ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۲ ماه پیش

خمیر سبک و خوشمزه پیتزا

من خمیر پیتزای خونگی دوست دارم و اون هم مثل این شکل نازک باشه و سبک، از خمیر کلفت و سنگین خوشم نمیاد.

این خمیری که در ادامه طرز تهیه‌اش رو می‌نویسم از آشپز تی‌وی یاد گرفتم که واقعا آموزش‌هاش رو با جون و دل میگه.

لینک سایت آشپز تی‌وی رو گذاشتم و ویرگول پستم رو تبلیغاتی!‌تشخیص داد پس مجبور شدم پاکش کنم. خودتون اگه دوست داشتید می‌تونید با جستجو پیداش کنید.

این خمیر رو من برای یه پیتزای بزرگ استفاده میکنم که برای دونفر کافیه. قالبم حدود 30سانت قطر داره.

مواد لازم:

125میلی‌لیتر آب گرم

یک پینچ شکر

یک قاشق چایخوری پودر خمیر مایه

250 میلی‌لیتر آرد

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون


طرز تهیه:

  1. اول 125میلی‌لیتر آب از آب گرمی که از شیر میاد، ریختم توی استکان. آب باید جوری گرم باشه که نه بسوزی نه رو به سردی باشه.
  2. یک پینچ شکر ریختم توی آب و همش زدم تا کامل حل شه
  3. یک قاشق چایخوری پودر خمیر مایه رو به این آب و شکر اضافه کردم. لازم نیست هم بزنی فقط بریز همین‌جوری روی آب. بهتره قاشق هم داخل آب نزنی.
  4. درِ استکان یه نعلبکی گذاشتم و ده دقیقه موند.
  5. 250 میلی‌لیتر آرد رو ریختم توی یه کاسه‌ی بزرگ که جا برای پف کردن داشته باشه.
  6. مخلوطی که توی استکان بود رو ریختم روی آرد و هم زدم تا کامل مخلوط شه. اگه لازم شد با دست هم میشه هم زد ولی اگه اندازه‌ها رعایت بشه با قاشق راحت هم میخوره.
  7. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کردم و باز هم زدم.
  8. خمیر رو به شکل به دایره گذاشتم وسط ظرف، روش سلفون کشیدم و دو ساعت گذاشتم زیر پتو😄
  9. بعد از دو ساعت خمیر آماده است.
  10. میز کار رو کمی آرد پاشی کردم. خمیر رو با ورده پهن کردم. کف قالب رو چرب کردم و خمیر رو گذاشتم داخلش.

و تمام.

نکات:

  • تا جایی که می‌تونی آرد رو بیشتر نکن چون خمیر سنگین میشه.
  • خمیرمایه‌ها فرق دارن پس قلق خمیرمایه‌ای که می‌خری رو باید یاد بگیری و برای تازه موندنش توی فریزر نگهش دار، طوری که هوا داخلش نره. (من توی بسته‌بندی خودش نگهش میدارم و هر بار که درشو باز می‌کنم دوباره با چسب نواری کامل می‌بندمش).
  • بیشتر از دو ساعت به خمیر استراحت نده چون روش خشک میشه
  • کمتر از یه ساعت هم استراحتش کمه و خوب پوک نمیشه
  • اگه مثل من دوست داری پیتزات سبک باشه بهتر فقط روی کل مواد پنیر بپاشی و برای اینکه مواد از سطح خمیر جدا نشه (چون خیلیا از پنیر میانی به عنوان چسب استفاده می‌کنن) وقتی خمیر رو پهن کردی توی قالب با چنگال روش رو سوراخ سوراخ کن... کامل... شبیه آبکش بشه😂. اینجوی هم مواد به خمیر میچسبه و هم خمیر مغز پخت میشه
  • این خمیر به پخت اولیه نیاز نداره و همراه با مواد پنیر بعد از 15 دقیقه با حرارت 200درجه سانتیگراد حاضره.
  • البته پخت به مواد میانی‌ت هم ربط داره ولی برای مثلا ژامبون و سبزیجات عددی که خط بالا گفتم خوبه.


نوش جان.


پیتزاآشپزیدستور پختخمیر پیتزاخوشمزه
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید