ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۳ دقیقه·۱۸ روز پیش

کوکوی سیب‌زمینیِ پخته‌ی نگم برات!

طبق معمول عکس از نته ولی شباهتش به کوکوی من خیلی زیاده
طبق معمول عکس از نته ولی شباهتش به کوکوی من خیلی زیاده

من با کوکو تکلیفم معلوم نیست نه اونقدر دوستش دارم که براش بمیرم نه اونقدر ازش بدم میاد که سراغش نرم. ولی بعضی وقتها بدجور هوس می‌کنم!

دیروز جاتون خالی یه کوکو سیب‌زمینی پختم که خیلی خوب شد و مثل همیشه‌ی جدیدم اینجا می‌خوام بنویسمش تا هم خودم اگه لازمم شد بهش سر بزنم، هم گاهی از همسرجان بخوام با این دستور کوکو مهمونم کنه و هم شاید یه نفری به دردش خورد.

پیش‌نکته: من کوکو سیب‌زمینی پخته رو خیلی بیشتر از خام دوست دارم و با پیازشو بیشترتر دوست دارم ولی تجربه بهم ثابت کرده با پیاز درست نکنم بهتره😏

خب بگم چیا لازمه:

برای 30 تا دونه کوکویی که گردیشون اندازه کف دست من باشه! یعنی دایره‌ای به قطر حدود 6سانت، مواد زیر لازمه:

  • سیب‌زمینی متوسط: 4تا
  • تخم‌مرغ: 4تا (اگه بزرگ بودن 3تا)
  • نمک: دو پینچ (سه تا هم راه داره)
  • فلفل سیاه: یک پینچ
  • ادویه: دو پینچ (اگه دوست دارین)
  • بکینگ‌پودر: یک پینچ (برای پفکی شدنشه اگه دوست ندارید نزنید)


و اما مراحل پخت:

اول: سیب‌زمینی‌ها رو تمیز شستم و با پوست ریختم توی کوچیکترین قابلمه‌ام، پر از آبش کردم و گذاشتم روی حرارت زیاد تا جوش بیاد. جوش که اومد زیرش رو کم کردم و درشو گذاشتم تا بیست دقیقه بپزه.

نکته1: سیب‌زمینی با پوست به ما پتاسیم خوبی میده ولی باید حواسمون باشه پوستش رو خوب بشوریم، من با اسکاج کامل می‌شورمش.

نکته 2: زیر قابلمه نباید اونقدر کم‌حرارت بشه که آب از اون قل ریزش بیفته، باید کمی قل بزنه تا سیب‌زمینی مغزپخت شه.

نکته 2: اگه سیب‌زمینی‌ها بزرگ بود، دو یا چهار قاچ بشن تا زودتر و بهتر بپزن.


دوم: بعد از بیست دقیقه با چاقو تست می‌کنم که سیب‌زمینی‌ها تا عمقش نرم شده یا نه. اگه نرم شده بود، زیر قابلمه رو خاموش می‌کنم و میگیرم زیر آب سرد تا برای پوست کندن کمی سر بشه. یعنی آب جوش رو خالی می‌کنم و آب سرد توی قابلمه می‌ریزم و میذارم کمی بمونه.

سوم: تا سیب‌زمینی‌ها سر بشه، تخم‌مرغها رو می‌ریزم توی یه کاسه و با همزن دستی پنج دقیقه هم می‌زنم، بعد هم همه‌ی ادویه‌ها رو بهش اضافه می‌کنم.

چهارم: پوست سیب‌زمینی‌ها رو می‌گیرم و با دنده‌ی ریز رنده می‌کنم.

پنجم: مخلوط تخم‌مرغها رو به سیب‌زمینی‌ها اضافه می‌کنم و یکی دو دقیقه ورز می‌دم.

ششم: مواد آماده رو سرخ می‌کنم.


روش سرخ کردنِ خوب:

  • ماهیتابه رو میذارم روی شعله‌ی پلوپزِ اجاق و زیرش رو زیاد می‌کنم.
  • دو قاشق غذاخوری روغن می‌ریزم توی ماهیتانه و سی ثانیه اجازه می‌دم تا گرم شه و بعد شعله رو کم می‌کنم (کم‌ِ کم نشه بهتره یه مقدار حرارتش اوایل کار بیشتر باشه بهتره ولی نباید روغن بسوزه و دود بلند شه)
  • یه کاسه آب میذارم کنار دستم برای اینکه در حین گرد کردن مایه‌ی کوکو مدام لازمه دستمو خیس کنم تا مواد به دستم نچسبه و فرم بگیره.
  • خب حالا به اندازه‌ای که دوست دارم (من اندازه یه نارنگی کوچیک رو دوست دارم) مواد برمی‌دارم و گردش می کنم و می‌چینم توی ماهیتانه.
  • وقتی کل ماهیتابه پر شد دیگه حرارت رو کمِ کم می‌کنم و منتظر میشم تا یه طرف کوکو‌ها کامل سرخ شه.
  • بعدش کوکوها رو بر‌میگردونم و منتظر سرخ شدن روی دومشون میشم.
  • در آخر چند تا دستمال کاغذی یا کاغذ روغنی می‌چینم کف یه بشقاب بزرگ و کوکوها رو یکی دو دقیقه روی اون می‌چینم تا روغن اضافی‌شون کشیده بشه.


هفتم: این کوکو با یکی ازینا خیلی می‌چسبه: گوجه‌ی خام، سس قرمز، سبزی خوردن، ماست.

خوشمزه بود😉




غذاکوکوسیب زمینیدستور پختآشپزی
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید