ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۱۸ روز پیش

بهترین کته‌ دنیا

من عاشق کته‌هایی هستم که خودم درست می‌کنم. و دستورش رو مدیون مادرم هستم. البته خودش برنج رو اینجوری دوست نداره!

من کته‌ی نرم دوست دارم (شفته نه‌ها! نرم) و مادرم برنج آبکشِ دون! دوست داره. خب دیگه تفاوت سلیقه است.

اول بگم من فقط و فقط با برنج کامل ایرانی کته درست کردم. در مورد بقیه برنجها نظری ندارم ولی می‌تونم بگم این روش برای همه نوع برنج ایرانی جوابه. اگر احیاناً با این روش کته خشک شد یعنی برنجتون جنس خشکی داره و جا داره یک یا دو پیمانه آب رو اضافه کنید ولی برای من تا حالا پیش نیومده.

خب بریم سراغ طرز پخت:

پیش‌نکته: برای کته ظرف خیییلی کوچیک برندارید چون کته جا می‌خواد برای شد و پخت.

مقدار کته بسته به خوراک افراد فرق داره ولی معمولاً هر پیمونه‌ی پلوپزی برای یک نفر کافیه.
  • دو پیمونه برنج رو می‌ریزم توی کوچکتری قابلمه‌ی نچسبم و می‌شورم. دوبار می‌شورم معمولاً.
  • بعد کل آبش رو خالی می‌کنم.
  • چهار پیمونه آب می‌ریزیم بعلاوه‌ی دو پینچ نمک یددار.
  • قابلمه رو میذارم روی شعله‌ی پلوپزی و با حرارت زیاد، بدون در، اجازه میدم تا جوش بیاد.
  • وقتی جوش اومد، زیرش رو کم‌ِکم می‌کنم و منتظر می‌شم تا آب برسه به سطح برنج.
  • بعد دو قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه می‌کنم. در قابلمه رو می‌ذارم و اجازه میدم 30 دقیقه بپزه.
  • بعدش کته‌ی ما حاضره. به همین راحتی.

نکات:

یک: پیمونه پلوپزی اینه:

حجم پیمونه‌ی برنج 200میلی‌لیتره
حجم پیمونه‌ی برنج 200میلی‌لیتره


دو: فرمول آب برای کته اینه:

تعداد پیمونه‌های برنج + 2 = تعداد پیمونه‌های آبی که لازمه

سه: اگه دوست دارید می‌تونید روغن بیشتری بزنید من معمولاً برای هر پیمونه یک تا دو قاشغ غذاخوری روغن می‌زنم ولی میشه بدون روغن هم درست کرد که من دوستش ندارم.

چهار: اگه ته‌دیگ دوست دارید هم روغن بیشتری بزنید و هم زمان پخت رو تا 45 الی60 دقیقه زیاد کنید تا قشنگ طلایی بشه. ولی حواستون باشه اگه این مقدار زمان بدید با توجه به سطح کف قابلمه‌تون مقداری از برنج ته‌دیگ میشه. مثلاً برای همین دستور بالا اگه من برنح رو تا 45 دقیقه بذارم بمونه تقریباً نیم‌پیمونه از برنج ته‌دیگ میشه یعنی در نهایت من یک و نیم‌ پیمونه برنج پخته دارم و یه ته‌دیگ کلفت و سوخاری😉

و همین.


کتهآشپزیدستور پختبرنجغذا
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید