ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۱ ماه پیش

27. علم‌خوانی: قرن چهاردم و حجمی از کارهای ریز ریز


چاو مبارک: اولین اسکناس ایرانی!
چاو مبارک: اولین اسکناس ایرانی!


کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ علم تا قرن چهاردم رو پوشش داده!😟 ولی به نظرم اگه زیاده‌گویی نمی‌کرد و خیییییلی درگیر شرح و بسط موضوعات نمیشد هم کتابش خوندنی‌تر میشد (چون نثر و نگاه نویسنده خیلی خوبه) هم فرصت می‌کرد که به دوران معاصر هم برسه.

مقدمه‌ی این جلد به قدری برام جالبه که قصد دارم بخونمش... الان که دارم این پست رو می‌نویسم هنوز نخوندم ولی اگه همت کردم و خوندم و در پادکستِ دلیِ خودم: دختر سه‌شنبه‌ها، منتشرش کردم اینجا هم میذارمش.

و اما بریم سراغ قرن چهاردم:

اولین اتفاق جالب در این قرن تغییر مشهود دانشگاه‌ها و ایجاد دانشگاه‌های مهمه. دانشگاه پیزا و فلورانس که در این دوره ایجاد شدن بعدها در زندگی گالیله که نقش مهمی توی فیزیک داره نقش محل کار رو ایفا می‌کنن.

  • دانته -که من هنوز نتونستم کتابش رو بخونم- مربوط به این دورانه.
  • بعضی اسمها اینجا هست که باید مهم باشن ولی نمی‌دونم چرا برای من مهم نمیشن! مثل آکمی یا لاوی‌بن گرشن یا حمداله مستوفی که تاریخ گزیده رو نوشته!
  • یه سری اشخاص و کارهاشون توی این سالها هستن ولی به نظرم اون نبوغ و خلاقیت و اثرگذاری رو ندارن مثلا به تدوین مجموعه نظرات حول یه موضوع پرداختن یا شرح آثار قدما رو دادن... راستش این کارها خیلی هم خوب و مفیده و حکم پلی روی روخونه است ولی من (حداقل الان) مایل نیستم به اینها بها بدم!😐


  • در مورد نظریه رنگین‌کمان که این دوره گویا رو بورس بوده بعدتر مفصل حرف می‌زنم چون کاملا به فیزیک مربوطه و قشنگ هم هست.
  • باید در مورد ساعت و قطب‌نما هم بعدها مفصل حرف بزنم.
  • ولی تاریخ اسلحه یا چاپ چیزی نیست که ازشون مفصل بخوام بگم پس فقط اشاره کنم که در این دوران به حد قابل قبولی از ترقی و همه‌گیری رسیده بودن.
  • جهانی شدن پول کاغذی هم برای این قرنه.
جالبه بگم که ابداع پول کاغذی مثل چاپ به چین برمی‌گرده و جالبتر اینکه در سال 1294 این اختراع برای اولین بار در یک کشور خارجی استفاده میشه... اون کشور کجاست؟ ایران! چطور؟ در آن زمان تبریز در سلطه‌ی ایلخان مغول بود و خب دور از ذهن نیست که اختراع چینی به وسیله‌ی مغولان در تبریز استفاده بشه ولی جالب بود من نمی‌دونستم.
قرن چهاردمتاریخ علمعلمفیزیکصنعت
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید