ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۳ دقیقه·۱ ماه پیش

دلمه بوی بهشت میده!

دلمه فقط دلمه‌ی برگ مو می‌تونه باشه هر دلمه‌ی دیگه‌ای از نظر من مردوده مگه اینکه مامانم پخته باشه.

امروز از یکی از خوشبوترین غذاها می‌خوام بنویسم:

مواد لازم برای حدود 50 دلمه‌ی لقمه‌ای:

  • نیم‌کیلو سبزی دلمه ( نیم‌کیلو منظورم اینه که نیم‌کیلو سبزی خریدم و پاک کردم یعنی بعد از پاک کردن شاید بشه 300گرم)
  • یک پیمانه برنج
  • 300گرم گوشت چرخ‌کرده (بهتر و خوشمزه‌تره که گوشت ترکیبی باشه)
  • پیاز داغ هر چه بیشتر بهتر
  • زرشک اگه دوست دارین کمی
  • دو پینج نمک
  • یک ق.چ زرچوبه
  • نصف ق.چ فلفل سیاه
  • یک پینج فلفل قرمز
  • یک عدد پیاز متوسط
  • برگ مو 60 تا
  • یک ق.غ رب گوجه‌فرنگی
  • دو ق.غ روغن
  • یک لیوان آب

طرز پخت:

  1. از قبل پیاز داغ آماده کردم ولی اجباری نیست. من طعم و بوی پیاز داغ رو خیلی دوست دارم.
  2. سبزی رو قشنگ پاک کردم و شستم و خرد کردم.
  3. برنج رو بعد از شستن با یک پیمانه آب گذاشتم روی حرارت ملایم تا بپزه. حدود 20دقیقه زمان لازم داره تا بپزه ولی باز بهتره آدم حواسش باشه تا نسوزه. بعضیا برنج رو نیم‌پز برمی‌دارن ولی من دوست دارم برنج جوری بپزه که آبش تموم شه.
  4. پیاز متوسط رو نگینی خرد کردم و با یه قاشق غذاخوری روغن، توی تابه تفت دادم. پنج دقیقه تفت با حرارت ملایم کافیه.
  5. همه‌ی ادویه‌ها رو به همراه گوشت اضافه کردم و هم زدم تا مخلوط شه. حالا این مواد باید کمی با هم دوست شن. در تابه رو 10 دقیقه گذاشتم و رفتم یه چرخی زدم.
  6. بعد از آماده شدنِ برنج، سبزی و پیاز داغ و برنج رو به مواد گوشت اضافه کردم و هم زدم و یه دقیقه‌ای اجازه دادم تا آشنا شن.
  7. مواد میانی حاضره. زیر تابه خاموش. مواد در انتظار
  8. برگهای انگور اگر تازه است باید شسته بشه و سه دقیقه در آب جوش باشن.
  9. بعد برگها رو ریختم توی آبکش و دیگه فعلا با اجاق گاز کاری ندارم.
  10. برگها رو هر جوری دوست دارید باید با مواد پر کنید. من دوست دارم دلمه به لقمه باشه و نخوام گاز بزنمش پس هر یک برگ رو با سومین قاشق پیمونه‌ام پر کردم و بقچه‌اش کردم.
  11. بهتره همزمان که بقچه می‌کنی بچینی توی ظرفی که قراری بذاری روی گاز. من توی تابه چیدم.
  12. برای اینکه دلمه‌های زیری نسوزه کف ظرف رو برگ مو چیدم. یکی دو لایه کافیه
  13. دلمه‌های بقچه‌شده رو چیدم کف ظرف. بهتره حسابی مهربون و به هم چسبیده بچینید تا یه وقت باز نشن.
  14. وقتی تموم شد یک لیوان آب ریختم روی تابه.
  15. یه بشقاب گذاشتم روشون تا وارن
  16. در تابه رو گذاشتم و گذاشتم روی حرارت ملایم تا 20دقیقه بپزن.
  17. بعد رب گوجه فرنگی رو توی روغن تفت دادم و ریختم روی دلمه‌ها، زرشک رو هم ریختم و 10 دقیقه دیگه اجازه دادم بپزن.
  18. من دلمه رو با آب دوست ندارم و بدون سس هم یه چیزیش کمه ولی انقدر صبر می‌کنیم تا آبش کشیده بشه و تقریباً سس غلیظ بمونه.
  19. دیگه میشه چیدش توی ظرف و نوش جان کرد.
  20. قبل از خوردن از بوش لذت ببرید.

نکات:

  • برگ مو در کیفیت دلمه خیلی موثره. من برگهایی که داشتم ضخیم بود و کمی از لذت این بهشت رو کم کرد. پس اگه برگ می‌خرید حواستون به لطافتش باشه.
  • زرشک و پیاز داغ اختیاره.
  • زرشک رو می‌تونید به مواد میانی هم اضافه کنید.
  • رب و روغن هم اختیاره. من خودم دوستش دارم.
  • من لپه دوست ندارم و توی دلمه نمی‌زنم اگه شما دوست دارید برای این مقدار نیم پیمونه لپه رو کامل بپزید و همزمان با برنج اضافه کنید.




دلمهآشپزیدستور پختخوشمزهغذای ایرانی
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید