربه به شدت گرفتن درس‌هایم مثل خیلی از تجربه‌ها و لحظه‌های شیرین زندگیم، به گوشه‌ای رفت. اما سال‌ها بعد، دوباره تصممی گرفتم کتاب‌خوان شوم. برای این کار طبق گفته کتاب «عادت‌های اتمی» سعی کردم انجام این کار را برای خودم لذت بخش و آسان کنم. یکی از روش‌هایی که برای خودم در پیش گرفتم، این بود که روش‌های مختلفی از کتاب خواندن را انتخاب کنم. یکی از این روش‌ها گوش دادن به کتاب‌های صوتی بود.

من در کنار شغل ثابتم، یک فعالیت فعلا تفریحی هم انجام می‌دهم و آن هم نقاشی است. برای نقاشی کشیدن ممکن است یک روز کامل در اتاقم بمانم و به ندرت از جایم تکان بخورم. سبک نقاشیم هم رئال است و برای همین تحرک و هیجان زیادی موقع کشیدن نقاشی ندارم و ایضا خیلی وقت‌ها نیاز به فکر کردن و تصمیم گرفتن هم ندارم. در واقع وقتی رنگ ساخته می‌شود و قلم‌مو انتخاب، بقیه آن راحت‌ است. برای همین به راحتی می‌توانم تمرکز کنم به کتاب‌های صوتی گوش کنم.

تا به حال ۵ کتاب صوتی گوش دادم که از دو تای آن‌ها خیلی لذت بردم. اولی کتاب نام من سرخ اثر اورهان پاموک بود. کتاب درباره چند نقاش از نقاش‌هانه دربار عثمانی است که یکی از آن‌ها یکی دیگر را کشته. اما ما تا آخر داستان نمی‌فهمیم قاتل چه کسی است. با اینکه بخش‌هایی از داستان را روایت می‌کند!

کتاب گریزی به نگارگری و نقاشی‌های شرقی و تاثیرات رنسانس و مدرنیسم بر نقاشی شرقی دارد. در واقع ظرف زمانی کتاب زمانی است که سنت نقاشی شرقی با سنت نقاشی غربی تداخل پیدا کرده و وضعیت گذار و آستانه‌ای به وجود آمده.

کتاب بعدی هم که از شنیدنش واقعا لذت بردم، جنایت و مکافات است. جنایت و مکافات داستانش نیاز به تعریف کردن من ندارد. اما اگر هنوز دلیل کافی برای گوش دادن به آن یا خواندنش پیدا نکردید، پیشنهاد می‌کنم یادداشت « چرا باید جنایت و مکافات را بخوانیم؟ » را در وبلاگ طاقچه را بخوانید.

در مجموعه پیشنهاد می‌کنم برای یک بار هم که شده، تجربه گوش دادن به کتاب صوتی را برای خودتان فراهم کنید. حتی می‌توانید برای اولین بار به نسخه صوتی کتابی گوش کنید که قبلا متنی آن را خوانده اید و حالا دوست دارید دوباره جهان آن کتاب را تجربه کنید. شما هم حتما در طولا روز زمان‌هایی را پیدا می‌کنید که در حال انجام کاری بدون نیاز به تمرکز هستید و می‌توانید از آن زمان به بهترین شکل استفاده کنید.

راستی! قبل از تمام شدن این یادداشت باید یک نکته را حتما بگویم. کتاب صوتی با پادکست کاملا فرق دارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند پادکست بی‌پلاس، کتاب صوتی است! اما این تصور کاملا اشتباه است. کتاب صوتی نسخه صوتی از کل متن کتاب است. بدون دخل و تصرف. اما پادکست محتوایی صوتی است که متن آن توسط خود تیم تولید کننده پادکست نوشته می شود. حالا ممکن است موضوعش خلاصه کتاب باشد.

اگر هم دوست دارید به کتاب‌های صوتی گوش کنید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، پیشنهاد می‌کنم این دو یادداشت را بخوانید:

معرفی داستان های صوتی در ژانرهای مختلف

معرفی کتاب صوتی رمان های معروف


کتاب صوتیرمان صوتینام من سرخ
یک شهرسازی‌خوانده‌ی مشغول به دیجیتال مارکتینگِ دوستدار کتاب و البته نقاشی:)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید